بایدن: بایدن و جمهوری‌خواه به توافقی برای سقف بدهی دست یافتند، اکنون کنگره باید آن را تأیید کند تا از نکول فاجعه‌بار جلوگیری شود

واشنگتن: “توافق اصولی” بین جو بایدن رئیس جمهور و کوین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مک کارتی سقف بدهی قانونی کشور را افزایش می دهد، اما اکنون کنگره تنها چند روز فرصت دارد تا بسته ای را تصویب کند که شامل کاهش هزینه ها می شود و از نکول بالقوه فاجعه بار ایالات متحده جلوگیری می کند.
سازش اعلام شده در اواخر روز شنبه خطر خشم قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه را به همراه دارد که آنها شروع به باز کردن امتیازات می کنند. مذاکره‌کنندگان با برخی از خواسته‌های جمهوری‌خواهان برای افزایش الزامات کاری برای دریافت‌کنندگان کوپن‌های غذایی که دموکرات‌های مجلس نمایندگان آن را غیرشروع خوانده بودند، موافقت کردند. اما معامله گران از کاهش هزینه های بیشتر که جمهوری خواهان می خواستند کوتاه آمدند.

گرفتن

حمایت هر دو حزب برای جلب موافقت کنگره قبل از پیش‌بینی نکول پیش‌بینی شده دولت در 5 ژوئن در قبال بدهی‌های ایالات متحده مورد نیاز است. انتظار نمی رود که قانونگذاران از تعطیلات آخر هفته روز یادبود قبل از سه شنبه به سر کار بازگردند و مک کارتی به قانونگذاران قول داده است که از این قانون تبعیت می کند تا هر لایحه ای را 72 ساعت قبل از رای گیری ارسال کند.
مقامات کاخ سفید قصد داشتند روز یکشنبه در یک تماس ویدیویی به دموکرات های مجلس اطلاع دهند.
رئیس جمهور دموکرات و رئیس جمهوری خواهان پس از گفتگوی تلفنی این دو در شامگاه شنبه به توافق رسیدند. کشور و جهان نظاره گر و منتظر راه حلی برای یک بن بست سیاسی بوده اند که اقتصاد آمریکا و جهان را تهدید می کند.
بایدن در بیانیه‌ای گفت: «توافق نشان‌دهنده یک مصالحه است، به این معنی که همه به آنچه می‌خواهند نمی‌رسند». “این مسئولیت حکومت است.”
بایدن گفت که این توافق «خبر خوبی برای مردم آمریکا است، زیرا از آنچه می‌توانست یک نکول فاجعه‌بار باشد و منجر به رکود اقتصادی، تخریب حساب‌های بازنشستگی و از دست رفتن میلیون‌ها شغل شود، جلوگیری می‌کند».
مک کارتی در سخنانی کوتاه در کاپیتول گفت که “ما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم.”
اما وی افزود: “من معتقدم که این توافقی اصولی است که شایسته مردم آمریکاست.”
با وجود خطوط کلی یک توافق، بسته قانونی می تواند به موقع برای رأی گیری مجلس نمایندگان در روز چهارشنبه، و بعداً در هفته آینده در سنا، پیش نویس و به اشتراک گذاشته شود.
محور اصلی این سازش، یک توافق دو ساله بودجه است که هزینه‌ها را برای سال 2024 ثابت نگه می‌دارد و در ازای افزایش سقف بدهی به مدت دو سال، آن را 1 درصد برای سال 2025 افزایش می‌دهد، که این امر باعث می‌شود که موضوع سیاسی پرنوسان از انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی خارج شود.
جمهوری خواهان با سخت کوشی برای رسیدن به توافقی برای تحمیل الزامات کاری سخت تر بر دریافت کنندگان کمک های دولتی، به برخی اما نه همه آنچه می خواستند دست یافتند. این توافق سن مورد نیاز کار موجود در بزرگسالان توانمند را از 49 به 54 سال بدون فرزند افزایش می دهد. بایدن توانست معافیت هایی را برای کهنه سربازان و بی خانمان ها تضمین کند.
دو طرف همچنین به بازنگری جاه طلبانه مجوز فدرال برای تسهیل توسعه پروژه های انرژی دست یافته بودند. در عوض، این موافقتنامه تغییراتی را در قانون مهم سیاست ملی محیط زیست ایجاد می کند که “یک آژانس رهبری واحد” را برای توسعه بازنگری های زیست محیطی تعیین می کند، به امید ساده تر کردن روند.
این معامله پس از جانت، وزیر خزانه داری انجام شد یلن به کنگره گفت که اگر قانونگذاران به موقع اقدام نکنند، ایالات متحده می تواند تا 5 ژوئن (چهار روز دیرتر از برآورد قبلی) تعهدات بدهی خود را نپذیرد. برداشتن سقف بدهی کشور، که اکنون به 31 تریلیون دلار رسیده است، امکان استقراض بیشتر برای پرداخت قبوض از قبل انجام شده کشور را فراهم می کند.
مک کارتی تنها دارای اکثریت اندکی از جمهوری خواهان در مجلس است، جایی که محافظه کاران راست گرا ممکن است در برابر هرگونه توافقی که به اندازه کافی برای کاهش هزینه ها تلاش می کنند مقاومت کنند. با سازش با دموکرات ها برای کسب رای، او در معرض خطر از دست دادن حمایت از رتبه و پرونده خود قرار می گیرد و لحظه ای چالش برانگیز برای سخنران جدید ایجاد می کند.
هر دو طرف پیشنهاد کرده‌اند که یکی از موانع اصلی تلاش جمهوری‌خواهان برای گسترش الزامات کاری برای دریافت‌کنندگان کوپن‌های غذا و سایر برنامه‌های کمک‌های فدرال است، هدفی که دموکرات‌ها به شدت با آن مخالفت کرده‌اند. کاخ سفید گفت پیشنهادات جمهوری خواهان “بی رحمانه و بی معنی” بود.
بایدن گفته است که شرایط کاری برای Medicaid غیرشروع خواهد بود. علیرغم مخالفت‌های دموکرات‌های درجه یک، او به‌طور بالقوه آماده مذاکره درباره تغییرات در کوپن‌های غذایی، که اکنون به عنوان برنامه کمک تغذیه تکمیلی یا SNAP شناخته می‌شود، آماده بود.
آمریکایی‌ها و جهان با ناراحتی نظاره گر حاشیه مذاکرات بودند که اقتصاد ایالات متحده و جهان را به هرج و مرج می‌کشاند و اعتماد جهانی به رهبری کشور را از بین می‌برد.
بازنشستگان مضطرب و دیگران از قبل برنامه‌های اضطراری برای چک‌های از دست‌رفته انجام می‌دادند و پرداخت‌های بعدی تأمین اجتماعی در هفته آینده انجام می‌شد.
یلن گفت که اقدام نکردن تا تاریخ جدید «مشکل شدیدی را برای خانواده‌های آمریکایی ایجاد می‌کند، به موقعیت رهبری جهانی ما آسیب می‌رساند و در مورد توانایی ما برای دفاع از منافع امنیت ملی ما سؤالاتی را ایجاد می‌کند».