بازگشت آنفولانزا: اتحادیه اروپا با تهدید طولانی مدت “دوستیکی” مواجه است

بروکسل: آنفولانزا در زمستان امسال پس از ناپدید شدن تقریباً در سال گذشته با سرعتی سریع‌تر از حد انتظار به اروپا بازگشته است و نگرانی‌ها را در مورد “دوگانگی دوگانه” طولانی مدت با کووید-19 در میان برخی تردیدها در مورد اثربخشی واکسن‌های آنفولانزا افزایش داده است.
طبق آمار اتحادیه اروپا، قرنطینه، پوشیدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی که در طول همه گیری کووید-19 در اروپا به یک امر عادی تبدیل شده بود، زمستان گذشته آنفولانزا را از بین برد و به طور موقت ویروسی را که در سراسر جهان سالانه حدود 650000 نفر را می کشد، ریشه کن کرد.
اما اکنون با اتخاذ تدابیر سختگیرانه کمتر کشورها برای مبارزه با کووید-19 به دلیل واکسیناسیون گسترده، این وضعیت تغییر کرده است.
مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا (ECDC) در این ماه گزارش داد که از اواسط دسامبر، ویروس‌های آنفولانزا با نرخی بالاتر از حد انتظار در اروپا در گردش هستند.
داده‌های ECDC و سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که در دسامبر، تعداد موارد آنفولانزا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه اروپا (ICU) به طور پیوسته افزایش یافت و به 43 مورد در آخرین هفته سال رسید.
این بسیار پایین‌تر از سطح قبل از همه‌گیری است – برای مثال، با موارد هفتگی آنفلوانزا در ICU به بیش از 400 مورد در همان مرحله در سال 2018.
اما داده‌ها نشان می‌دهند که این افزایش بزرگ نسبت به سال گذشته است، زمانی که تنها یک مورد آنفولانزا در بخش مراقبت‌های ویژه در کل دسامبر وجود داشت.
پاسی پنتینن، کارشناس ارشد ECDC در مورد آنفولانزا، به رویترز گفت که بازگشت این ویروس می تواند شروع یک فصل غیرمعمول طولانی آنفولانزا باشد که می تواند تا تابستان ادامه یابد.
او گفت: “اگر ما شروع به برداشتن همه اقدامات کنیم، نگرانی بزرگی که من برای آنفولانزا دارم این است که چون مدت طولانی تقریباً هیچ گردشی در جمعیت اروپا نداشته ایم، شاید از الگوهای عادی فصلی دور شویم.”
او گفت که از بین بردن اقدامات محدودکننده در بهار می تواند گردش آنفولانزا را بسیار فراتر از پایان عادی فصل اروپایی در ماه مه طولانی کند.
ECDC در گزارش خود اعلام کرد که یک “دوگانگی” می تواند فشار بیش از حد بر سیستم های بهداشتی که قبلاً بیش از حد کشیده شده اند وارد کند.
بر اساس داده‌هایی که هفته گذشته توسط وزارت بهداشت فرانسه منتشر شد، در فرانسه، سه منطقه – از جمله منطقه پاریس – با اپیدمی آنفولانزا مواجه هستند. برخی دیگر در مرحله پیش از اپیدمی هستند.
در این فصل، فرانسه تا کنون 72 مورد جدی آنفولانزا را ثبت کرده است که 6 مورد آن فوت شده است.
سویه غالب
مسائل پیچیده‌تر، این است که به نظر می‌رسد سویه غالب آنفولانزا که امسال در گردش است، H3 ویروس A است که معمولاً شدیدترین موارد را در میان افراد مسن ایجاد می‌کند.
پنتینن گفت که هنوز برای ارزیابی نهایی واکسن آنفولانزا زود است زیرا تعداد بیشتری از بیماران بیمار برای تجزیه و تحلیل در دنیای واقعی مورد نیاز است. اما آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که واکسن‌های موجود در سال جاری علیه H3 «بهینه نیستند».
این عمدتاً به این دلیل است که در زمان تصمیم‌گیری درباره ترکیب واکسن‌ها در سال گذشته، ویروس بسیار کمی در گردش بود یا اصلاً هیچ ویروسی در گردش نبود، و پیش‌بینی اینکه کدام سویه در فصل آینده آنفولانزا غالب خواهد بود را برای سازندگان واکسن دشوارتر می‌کرد.
واکسن اروپا، که نماینده سازندگان برتر واکسن در منطقه است، اذعان کرد که انتخاب سویه به دلیل گردش خون بسیار کم آنفولانزا در سال گذشته دشوارتر شده است، اما اضافه کرد که هنوز اطلاعات کافی برای ارزیابی اثربخشی واکسن های این فصل وجود ندارد.
واکسن‌های آنفولانزا هر ساله برای مؤثرتر ساختن آن‌ها در برابر ویروس‌های آنفولانزای همیشه در حال تغییر، تطبیق داده می‌شوند. ترکیب آنها شش ماه قبل از شروع فصل آنفولانزا بر اساس گردش ویروس ها در نیمکره مخالف تعیین می شود. این به داروسازان زمان می‌دهد تا بتوانند داروها را توسعه دهند.
داده های سراسر اروپا در مورد جذب واکسن آنفولانزا هنوز در دسترس نیست. اما ارقام ملی فرانسه نشان می‌دهد که پوشش آن‌قدر که مقامات انتظار داشتند گسترده نیست.
مقامات آنجا یک ماه دوره واکسیناسیون را تا پایان فوریه تمدید کردند تا تلقیح را افزایش دهند. بر اساس آمار منتشر شده در هفته گذشته، تاکنون 12 میلیون نفر واکسینه شده اند که حدود 45 درصد از جمعیت هدف است.
وزارت بهداشت در بیانیه ای در 11 ژانویه گفت: «هنوز فضای زیادی برای بهبود برای محدود کردن تأثیر همه گیری آنفولانزا وجود دارد.» هدف امسال واکسیناسیون 75 درصد از افراد در معرض خطر است.
واکسن اروپا گفت که این صنعت تعداد زیادی واکسن آنفولانزا ارائه کرده است، علیرغم فشاری که بر روی تأسیسات تولید ایجاد کرده است.