بانک جهانی: بانک جهانی می گوید که تمویل کنندگان با پرداخت 280 میلیون دلار برای افغانستان موافقت می کنند

واشنگتن: پس از هشدارهای مکرر مبنی بر اینکه بیش از نیمی از جمعیت در زمستان امسال با کمبود “حاد” مواد غذایی روبرو هستند، بانک جهانی روز جمعه اعلام کرد که اهداکنندگان بین المللی با کمک 280 میلیون دلاری به افغانستان موافقت کردند.
بانک جهانی در بیانیه ای گفته است که صندوق صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) “برای ارائه کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان در این زمان بحرانی” اختصاص خواهد یافت.
این وجوه به یونیسف و برنامه جهانی غذا تعلق خواهد گرفت که “حضور و ظرفیت لجستیکی در افغانستان دارند و از این بودجه برای پوشش شکاف های مالی در برنامه های موجود خود برای ارائه خدمات صحی و تغذیه به طور مستقیم به مردم افغانستان استفاده خواهند کرد.”
مدیریت بانک در اوایل این ماه پیشنهادی را برای هدایت مجدد وجوه در نظر گرفته شده برای تلاش های بازسازی ارائه کرد.
سازمان ملل متحد بارها هشدار داده است که افغانستان در آستانه بدترین بحران انسانی در جهان قرار دارد.
حدود 22 میلیون افغان، یا بیش از نیمی از کشور، در ماه های زمستان با کمبود “حاد” مواد غذایی مواجه خواهند شد که میلیون ها نفر را مجبور می کند بین مهاجرت و گرسنگی یکی را انتخاب کنند.
این به دلیل اثرات ترکیبی خشکسالی ناشی از گرم شدن کره زمین و بحران اقتصادی است که با تصمیم جامعه بین‌المللی برای متوقف کردن کمک‌های مالی به این کشور وابسته به کمک‌ها پس از تسلط طالبان در ماه اوت تشدید شده است – تصمیمی که سازمان ملل در گزارش اخیرش توضیح داده است. به عنوان یک “شوک مالی بی سابقه”.
واشنگتن حدود 10 میلیارد دلار از ذخایر کشور را مسدود کرد و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول دسترسی افغانستان به منابع مالی را متوقف کردند.
بسیاری از مردم کابل، پایتخت، برای تامین غذای خود و خرید زغال سنگ برای گرم کردن خانه های خود در زمستان، به فروش کالاهای خانگی متوسل شده اند.
در بیانیه آمده است که یونیسف 100 میلیون دلار برای ارائه خدمات بهداشتی ضروری و برنامه جهانی غذا 180 میلیون دلار دریافت خواهند کرد.