بایدن: جو بایدن در سالگرد 6 ژانویه “حقیقت” را بیان می کند، ترامپ رویداد را لغو می کند

واشنگتن: جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، روز پنج شنبه یکمین سالگرد حمله مرگبار 6 ژانویه به ساختمان کنگره ایالات متحده را با قدردانی از شجاعت مجریان قانون در صحنه، و تشریح کارهای ناتمامی که این کشور برای تقویت خود باید انجام دهد، جشن خواهد گرفت. کاخ سفید گفت دموکراسی.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «پنج‌شنبه، رئیس‌جمهور قرار است در مورد حقیقت آنچه اتفاق افتاده صحبت کند، نه دروغ‌هایی که برخی از آن زمان منتشر کرده‌اند، و خطری که برای حاکمیت قانون و سیستم حکومت‌داری دموکراتیک ما ایجاد کرده است.» به خبرنگاران گفت: بعدازظهر سه شنبه در اولین پیش نمایش سخنان رئیس جمهور.
بایدن و معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس، هر دو دموکرات، صبح پنجشنبه در ساختمان کنگره آمریکا سخنرانی خواهند کرد، یک سال پس از آن که گروهی از وفادار به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، به این مجتمع حمله کردند تا از شمارش آرای کالج الکترال که رسماً رأی بایدن را ارائه کرد، متوقف کنند. پیروزی در انتخابات
اواخر روز سه‌شنبه، ترامپ کنفرانس مطبوعاتی در املاک مار-آ-لاگو در فلوریدا را که برای عصر روز 6 ژانویه برنامه‌ریزی شده بود، لغو کرد و گفت که به جای آن در تجمعی در 15 ژانویه به بسیاری از موضوعات مشابه خواهد پرداخت.
ترامپ، برخی از جمهوری‌خواهان و شخصیت‌های رسانه‌های راست‌گرا، حساب‌های نادرست و گمراه‌کننده را برای کم‌اهمیت جلوه دادن حمله ۶ ژانویه منتشر کرده‌اند و آن را اعتراضی غیرخشونت‌آمیز می‌خوانند یا فعالان چپ را مقصر می‌دانند.
چهار نفر در روز شورش جان باختند و یک افسر پلیس کاپیتول یک روز پس از دفاع از کنگره جان باخت. ده ها پلیس در جریان یورش چند ساعته حامیان ترامپ مجروح شدند و چهار افسر از آن زمان تاکنون جان خود را از دست داده اند.
ساکی گفت که بایدن در 6 ژانویه نقش پلیس کنگره و دیگران را در صحنه مورد توجه قرار خواهد داد.
ساکی گفت: «به دلیل تلاش‌های آنها، دموکراسی ما در برابر حمله اوباش مقاومت کرد و اراده بیش از 150 میلیون نفری که در انتخابات ریاست‌جمهوری رای دادند، در نهایت توسط کنگره به ثبت رسید.»
از پساکی پرسیده شد که پیام رئیس جمهور برای بسیاری از جمهوری خواهانی که معتقدند بایدن انتخابات را از ترامپ دزدیده است، با وجود شواهد خلاف قریب به اتفاق، چه خواهد بود.
ساکی گفت: “چیزی که او قرار است به انجامش ادامه دهد این است که با همه مردم کشور صحبت کند. کسانی که به او رای ندادند، کسانی که ممکن است باور نداشته باشند که او رئیس جمهور قانونی است، درباره اینکه او می خواهد برای بهتر کردن زندگی آنها چه کاری انجام دهد.” گفت.
کاخ سفید در تلاش است تا قوانین مربوط به حق رای را از طریق سنای ایالات متحده دریافت کند که با قوانین جدید در ایالت های تحت رهبری جمهوری خواهان مقابله کند که دموکرات ها می گویند که رای دهندگان چپ گرا را محدود می کند. دو منبع به رویترز گفتند که بایدن و هریس قصد ندارند از رویداد 6 ژانویه برای فشار بر قانون حق رای استفاده کنند.