بازگشایی دبیرستان های دخترانه در ماه مارس: طالبان

کابل: بر اساس گزارش رسانه‌ها، دولت افغانستان به رهبری طالبان اعلام کرده است که دبیرستان‌های دخترانه که از زمان تسلط اوت ۲۰۲۱ بر این کشور بسته مانده‌اند، در ماه مارس بازگشایی خواهند شد.
به گزارش خامه پرس، سال تحصیلی جدید در افغانستان از ماه مارس آغاز می شود که اولین ماه سال جدید خورشیدی را نیز رقم می زند.
عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که طالبان متعهد و خوش‌بین به بازگشایی مدارس دخترانه هستند و در این زمینه “جدی و خستگی ناپذیر” کار می‌کنند.
ریان مدعی شد که دلیل اجازه ندادن دختران به کلاس های درس در لیسه ها به دلیل ایجاد یک سیستم امن برای دختران توسط طالبان بوده است.
خامه پرس به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: “طالبان با تحصیل دختران مشکلی ندارد، به همین دلیل ما حقوق معلمان زن را پرداخت کرده ایم. معلمان زن بیشتری برای دختران استخدام خواهیم کرد.”
سخنگو در ادامه گفت که روی ظرفیت سازی معلمان زن کار می کنند و می خواهند تعداد این معلمان را افزایش دهند تا فقط زنان به دختران تدریس کنند.
او افزود که اگر معلمان زن در برخی مناطق وجود نداشته باشند، تنها معلمان مرد سالخورده مجاز به آموزش دانش آموزان دختر خواهند بود.
از زمانی که طالبان در 15 اوت سال گذشته به قدرت رسیدند، دختران فقط تا شش ماه مجاز به شرکت در کلاس‌های آموزشی بودند که انتقاد شدید در داخل و خارج از کشور را برانگیخت.
به گزارش طلوع نیوز، این سخنگو پس از آن بیان شد که توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان در آخر هفته به بی بی سی پشتو گفت که واشنگتن و جامعه جهانی در نظر دارند در صورتی که طالبان اجازه بازگشایی مدارس دخترانه را بدهد، حقوق معلمان مکاتب را پرداخت کنند.