باهیا: تلفات سیل برزیل به 20 نفر در “بدترین فاجعه” تاریخ در باهیا افزایش یافت.

ایتابونا: در حالی که فرماندار ایالت باهیا آن را بدترین فاجعه در تاریخ این ایالت اعلام کرد و امدادگران برای بارش باران در روزهای آینده آماده می شوند، تعداد قربانیان سیل در شمال شرق برزیل روز دوشنبه به 20 نفر افزایش یافت.
بخش اعظم باهیا که حدود 15 میلیون نفر در آن زندگی می کنند، هفته ها از سیل های متناوب رنج می برد، پس از یک خشکسالی طولانی که جای خود را به بارندگی های بی سابقه داد. سیل در برخی مناطق در اواخر شب کریسمس و اوایل روز کریسمس پس از جابجایی یک جفت سد تشدید شد و ساکنان را به تلاش برای یافتن مناطق مرتفع سوق داد.
نیروهای امداد در قایق های کوچک در اطراف شهر ایتابونا در جنوب باهیا گشت زنی کردند و ساکنان را از خانه هایشان بیرون کشیدند، از جمله برخی از آنها که از پنجره های طبقه دوم فرار کردند.
روی کاستا فرماندار باهیا در توییتر گفت که 72 شهرداری در وضعیت اضطراری قرار دارند.
او نوشت: “متأسفانه، ما در بدترین فاجعه ای که تا به حال در تاریخ باهیا رخ داده است، زندگی می کنیم.”
مانفردو سانتانا، سرهنگ دوم در سپاه آتش نشانی باهیا، به رویترز گفت که نیروهای اورژانس 200 نفر را تنها در سه شهر مجاور نجات دادند. جریان های سنگین رودخانه متورم کاچویرا، تلاش های نجات را پیچیده کرد.
او گفت: «مانور دادن حتی با جت اسکی دشوار است. تیم های امداد در لحظات خاصی مجبور به عقب نشینی شدند.
آژانس دفاع مدنی باهیا بعدازظهر دوشنبه اعلام کرد که 20 نفر در 11 شهرداری جداگانه جان خود را از دست داده اند.
روزنامه O Globo به نقل از یک مقام آتش نشانی ایالتی، گفت که مقامات در حال نظارت بر 10 سد دیگر برای هرگونه نشانه ای هستند که ممکن است سقوط کنند.
بررسی دقیق زیرساخت‌های عمومی و برنامه‌ریزی شهری تنها چند سال پس از فروریختن یک سد معدنی در همسایگی ایالت میناس گرایس انجام می‌شود که باعث کشته شدن 270 نفر شد.
در اظهارات تلویزیونی، کاستا، فرماندار باهیا، صحنه های آشفته را تا حدی به “خطاهایی که در طول سال ها مرتکب شده اند” نسبت داد.