با آماده شدن آمریکا و روسیه برای دیدار بر سر اوکراین، چشم انداز کم رنگ می شود

واشنگتن: با در خطر بودن سرنوشت اوکراین و ثبات بالقوه گسترده‌تر اروپا پس از جنگ سرد، ایالات متحده و روسیه در حال برگزاری مذاکرات استراتژیک مهمی هستند که می‌تواند آینده نه تنها روابط خود، بلکه روابط بین ایالات متحده و متحدانش در ناتو را شکل دهد. چشم اندازها تیره و تار است
اگرچه فوری بودن تهدید حمله روسیه به اوکراین در یک سری از جلسات سطح بالا که روز دوشنبه برگزار می شود، در راس دستور کار قرار خواهد گرفت، مناقشات متشنج اما عمدتاً نامرتبط وجود دارد، از کنترل تسلیحات گرفته تا جرایم سایبری و مسائل دیپلماتیک. در صورتی که تنش ها کاهش یابد، واشنگتن و مسکو باید بر آن غلبه کنند. و استقرار اخیر نیروهای روسیه در قزاقستان ممکن است بر کل تمرین سایه افکنده باشد.
با توجه به خطرات زیادی که هر دو در مورد پیامدهای ناگوار شکست هشدار داده اند، دو طرف خود را در موقعیتی قرار داده اند که در این هفته فعالیت های تقریباً بی سابقه ای در اروپا خواهد بود. با این حال، واگرایی گسترده در مواضع آغازین آنها، برای هر نوع حل و فصل سریع مضر است، و سطوح بی اعتمادی بالاتر از هر نقطه دیگری از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به نظر می رسد.
مقامات ایالات متحده روز شنبه برخی از جزئیات موضع دولت را فاش کردند، که به نظر می رسد به خوبی از خواسته های روسیه فاصله دارد. این مقامات گفتند که اگر روسیه مایل به عقب نشینی از اوکراین باشد، ایالات متحده آماده گفتگو در مورد محدود کردن استقرار احتمالی موشک های تهاجمی در آینده در اوکراین و محدود کردن تمرینات نظامی آمریکا و ناتو در شرق اروپا است.
اما آنها همچنین گفتند که روسیه در صورت مداخله در اوکراین به شدت با تحریم های اقتصادی ضربه خواهد خورد. علاوه بر تحریم‌های مستقیم علیه نهادهای روسی، این مجازات‌ها می‌تواند شامل محدودیت‌های قابل توجهی بر محصولات صادر شده از ایالات متحده به روسیه و محصولات بالقوه ساخت خارجی مشمول صلاحیت ایالات متحده باشد.
روسیه می‌خواهد که مذاکرات در ابتدا تضمین‌های امنیتی الزام‌آوری را برای خود ایجاد کند، با این تعهد که ناتو بیشتر به سمت شرق گسترش نخواهد یافت و نیروها و تسلیحات آمریکایی را از بخش‌هایی از اروپا خارج خواهد کرد. اما ایالات متحده و متحدانش می گویند که این موارد غیر آغازینی هستند که عمداً توسط مسکو برای منحرف کردن و ایجاد تفرقه طراحی شده اند. آنها اصرار دارند که هرگونه مداخله نظامی روسیه در اوکراین “پیامدهای عظیم” را در پی خواهد داشت که حتی اگر اثرات موجی جهانی داشته باشد، اقتصاد روسیه را به طرز چشمگیری مختل خواهد کرد.
در تلاش برای جلوگیری از تلاش‌های روسیه برای ایجاد اختلاف در غرب، دولت بایدن تمام تلاش خود را انجام داده و تاکید می‌کند که نه اوکراین و نه اروپا به طور گسترده‌تر از هیچ بحثی در مورد امنیت اوکراین یا اروپا مستثنی نخواهند شد.
مقامات دولت بایدن اجازه می‌دهند وقتی دیپلمات‌های ارشد آمریکایی و روسی در ژنو در روز دوشنبه پیش از نشست‌های بزرگتر و فراگیرتر در بروکسل و وین در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه که احتمالاً این مسائل را عمیق‌تر بررسی می‌کنند، هیچ یک از این موضوعات را به طور کامل نادیده گرفت.
با این حال، شعارهای «هیچ چیزی در مورد اوکراین بدون اوکراین» و «هیچ چیزی در مورد اروپا بدون اروپا» در هفته های اخیر در واشنگتن تقریباً کلیشه شده است و مقامات ارشد ایالات متحده تا آنجا پیش رفته اند که می گویند انتظار دارند روسیه در مورد این موضوع دروغ بگوید. محتوای جلسه روز دوشنبه در تلاش برای دامن زدن به اختلافات.
یکی از مقامات ارشد آمریکایی که در این مذاکرات شرکت خواهد کرد، گفت: «ما کاملاً انتظار داریم که طرف روسی پس از نشست روز دوشنبه نظراتی را اعلام کند که ماهیت واقعی گفتگوهای انجام شده را منعکس نکند». این مقام مجاز به صحبت علنی نبود و به شرط ناشناس بودن صحبت کرد.
این مقام و سایرین از متحدان خواسته اند که با “شک و تردید شدید” به هر چیزی که مسکو در مورد به اصطلاح مذاکرات ثبات راهبردی می گوید نگاه کنند و منتظر بمانند تا توسط شرکت کنندگان آمریکایی در جریان نظر قرار گیرند.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه روسیه، روسیه را متهم کرد که به «گاز نور انداختن» و راه اندازی یک کمپین اطلاعات نادرست تمام عیار طراحی شده است تا اوکراین، ناتو و به ویژه ایالات متحده را در تنش های کنونی مقصر بداند و وحدت غرب را تضعیف کند. او گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درگیر جنگی همه جانبه بر سر حقیقت است که اقدامات تحریک آمیز و بی ثبات کننده خود روسیه در طول دهه گذشته را نادیده می گیرد.
بلنکن روز جمعه با بررسی لیستی از فعالیت های توهین آمیز روسیه از مداخله نظامی در اوکراین و همچنین گفت: «روسیه به دنبال به چالش کشیدن خود سیستم بین المللی و از هم گسیختن اتحاد فرا آتلانتیک ما، از بین بردن اتحاد ما، فشار بر دموکراسی ها به سمت شکست است. گرجستان به حملات تسلیحاتی شیمیایی به منتقدان پوتین، مداخله در انتخابات در ایالات متحده و جاهای دیگر، جنایات سایبری و حمایت از دیکتاتورها.
علیرغم چندین گفتگو بین جو بایدن و پوتین، از جمله ملاقات حضوری در تابستان گذشته، بلینکن گفت که چنین رفتاری ادامه دارد و نظم جهانی پس از جنگ جهانی دوم را افزایش می دهد.
بنابراین، تشدید تلاش ایالات متحده و متحدانش برای ایجاد مواضع مشترک در مورد هشدارها و “هزینه های سنگین” روسیه در صورت اقدام علیه اوکراین. در حالی که اظهارات اتحاد پیش رو بوده است، بلینکن به چشم انداز موفقیت در مذاکرات خوش بین نبود.
وی گفت: «تا جایی که پیشرفتی وجود داشته باشد – و ما امیدواریم که وجود داشته باشد – پیشرفت واقعی در محیط تشدید تنش توسط روسیه، اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود.
در همین حال، روسیه این روایت را مطرح کرده است که قربانی تهدید تجاوزات غربی است و علیرغم اختلافات غیرقابل حل به نظر می‌رسد نتایج سریعی از این جلسات می‌خواهد.
پوتین بارها هشدار داده است که اگر غرب به خواسته های روسیه سنگ تمام بگذارد، مسکو باید “اقدامات نظامی-فنی” نامشخصی اتخاذ کند و تاکید کرد که عضویت اوکراین در ناتو یا استقرار تسلیحات اتحاد در آنجا خط قرمزی برای مسکو است که اجازه نخواهد داد. غرب برای عبور.
پوتین ماه گذشته گفت: “ما جایی برای عقب نشینی نداریم” و افزود که ناتو می تواند موشک هایی را در اوکراین مستقر کند که تنها چهار یا پنج دقیقه طول می کشد تا به مسکو برسند. “آنها ما را به خطی کشانده اند که نمی توانیم از آن عبور کنیم. آنها کار را به جایی رسانده اند که ما باید به آنها بگوییم. “ایست کن!”
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، که در کنار وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا رهبری هیئت روسیه را در مذاکرات ژنو بر عهده خواهد داشت، هفته گذشته گفت که به سرعت مشخص خواهد شد که آیا مذاکرات می تواند مفید باشد یا خیر.
وی در مصاحبه ای با روزنامه ایزوستیا گفت: «پس از رویدادهای هفته آینده مشخص خواهد شد که آیا امکان دستیابی به پیشرفت سریع و پیشبرد سریع در موضوعات مورد علاقه ما وجود دارد یا خیر.
وی افزود: «تاکنون، ما نظرات کاملاً انتزاعی از ایالات متحده، ناتو و دیگران در مورد برخی موارد قابل قبول و برخی غیرقابل قبول و تأکید بر گفتگو و اهمیت کاهش تنش برای روسیه شنیده‌ایم. عناصر منطقی بسیار کمی در این رویکرد وجود دارد. به دلیل تحولات غیرقابل توقف و کاملاً فشرده نظامی و ژئوپلیتیکی مناطق نزدیک مرزهای روسیه توسط ناتو، ظهور سامانه‌های تسلیحاتی در آنجا، فعال‌سازی رزمایش‌ها».
یک مقام آمریکایی گفت که ریابکوف و شرمن عصر یکشنبه در یک شام کاری با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا در مورد موضوعات گفتگوهای روز بعد گفتگو کنند.