بایدن و پوتین در حالی که تنش میان اوکراین و روسیه می‌سوزد، تماس خواهند گرفت

ویلمینگتون: روسای جمهور جو بایدن و ولادیمیر پوتین قرار است در دومین تماس خود در هفته های اخیر در خصوص افزایش نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین گفتگو کنند، در حالی که پیشرفت اندکی در جهت پایان دادن به این بحران در حال دود شدن است.
پیش از تماس روز پنجشنبه، کاخ سفید نشان داد که بایدن به پوتین روشن می‌کند که راه دیپلماتیک همچنان باز است، حتی در شرایطی که روس‌ها حدود 100000 سرباز را به سمت اوکراین منتقل کرده‌اند و پوتین نیز درخواست‌های خود را برای تضمین امنیت در شرق اروپا افزایش داده است.
اما بایدن به پوتین تکرار خواهد کرد که برای اینکه “پیشرفت واقعی” در مذاکرات حاصل شود، به گفته یک مقام بلندپایه دولت که پیش از آغاز مذاکرات به خبرنگاران گفت، باید “به جای تشدید تنش در چارچوب کاهش تنش” انجام شود. زنگ زدن. این مقام که نخواست نامش فاش شود صحبت کرد.
این تماس که توسط مقامات روسی درخواست شد، در حالی صورت می گیرد که قرار است مقامات ارشد ایالات متحده و روسیه در 10 ژانویه در ژنو گفتگو کنند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تایید کرد که پوتین روز پنجشنبه با بایدن صحبت خواهد کرد اما جزئیاتی ارائه نکرد.
این مقام گفت بایدن و پوتین که در ماه ژوئن در ژنو برای گفتگو درباره تنش‌ها در روابط آمریکا و روسیه ملاقات کردند، انتظار نمی‌رود در مذاکرات آتی شرکت کنند. این دو رهبر در اوایل این ماه یک تماس ویدیویی داشتند که در آن گفتگوی آنها به شدت بر تحرکات نیروهای روسیه متمرکز بود که اوکراین و سایر متحدان اروپایی را ناآرام کرده است.
در آن تماس ویدیویی در 7 دسامبر، کاخ سفید گفت بایدن به مسکو هشدار داد که حمله به اوکراین تحریم‌ها و آسیب‌های عظیمی را برای اقتصاد روسیه به همراه خواهد داشت. مقامات روسیه تهدیدهای تحریمی را رد کرده اند.
انتظار می رود که نمایندگان مسکو و ناتو در مدت کوتاهی پس از مذاکرات ژنو و روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا که شامل ایالات متحده نیز می شود، با یکدیگر دیدار کنند.
در اوایل ماه جاری، مسکو پیش نویس اسناد امنیتی را ارائه کرد که در آن از ناتو خواسته بود عضویت اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق را رد کند و استقرار نظامی خود را در اروپای مرکزی و شرقی متوقف کند.
ایالات متحده و متحدانش با استناد به اصل ناتو مبنی بر اینکه عضویت برای هر کشور واجد شرایطی آزاد است، از ارائه ضمانت هایی به روسیه در مورد اوکراین که پوتین می خواهد، خودداری کرده اند. آن ها موافقند. با این حال، برای گفتگو با روسیه برای بحث در مورد نگرانی های این کشور.
همانطور که بایدن برای گفتگو با پوتین آماده می شد، دولت همچنین به دنبال تأکید بر تعهد به اوکراین و متعهد شدن واشنگتن به «اصل هیچ چیز درباره شما بدون شما» در شکل دادن به سیاستی بود که بر متحدان اروپایی تأثیر می گذارد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفتگو کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «بلینکن «بر حمایت بی‌دریغ ایالات متحده از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مواجهه با افزایش نظامی روسیه در مرزهای اوکراین تأکید کرد».
بایدن و مقامات دولت همچنین قصد دارند پس از صحبت رئیس جمهور با پوتین با متحدان اروپایی مشورت کنند تا به آنها پیشنهاد بازخوانی تعامل را بدهد.
پوتین در اوایل این هفته گفت که اگر غرب نتواند به فشارهای او برای تضمین های امنیتی که مانع گسترش ناتو به اوکراین می شود، پاسخ دهد، گزینه های زیادی را بررسی خواهد کرد.
این مقام دولت گفت که انتظار می رود بایدن در تماس روز پنجشنبه به پوتین تاکید کند که ایالات متحده با متحدان خود متحد است اما تمایل خود را برای مشارکت در “دیپلماسی اصولی” با روسیه نشان خواهد داد.
در سال 2014، نیروهای روسیه وارد شبه جزیره کریمه دریای سیاه شدند و این سرزمین را از اوکراین تصرف کردند. الحاق کریمه به روسیه – یکی از لحظات تاریک‌تر برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور در صحنه بین‌المللی – به نظر می‌رسد که بایدن بحران کنونی را مهار کند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در اظهارنظرهای عمومی به صراحت اعلام کرده است که دولت آماده است در گفتگو با مقامات روسی نگرانی‌های مسکو در مورد ناتو را مورد بحث قرار دهد، اما تاکید کرد که واشنگتن در شکل‌دهی سیاستی که آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پشت سر متحدان اروپایی نخواهد رفت. .
همچنین انتظار می‌رود رهبران دو کشور طی تماس روز پنجشنبه درباره تلاش‌ها برای متقاعد کردن ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 که عملاً توسط دولت ترامپ لغو شد، گفتگو کنند.
با وجود اختلافات در مورد اوکراین و سایر موضوعات، مقامات کاخ سفید گفته اند که موضوع هسته ای ایران موضوعی است که آنها معتقدند آمریکا و روسیه می توانند با یکدیگر همکاری کنند.
انتظار می رود بایدن که هفته را در ایالت زادگاهش دلاور می گذراند، از خانه خود در نزدیکی ویلمینگتون در این تماس شرکت کند.