بایدن: در پایان اجلاس سران بایدن می گوید دموکراسی مرز نمی شناسد. چین مسخره می کند

واشنگتن: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت که دموکراسی «هیچ مرزی نمی‌شناسد» در حالی که نشست دو روزه‌ای درباره آزادی‌های دموکراتیک را تعطیل کرد و در عین حال از طوفانی از انتقادات چین و منتقدان داخلی جلوگیری کرد.
ریاست جمهوری بایدن بر بازگرداندن آمریکا به چیزی متمرکز شده است که رونالد ریگان دوست داشت آن را “شهر درخشان روی تپه” یا چراغی برای آزادی که سایر کشورها به آن نگاه می کنند، بخواند.
اما نشست واشنگتن که به دلیل شیوع کووید-19 از طریق پیوند ویدیویی برگزار شد، بر مشکلات پیش روی ایالات متحده در احیای این نقش سنتی تأکید کرد.
بایدن در پایان سخنان خود به رهبران بسیاری از کشورها و همچنین نمایندگان سازمان های غیردولتی و نهادهای بشردوستانه گفت که دموکراسی “هیچ مرزی نمی شناسد. به هر زبانی صحبت می کند. در میان فعالان ضد فساد، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران زندگی می کند.”
بایدن با بیان اینکه ایالات متحده در کنار کسانی خواهد بود که «به مردم خود توانایی نفس کشیدن آزادانه را می دهند و به دنبال خفه کردن مردم خود نیستند، متعهد به همکاری با همه کسانی هستیم که این ارزش ها را برای شکل دادن به قوانین جاده ای شکل می دهند. مردم با دست آهنین.”
بایدن بارها در مورد رسیدن جهان به یک «نقطه عطف» در کشمکش بین خودکامگی‌های رو به رشد و دموکراسی‌هایی که به طور فزاینده‌ای زیر آتش هستند صحبت کرده است.
در اولین روز اجلاس مجازی، او 424 میلیون دلار برای حمایت از آزادی رسانه ها، انتخابات عادلانه و کمپین های مبارزه با فساد متعهد شد.
بایدن گفت: «دموکراسی به قهرمانان نیاز دارد.
اما در حالی که بایدن میزبان نشست بر روی دیواری از تلویزیون در کاخ سفید بود، چین رقیب با تبلیغات تمسخرآمیز، از جمله آهنگ رپ به زبان انگلیسی که می‌گوید آمریکایی‌ها «دموکراسی را مانند کوکاکولا می‌فروشند، دموکراسی را می‌فروشند».
چین و روسیه که بایدن از آنها به عنوان رهبران عالی اردوگاه استبداد یاد می کند، بالاترین نام هایی بودند که از فهرست دعوت به نشست واشنگتن خارج شدند.
هر دو کشور با عصبانیت پاسخ دادند و بایدن را به دامن زدن به شکاف های ایدئولوژیک به سبک جنگ سرد متهم کردند.
چین به ویژه ناراحت است زیرا در حالی که تایوان دعوت نشده بود، دعوت شده بود.
تایوان به عنوان جزیره ای دموکراتیک که چین آن را منطقه ای جدا شده می داند، نقطه دردناکی در نبرد گسترده تر بین پکن و واشنگتن است.
پکن درست در میانه اجلاس سران بایدن زمانی که نیکاراگوئه اتحاد دیپلماتیک قبلی خود با تایوان را کنار گذاشت و گفت فقط چین را به رسمیت می شناسد، تقویت شد.
این اعلامیه تنها 14 متحد دیپلماتیک را برای تایوان باقی می گذارد، همانطور که وزارت امور خارجه ایالات متحده از “همه کشورهایی که برای نهادهای دموکراتیک ارزش قائل هستند” می خواهد تا “تعامل” را با جزیره “توسعه دهند”.
دنیا نسبت به آمریکا بدبین است
درخواست دموکراسی بایدن نیز با استقبال متفاوتی در داخل کشور مواجه شد.
از یک طرف، منتقدان جمهوری خواه می گویند که او به اندازه کافی در برابر چین یا دیگر مخالفان سخت گیر نبوده است.
کمیته ملی جمهوری خواهان در واکنش به این موضوع گفت: «در 11 ماه اول ریاست جمهوری جو بایدن، او نتوانست برای آزادی در سراسر جهان بایستد و به کسانی که می خواهند آن را از بین ببرند، تسلیم شد و دشمنان ما را جسور کرد و جایگاه ما را در خارج از کشور تضعیف کرد». اظهارات او در روز جمعه
در سمت دیگری از طیف سیاسی، افشاگر مشهور دوران جنگ ویتنام، دانیل السبرگ، دولت بایدن را به دلیل پیگیری استرداد جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، مورد انتقاد قرار داد.
واشنگتن از آسانژ می خواهد که به دلیل انتشار اسناد محرمانه نظامی ویکی لیکس در سال 2010 در رابطه با جنگ های این کشور در افغانستان و عراق محاکمه شود.
روز جمعه، دولت ایالات متحده برنده درخواست تجدید نظر شد که راه را برای اعزام این استرالیایی 50 ساله از بریتانیا هموار کرد.
الزبرگ روز پنجشنبه در توییتی نوشت: «بایدن چگونه جرأت کرد امروز در یک #SummitFor Democracy #Summit For Democracy در وزارت دفاع دولتی سخنرانی کند در حالی که از عفو خود امتناع می کند.
او بایدن را متهم کرد که “آزادی مطبوعات را برای “امنیت ملی” به قتل رسانده است.