بایدن با هشدارها درباره دموکراسی در خطر، نشست سران را در میان تمسخر و تمسخر چین و روسیه افتتاح کرد.

واشنگتن: با توجه به اعتبار و یکپارچگی خود ایالات متحده به عنوان یک دموکراسی انتخاباتی و جمهوری قانون اساسی، رئیس جمهور جو بایدن روز پنجشنبه اولین اجلاس سران برای دموکراسی را با هشدار مبنی بر اینکه جهان در نقطه عطفی در تاریخ برای دستگیری رهبران سیاسی قرار دارد افتتاح کرد. لغزش به عقب دموکراسی
بایدن در یک سخنرانی مجازی به نمایندگانی از بیش از 100 کشور جهان گفت: “این چالش تعیین کننده زمان ما است. دموکراسی ممکن است گاهی شکننده باشد. اما ذاتاً انعطاف پذیر است و می تواند خود را اصلاح کند و می تواند خود را بهبود بخشد.” پس از آن که کاخ سفید مجموعه ای از ابتکارات را به اجرا گذاشت، از جمله اختصاص مبالغ اندکی برای تقویت رسانه های مستقل، مبارزه با فساد، و دفاع از انتخابات آزاد و عادلانه و فرآیندهای سیاسی در سراسر جهان.
این اجلاس در بحبوحه اتهامات روسیه و چین مبنی بر اینکه واشنگتن «دموکراسی را به سلاح می‌افزاید» و حتی برخی ناراحتی‌های داخلی از سخنرانی در جهان، زمانی که دموکراسی خود ایالات متحده، به‌ویژه برگزاری انتخابات در داخل، ناهموار و ناسازگار است، آغاز شد.
“اجلاس سران دموکراسی نابخردانه است. 1) ما به کشورهای غیردموکراسی نیاز داریم که با ما در مورد چالش های منطقه ای و جهانی همکاری کنند؛ 2) لیست دعوت ها پر از تناقضات؛ 3) مهمتر از همه، ایالات متحده در موقعیتی نیست که موعظه یا ارائه الگو داشته باشد. ما باید ریچارد هاس، یکی از مقامات سابق ایالات متحده که ریاست شورای روابط خارجی را بر عهده دارد، گفت: روی نظم بخشیدن به خانه خراب خود تمرکز کنیم.
در نشست مجازی دو روزه که هند نیز دعوت‌کننده آن است، مسکو و پکن که دعوت نشدند، و واشنگتن را به ریاکاری متهم کردند و مدعی شدند که دموکراسی‌های بهتری نسبت به آمریکا دارند، طعنه‌آمیز شد. سفرای چین و روسیه در ایالات متحده در یک مقاله نظری مشترک در یک مجله آمریکایی نوشتند که این نشست “ضد دمکراتیک” است و در عین حال طعنه ای را از دست داده اند که چنین تفسیر انتقادی در مطبوعات خود مجاز نخواهد بود.
یک تحلیلگر سیاسی روسی در تفسیری در روزنامه گلوبال تایمز چین، با انعکاس افزایش نزدیکی روابط بین پکن و مسکو، گفت: ابتکار عمل ایالات متحده “شبیه یک معشوقه فاحشه خانه است که به دختران دانش آموز روحیه می دهد”، در حالی که واشنگتن را متهم به انجام یک اقدام “جنگ سرد جدید در دو جبهه همزمان.”
پاکستان نیز که یک دعوت‌کننده بود، از نشست سران دور شد و پکن را به دلیل داشتن یک «برادر آهنین واقعی» تحسین کرد.
اگرچه بایدن اذعان داشت که ایالات متحده “بی نقص نیست و نه همه پاسخ ها” را دارد، در حالی که تاکید کرد که واشنگتن می خواهد با دیگر کشورهای همفکر خود دست ببندد و بر تعهد مشترک “برای بهتر کردن دموکراسی هایمان، به اشتراک گذاشتن ایده ها و یادگیری از یکدیگر تاکید کند.” ”
رئیس‌جمهور ایالات متحده از مهاتما گاندی و نلسون ماندلا استناد کرد و در عین حال اذعان کرد که «دموکراسی‌ها همه یکسان نیستند… ما بر سر همه چیز توافق نداریم… اما انتخاب‌هایی که امروز با هم انجام می‌دهیم، مسیر زندگی را مشخص می‌کنند. آینده مشترک ما برای نسل های آینده.”
“اینجا در ایالات متحده، ما و هر کسی می دانیم که تجدید دموکراسی و تقویت نهادهای دموکراتیک ما مستلزم تلاش مستمر است. دموکراسی آمریکایی یک مبارزه مداوم برای عمل به عالی ترین آرمان های خود، بهبود شکاف ها و تعهد مجدد خود به ایده بنیانگذار ملت ما.»
این نشست در بحبوحه هشدار چندین مفسر مبنی بر اینکه ایالات متحده با کودتای جناح راست توسط عناصر طرفدار ترامپ به سمت یک قطار دموکراسی شکسته می رود، در بحبوحه اتهامات واژگونی قوانین و فرآیندهای انتخاباتی در سراسر کشور برگزار می شود. دموکرات‌ها جمهوری‌خواهان را به تلاش برای سرکوب آرای سیاه‌پوستان و اقلیت‌ها متهم می‌کنند و جمهوری‌خواهان دموکرات‌ها را متهم می‌کنند که می‌خواهند پایگاه رای‌دهی خود را با مهاجران گسترش دهند، که باعث ایجاد تردید در مورد اعتبار نتایج انتخابات می‌شود.