بازماندگان گردباد ویران‌شده کنتاکی از میان آوارها عبور می‌کنند و با بستگانشان پناه می‌گیرند

مایفیلد: ساکنان کنتاکی، که بسیاری از آنها برق، گاز یا حتی سقف بالای سر خود ندارند، روز یکشنبه با منظره‌ای از خواب بیدار شدند که توسط رشته‌ای از گردبادهای قدرتمند زخمی شده بود که مقامات نگرانند دست‌کم 100 نفر را کشته و ساختمان‌ها، خانه‌ها و هر چیز دیگری را که سر راهشان بود را از بین برد. .
مقامات گفتند که امید چندانی به یافتن بازماندگان در زیر آوار ندارند. در عوض، نیروهای امدادی، داوطلبان و ساکنان قرار بود روند طولانی بازیابی آنچه را که می توانستند و پاکسازی مزارع از آوار آغاز کنند.
حداقل 100 نفر تنها در کنتاکی پس از شکستن گردبادها در مسیری 200 مایلی (320 کیلومتری) در غرب میانه و جنوب ایالات متحده در جمعه شب، کشته شدند. شش کارگر در یک انبار آمازون در ایلینوی کشته شدند. یک خانه سالمندان در میسوری مورد حمله قرار گرفت. بیش از 70 هزار نفر در تنسی بدون برق ماندند.
اما هیچ کجا به اندازه شهر کوچک میفیلد، کنتاکی، جایی که پیچش‌های قدرتمند، که پیش‌بینی‌های هواشناسی می‌گویند در زمستان غیرعادی هستند، یک کارخانه شمع‌سازی و ایستگاه‌های آتش‌نشانی و پلیس را ویران کردند، آسیب نبیند. در سرتاسر شهر 10000 نفری در گوشه جنوب غربی ایالت، خانه ها مسطح شده بودند یا سقف هایشان از بین رفته بود، درختان غول پیکر ریشه کن شده بودند و تابلوهای خیابان ها خراب شده بودند.
مردم از میان آوار خانه هایشان برای یافتن وسایلشان شانه زدند تا اینکه شنبه شب شد. سپس شهر محروم در تاریکی غرق شد، به جز چراغ قوه های گاه و بیگاه و چراغ های جلوی وسایل نقلیه اضطراری.
او روز شنبه گفت که جانت کیمپ، 66 ساله، و پسرش مایکل کیمپ، 25 ساله، با هول کردن در راهروی خود جان سالم به در بردند – تنها بخشی از خانه که سقف یا دیوارها در آن فروریختند.
این فقط آخرین فاجعه ای بود که به او وارد شد: کیمپ گفت خانه اش سال ها پیش سوخته بود و پس از مرگ شوهرش مجبور شد ورشکستگی کند.
کیمپ در حالی که در بقایای اتاق نشیمنش ایستاده بود، جایی که اثاثیه واژگون شده بود و آوارها روی زمین ریخته بودند، گفت: “من دوباره همه چیز را از دست دادم.” او شب را در خانه دخترش در میفیلد ماند که در امان ماند.
در پایین جاده، کهنه سرباز جنگ رابرت باولین، 59 ساله، و پسرش کریستوفر باولین، 24 ساله، تخم مرغ های سختی را روی آتشی بیرون از خانه خود می جوشانند. آنها از چوب درختی که فرو ریخته بود استفاده کردند و از خانه خود دوری کردند.
مخرب، غیر معمول
اندی بشیر، فرماندار کنتاکی گفت که مجموعه گردبادها مخرب ترین گردباد در تاریخ این ایالت بوده است. او گفت که حدود 40 کارگر در کارخانه شمع مای فیلد که حدود 110 نفر در داخل آن بودند، نجات یافتند. بشیر بعدازظهر روز شنبه گفت که یافتن فرد دیگری در زیر آوارها یک “معجزه” است.
در ایلینوی، شش کارگر Amazon.com Inc در روز شنبه پس از کنده شدن سقف انبار که باعث شد دیوارهای بتنی 11 اینچی بلندتر از زمین فوتبال بر روی خود فرو بریزند، کشته شدند.
جیمز وایتفورد، رئیس آتش نشانی گفت که حداقل 45 کارمند آمازون به سلامت از زیر آوار تاسیسات 500000 فوت مربعی ادواردسویل در ایلینوی خارج شدند. وایتفورد گفت: هنوز مشخص نیست که چه تعداد کارگر هنوز مفقود هستند زیرا آمازون تعداد دقیقی از افرادی که در زمان وقوع گردباد در مرکز مرتب‌سازی و تحویل کار می‌کردند را نداشت.
پیدایش شیوع گردباد مجموعه‌ای از رعد و برق‌های شبانه بود، از جمله طوفان ابر سلولی که در شمال شرقی آرکانزاس شکل گرفت. آن طوفان از آرکانزاس و میسوری و به تنسی و کنتاکی حرکت کرد.
کارشناسان گفتند که دما و رطوبت غیرمعمول بالا محیطی را برای چنین رویداد آب و هوایی شدید در این زمان از سال ایجاد کرده است.
دیشب داشتم رادار را تماشا می‌کردم و می‌گفتم: یک لحظه صبر کنید، اینجا دسامبر است. این اتفاق در دسامبر چگونه است؟ این چیزی است که شما فقط در اوج فصل می بینید – می دانید، مارس، آوریل، مه.”
رئیس جمهور جو بایدن به خبرنگاران گفت که از آژانس حفاظت از محیط زیست می خواهد تا بررسی کند که تغییرات آب و هوایی چه نقشی در دامن زدن به طوفان ها داشته است.
جمیل آلوبهر، 25 ساله، ساکن میفیلد، گفت که برادرزاده سه ساله اش پس از گیرکردن در زیر آوار یک خانه سه طبقه به دلیل شکستگی جمجمه در بیمارستان درگذشت و خواهرش در بیمارستان بستری شد.
آلوبهر که اکنون با یک خواهر دیگر در میفیلد اقامت دارد، گفت: “همه اینها در یک لحظه اتفاق افتاد.”