بایدن: بایدن در صورت حمله به اوکراین به پوتین نسبت به درد اقتصادی هشدار دهد

واشنگتن: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا آماده است طی یک تماس ویدیویی روز سه شنبه به ولادیمیر پوتین هشدار دهد که اگر روسیه به اوکراین همسایه حمله کند، با تحریم های سخت اقتصادی مواجه خواهد شد، زیرا رئیس جمهور ایالات متحده به دنبال راه حلی دیپلماتیک برای مقابله با ده ها هزار سرباز روسی است که در نزدیکی این کشور تجمع کرده اند. مرز اوکراین
به گفته مقامات کاخ سفید، بایدن قصد دارد روشن کند که دولت او آماده است تا اقداماتی را علیه کرملین انجام دهد که “هزینه بسیار واقعی” را برای اقتصاد روسیه در پی خواهد داشت. انتظار می‌رود پوتین به نوبه خود از بایدن ضمانت‌هایی را بخواهد که ائتلاف نظامی ناتو هرگز گسترش نخواهد یافت و اوکراین را که مدت‌هاست به دنبال عضویت است، در بر نخواهد گرفت. این برای آمریکایی‌ها و متحدان ناتوی آنها شروع کننده نیست.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در پیش‌بینی این نشست گفت: «ما به طور قابل توجهی با متحدان خود رایزنی کرده‌ایم و معتقدیم مسیری رو به جلو داریم که آسیب‌های مهم و شدیدی را بر اقتصاد روسیه تحمیل می‌کند». می توانید آن را تهدید بنامید. می توانید آن را یک واقعیت بنامید. می توانید آن را آماده سازی بنامید.
انتظار می‌رود گفتگوی رهبر با رهبر – بایدن از اتاق وضعیت صحبت می‌کند، پوتین از محل اقامتش در سوچی – یکی از سخت‌ترین گفتگوهای دوران ریاست جمهوری بایدن باشد و در زمانی خطرناک انجام شود. مقامات اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده اند که روسیه 70000 سرباز را در نزدیکی مرز اوکراین جمع آوری کرده و برای حمله احتمالی اوایل سال آینده آماده شده است.
ایالات متحده مشخص نکرده است که آیا پوتین تصمیم نهایی برای حمله را گرفته است یا خیر. به گفته یک مقام ارشد دولت که به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران گفت، با این حال، بایدن قصد دارد به رهبر روسیه روشن کند که اگر روسیه اقدام نظامی انجام دهد، “هزینه بسیار واقعی” خواهد داشت.
بایدن در سال 2014 معاون رئیس جمهور بود، زمانی که نیروهای روسیه به شبه جزیره کریمه دریای سیاه لشکرکشی کردند و این سرزمین را از اوکراین ضمیمه کردند. دستیاران می گویند که اپیزود کریمه – یکی از لحظات تاریک تر برای باراک اوباما، رئیس جمهور سابق در صحنه بین المللی – زمانی که بایدن به بحران در حال دود شدن فعلی نگاه می کند، بزرگ جلوه می کند.
گسترش ناتو به سمت شرق از همان ابتدا نه تنها با مسکو، بلکه در واشنگتن نیز محل مناقشه بوده است. در سال 1996، زمانی که تیم امنیت ملی پرزیدنت بیل کلینتون در مورد زمان‌بندی دعوت‌نامه‌های عضویت از متحدان شوروی سابق، لهستان، مجارستان و جمهوری چک بحث کرد، ویلیام پری، وزیر دفاع، به تاخیر انداخت تا روابط روسیه را در مسیر درست نگه دارد. پری در خاطرات خود نوشت که وقتی در بحث داخلی شکست خورد، به استعفا فکر کرد.
لهستان، مجارستان و جمهوری چک به طور رسمی در سال 1997 دعوت شدند و در سال 1999 به آنها پیوستند. بلغارستان، رومانی، اسلواکی، اسلوونی و کشورهای شوروی سابق استونی، لتونی و لیتوانی در سال 2004 به آنها پیوستند. از آن زمان، آلبانی، کرواسی، مونته نگرو و مقدونیه شمالی به عضویت آن درآمدند و تعداد ناتو را به 30 کشور رساند.
یک اصل کلیدی اتحاد ناتو این است که عضویت برای هر کشور واجد شرایط آزاد است. و هیچ خارجی حق وتوی عضویت را ندارد. در حالی که دورنمای کمی وجود دارد که اوکراین به زودی به این اتحاد دعوت شود، ایالات متحده و متحدانش آن را رد نمی کنند.
در واشنگتن، جمهوری خواهان این لحظه را به عنوان آزمونی کلیدی برای رهبری بایدن در صحنه جهانی در نظر می گیرند.
پس از تاکید رئیس جمهور دونالد ترامپ بر سیاست خارجی «اول آمریکا»، بایدن به عنوان یک نامزد قول داد که رهبری آمریکا را مجدداً حفظ کند. اما بایدن با انتقاد شدید از سوی جمهوری خواهان مواجه شده است که می گویند او در کاهش سرعت حرکت ایران به سمت تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای ناکارآمد بوده است و دولت بایدن برای مقابله با رهبران مستبدی مانند شی جین پینگ چین، آیت الله علی خامنه ای و پوتین در ایران بسیار کم کار کرده است.
میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا، گفت: «همکاران خودکامه در پکن و تهران نظاره گر واکنش جهان آزاد خواهند بود. و پرزیدنت بایدن این فرصت را دارد که هنگام صحبت با پوتین لحن خود را تنظیم کند.
ترامپ که در دوران ریاست جمهوری خود احترامی غیرعادی به پوتین نشان داد، روز دوشنبه در مصاحبه ای با نیوزمکس گفت که گفتگوی بایدن و پوتین “تطابق عادلانه ای” نخواهد بود و آن را مساوی با قهرمان شش دوره سوپربولی که نیوانگلند پاتریوت با آن روبرو می شود توصیف کرد. یک تیم فوتبال دبیرستانی
قبل از تماس پوتین، بایدن روز دوشنبه با رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا برای هماهنگ کردن پیام‌ها و تحریم‌های احتمالی صحبت کرد.
کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران روسیه از روسیه خواستند تا تنش‌ها را کاهش دهد و توافق کردند که دیپلماسی «تنها راه رو به جلو برای حل مناقشه است».
پیش از رویارویی بایدن و پوتین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت‌وگو کرد.
زلنسکی در توییتر نوشت که او و بلینکن “موافقت کردند که اقدامات مشترک و هماهنگ را ادامه دهند” و از حمایت آمریکا و متحدانش از “حمایت مستمر از حاکمیت و تمامیت ارضی ما” قدردانی کردند. انتظار می رود بایدن اواخر این هفته با زلنسکی صحبت کند.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که بلینکن “حمایت بی دریغ ایالات متحده از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در برابر تجاوز روسیه را تکرار کرد.”
کرملین به صراحت اعلام کرده است که پوتین قصد دارد به دنبال تضمین های الزام آور از بایدن برای جلوگیری از گسترش ناتو به اوکراین باشد. بایدن و دستیارانش اشاره کرده اند که چنین تضمینی محتمل است و رئیس جمهور گفت که “خط قرمز کسی را نمی پذیرد”.
ساکی تاکید کرد: “کشورهای عضو ناتو تصمیم می‌گیرند که چه کسی عضو ناتو باشد، نه روسیه. و این روند همیشه همینطور بوده و چگونه پیش خواهد رفت.”
با این حال، پوتین این را لحظه ای برای تنظیم مجدد پویایی قدرت در روابط آمریکا و روسیه می داند.
فئودور لوکیانوف، کارشناس برجسته سیاست خارجی مستقر در مسکو، گفت: «این در مورد اصول اساسی است که 30 سال پیش برای روابط روسیه و غرب ایجاد شد. روسیه خواستار تجدید نظر در این اصول است، غرب می گوید هیچ زمینه ای برای آن وجود ندارد. بنابراین، رسیدن به یک توافق غیرممکن است.
فراتر از اوکراین، مسائل مهم دیگری از جمله حملات سایبری و حقوق بشر روی میز وجود دارد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که روابط آمریکا و روسیه در مجموع در “وضعیت نسبتاً وخیم” است.
هم کاخ سفید و هم کرملین از قبل به دنبال کاهش انتظارات از این تماس بودند. هر دو طرف گفتند که انتظار هیچ پیشرفتی در مورد اوکراین یا سایر موضوعات مورد بحث را ندارند، اما این گفتگو خود پیشرفت خواهد بود.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «بدیهی است که اگر دو رئیس‌جمهور تصمیم به گفت‌وگو داشته باشند، قصد دارند در مورد مسائل گفتگو کنند و قصد ندارند اوضاع را به بن‌بست برسانند».
پسکوف گفت: پوتین بارها گفته است که ما به دنبال روابط خوب و قابل پیش بینی با آمریکا هستیم. “روسیه هرگز برای حمله به کسی برنامه ریزی نکرده است. اما ما نگرانی های خودمان را داریم، خطوط قرمز خود را – رئیس جمهور به صراحت در این مورد صحبت کرد. به آن آقای بایدن پاسخ داد که قصد ندارد هیچ خط قرمزی را بپذیرد. این موضوع باعث خواهد شد. (در طول تماس) نیز مورد بحث قرار گیرد.”
پسکوف تکرار کرد که نباید انتظار پیشرفت در تماس بایدن و پوتین را داشت و گفت که این یک “مکالمه کاری در یک دوره بسیار دشوار” خواهد بود، زمانی که “تشدید تنش در اروپا خارج از مقیاس است، فوق العاده است” و نیاز دارد. بحث شخصی در بالاترین سطح».