بایدن: «احساس می‌کند خانه»: رئیس‌جمهور آمریکا بایدن در تور نوستالژی ایرلند، با ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا دیدار کرد.

دوبلین: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه سفری پر از نوستالژی به جمهوری ایرلند را آغاز کرد و از ایرلند شمالی به آنجا رفت و برای پایان دادن به فلج سیاسی در استان بریتانیا تلاش کرد.
بایدن از ایر فورس وان در فرودگاه دوبلین بیرون آمد تا باد و باران را به حرکت درآورد و توسط لئو وارادکار (نخست‌وزیر) ایرلند و دریایی از چترهای سیاه مورد استقبال قرار گرفت. رئیس جمهور همچنین با نخست وزیر دیدار کرد ریشی سوناکاو گفت که روابط بریتانیا با ایالات متحده “در وضعیت عالی” قرار دارد.
رئیس جمهور 80 ساله ایرلند را “بخشی از روح من” می نامد و سفر او به زادگاه اجدادش در قرن نوزدهم است.
در اولین سفر از دوبلین، به قلعه کارلینگفورد در نزدیکی ایرلند شمالی، بایدن گفت: “احساس فوق العاده ای است! احساس می کنم دارم به خانه می آیم.”
او در ادامه از یک بستنی فروشی و یک میخانه در شهر دوندالک در نزدیکی قلعه کارلینگفورد بازدید کرد و در آنجا پیاده روی کرد.
عموزاده های دور از خانواده ایرلندی مادرش در بار ویندزور دانالک حضور داشتند، جایی که بایدن گفت مهاجرت هایی مانند اجدادشان “شجاعت و امید” را به آمریکا آورده اند.
این دموکرات پیش از برگزاری رقابت احتمالی انتخاباتی در سال آینده علیه دونالد ترامپ جمهوریخواه گفت: «همه با هم باید به کار برای آینده ای با عزت بیشتر ادامه دهیم، زیرا با تاریکی روبرو هستیم».
بایدن همچنین با مایکل هیگینز، رئیس دولت ایرلند دیدار خواهد کرد و در نشست مشترک هر دو مجلس اویراکتاس – پارلمان ایرلند – در روز پنجشنبه قبل از اینکه اواخر جمعه به خانه برود، سخنرانی خواهد کرد.
بایدن علیرغم ماهیت احساساتی سفر خود، مایل بود بر جدیت آن تاکید کند.
او گفت که اولویت «حفظ صلح» در ایرلند شمالی، 25 سال پس از توافقنامه صلح مهمی بود که به سه دهه خشونت مذهبی مرگبار بر حاکمیت بریتانیا پایان داد.
او اوایل روز چهارشنبه از یک سخنرانی در پردیس جدید دانشگاه اولستر در بلفاست برای ترویج مزایای صلح پایدار و سرمایه گذاری استفاده کرد، اما با انتقاد شدید تندروهای طرفدار بریتانیا مواجه شد.
بایدن از رهبران متخاصم خواست تا دولت تقسیم قدرت را که از فوریه سال گذشته به حالت تعلیق درآمده است، احیا کنند، گفت: “امیدوارم مجلس و مجریه (ایرلند شمالی) به زودی احیا شوند.”
بایدن از “امکان نامحدود” برای سرمایه گذاری و رشد ارائه شده در ایرلند شمالی، 25 سال پس از توافق بلفاست/جمعه خوب، سخن گفت.
اما شخصیت‌های ارشد حزب اتحادیه‌گرای دموکراتیک (DUP) طرفدار بریتانیا، که تحت فشار برای از سرگیری تقسیم قدرت محلی هستند، به طرز چشمگیری در مورد رئیس جمهور غیردیپلماتیک بودند.
سامی ویلسون، یکی از اعضای DUP پارلمان بریتانیا در وست مینستر، بایدن را “ضد بریتانیایی” نامید و دومین رئیس جمهور کاتولیک ایالات متحده را متهم کرد که “نظاره خود را به ویژه نسبت به پروتستان ها بسیار شناخته شده است”.
جفری دونالدسون، رهبر حزب دموکراتیک خلق، که در میان رهبران محلی برای خوشامدگویی به بایدن حضور داشت، گفت که این دیدار “تغییر پویایی سیاسی در ایرلند شمالی” ایجاد نمی کند.
دیگر شخصیت های ارشد حزب گفتند که رابطه عاشقانه بایدن با جمهوری او را برای اظهار نظر در مورد امور شمال مرز ناتوان کرده است.
دولت تسهیم قدرت یکی از پله های کلیدی توافق صلح 1998 است، اما 14 ماه پیش به دلیل مخالفت DUP با ترتیبات تجاری پس از برگزیت در ایرلند شمالی، سقوط کرد.
علیرغم توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا برای بازنگری کلی قوانین تجارت در اوایل سال جاری، DUP هنوز از آنها حمایت نکرده و اجازه احیای قوه مقننه استورمونت بلفاست را می دهد.
– ترس های امنیتی – کاخ سفید به این ادعا که بایدن “ضد بریتانیایی” است پاسخ داد.
آماندا اسلوات، مدیر ارشد شورای امنیت ملی در اروپا، گفت: «رئیس‌جمهور در طول دوران حرفه‌ای خود بسیار فعال بوده است، به زمانی که سناتور بود، در روند صلح در ایرلند شمالی.
خشونت فرقه ای همچنان یک نگرانی در شمال مرز است.
روز دوشنبه، جوانان نقابدار در جریان راهپیمایی غیرقانونی ملی‌گرایان تندرو در لندندری، که به نام دری نیز معروف است، به خودروهای پلیس با بمب‌های بنزینی پرتاب کردند.
پلیس ایرلند شمالی روز سه‌شنبه اعلام کرد که چهار بمب لوله‌ای مشکوک از قبرستانی در منطقه کرگان این شهر کشف شده است.
بایدن هرگونه نگرانی امنیتی را کنار گذاشت و از نزدیک دید که توسعه مجدد بلفاست را از سال 1998 تا چه حد متحول کرده است.
او در محوطه دانشگاه جدید، که نمای شیشه ای آن در روزهایی که مرکز شهر مدام توسط شبه نظامیان ضد انگلیسی بمباران می شد، به طرز خطرناکی غیرعملی بود، گفت: «موارد صلح در اطراف ما است.