بایدن و مارکوس با افزایش تنش ها با چین، مجدداً بر اتحاد “آهنین” تاکید کردند

واشنگتن: جو بایدن، رئیس جمهور فیلیپین، پس از دیدار با فردیناند مارکوس جونیور، رهبر فیلیپین، گفت هرگونه حمله به نیروهای مسلح یا کشتی های فیلیپین باعث تعهدات دفاعی آمریکا می شود، پیامی که هدف آن اطمینان دادن به یک متحد کلیدی در مواجهه با تشدید تنش ها با چین است.
بر اساس بیانیه مشترک رهبران که روز دوشنبه توسط کاخ سفید منتشر شد و به معاهده دفاعی متقابل 71 ساله دو کشور اشاره می‌کند، رئیس‌جمهور بایدن مجدداً بر تعهدات ائتلاف آهنین ایالات متحده در قبال فیلیپین تأکید می‌کند.
رهبران همچنین بر “تعهد تزلزل ناپذیر خود به آزادی دریانوردی و پرواز در دریای چین جنوبی” تاکید کردند و بر “اهمیت حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان به عنوان عنصر ضروری امنیت و رفاه جهانی” تاکید کردند.
مارکوس روز دوشنبه برای اولین بار از کاخ سفید از زمان آغاز به کار به عنوان رئیس جمهور فیلیپین در سال گذشته، در بحبوحه تیرگی روابط با چین به سر برد. دریای چین جنوبی و همچنین تایوان. مذاکرات او با بایدن تحت سلطه مسائل دفاعی و اقتصادی بود، زیرا این دو به دنبال تقویت اتحاد بین کشورهای خود بودند.
از دیگر نکات مهم این نشست می توان به موارد زیر اشاره کرد:
*مانیل و واشنگتن “منتظر” ایجاد روش های سه جانبه همکاری هستند که شامل ژاپن و استرالیا می شود.
*آمریکا و فیلیپین همچنین در مورد تصویب دستورالعمل‌های دفاعی دوجانبه به توافق رسیدند که هدف آن رفع ابهامات موجود در معاهده دفاعی آنهاست.
*دو کشور در سال 2024 مجمع بازرگانی هند و اقیانوسیه را در مانیل میزبانی خواهند کرد تا این کشور آسیای جنوب شرقی را به عنوان یک زنجیره تامین منطقه ای و مرکز سرمایه گذاری “بیشتر ایجاد کنند”.
*دو کشور همکاری در زمینه انرژی بادی، خورشیدی و زمین گرمایی و افزایش همکاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را دنبال خواهند کرد.
هواپیما، تجارت
هفته گذشته، ایالات متحده چین را متهم به آزار کشتی‌های فیلیپین پس از برخورد نزدیک در این آب‌ها کرد. این اپیزود زمانی رخ داد که واشنگتن و مانیل بزرگترین مانورهای دفاعی مشترک خود را انجام دادند.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده تلاش های جدیدی را برای نوسازی ارتش فیلیپین از جمله ارائه هواپیماهای C-130 و کشتی های گشت زنی بیشتر اعلام خواهد کرد.
در اوایل سال جاری، ارتش آمریکا دسترسی بیشتری به پایگاه های نظامی فیلیپین در نزدیکی تایوان و دریای چین جنوبی تضمین کرد، توافقی که توسط مقامات چینی محکوم شد.
دولت بایدن همچنین یک هیئت تجاری و سرمایه گذاری ریاست جمهوری را به فیلیپین می فرستد تا همکاری ها از جمله در زمینه انرژی پاک، مواد معدنی حیاتی و امنیت غذایی را تقویت کند.
بایدن پیش از دیدار با مارکوس گفت: «ما با هم در حال تعمیق همکاری اقتصادی خود هستیم. “من فکر می کنم این برای دو طرف سودمند است.”
مارکوس که پدرش تا زمان برکناری خود در سال 1986 بر فیلیپین حکومت می کرد، چالش های امنیتی پیش روی این کشور را برجسته کرد.
مارکوس گفت: «این طبیعی است که فیلیپین برای تقویت و بازتعریف روابط ما به تنها شریک معاهده خود در جهان نگاه کند. فیلیپین احتمالاً در پیچیده ترین وضعیت ژئوپلیتیکی جهان در حال حاضر قرار دارد.
پروفسور رناتو دی کاسترو از دانشگاه د لا سال در مانیل گفت که دیدار دو رهبر نشان داد که هر دو کشور مصمم به “مدرن سازی” روابط با مشارکت سایر متحدان منطقه ای و مقابله با مسائل اقتصادی هستند. او گفت: «بسیار واضح است که یک تلاش هماهنگ برای گسترش اتحاد وجود دارد، و این چیزی بسیار مهم است.