با ادامه قمار بزرگ اردوغان، لیر ترکیه به شدت نوسان می کند

اردوغان گفت که دولت تلاش خواهد کرد از پس‌اندازکنندگان ترکیه‌ای که نگران کاهش ارزش تخم‌های لانه‌شان هستند، با جبران تاثیر کاهش ارزش لیر بر سپرده‌هایشان، محافظت کند.

لیر در ابتدا در واکنش به افزایش قیمت رسید و روز دوشنبه بیش از 20 درصد در برابر دلار افزایش یافت. اما تا سه شنبه دوباره سقوط کرد و بیش از 6 درصد کاهش یافت.

تحلیلگران هشدار دادند که این سیاست جدید ممکن است هزینه زیادی را برای دولت ترکیه به همراه داشته باشد و آتیلا یشیلادا، اقتصاددان ترک و تحلیلگر کشور برای GlobalSource Partners، یک سوایپ زد در تصمیم گیری

او در توییتی نوشت: لطفاً از من نخواهید ثابت کنم زمین صاف نیست.

چرا لیر اینقدر ناپایدار است؟

تمایل رئیس جمهور ترکیه به مداخله در تنظیم سیاست های پولی، اخراج بانک های مرکزی و وزیران دارایی که با قمار کاهش نرخ او موافق نیستند. لیر را تضعیف کرده است. او مشکلات اقتصادی ترکیه را نتیجه مداخله خارجی و مبارزه برای استقلال مالی بیشتر این کشور می داند.

با وجود افزایش روز دوشنبه، لیر همچنان حدود 40 درصد از دست داده است. ارزش آن در برابر دلار تا کنون در سال جاری است.

روز یکشنبه، اردوغان در یک سخنرانی با استناد به آموزه های اسلامی در مورد نرخ بهره، از انتقاد از سیاست اقتصادی خود شانه خالی کرد. اظهارات او فقط باعث کاهش ارزش لیر شد.

“آنها چه می گویند؟ آنها می گویند که من نرخ بهره را کاهش می دهم. آنها نباید از من انتظار دیگری داشته باشند. به عنوان یک مسلمان، هر چه آموزه های اسلامی اقتضا کند، همان کاری است که انجام می دهم. همین کار را ادامه خواهم داد. روشن است.”

تورم در ترکیه در ماه نوامبر به نرخ سالانه 21 درصد رسید و اقتصاددانان فکر می کنند که می تواند حتی از این هم بالاتر برود و نرخ تورم تا 30 درصد در شش تا نه ماه آینده ممکن است.

با وجود این، بانک مرکزی ترکیه در هفته گذشته برای چهارمین ماه متوالی نرخ بهره را کاهش داد. بانک‌های مرکزی معمولاً زمانی که تورم در حال افزایش است نرخ بهره را افزایش می‌دهند تا از گرم شدن بیش از حد اقتصاد جلوگیری کنند.

رئیس فعلی بانک مرکزی، ساهاپ کاوچی اوغلو، در مارس 2021 پس از اخراج ناچی آگبال سلف آن توسط اردوغان دو روز پس از افزایش نرخ بهره، این سمت را بر عهده گرفت.

چرا مهم است

جیسون تووی، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در کپیتال اکونومیکس، هشدار داد که پیوند سپرده‌های بانکی به نرخ ارز می‌تواند خطرات موجود در سیستم ارز خارجی را به بخش عمومی منتقل کند، زیرا خزانه‌داری کشور «در خط برای یک اسکناس بزرگ» است.

غرامت انبوه پرداخت شده به پس انداز کنندگان ترکیه باعث افزایش کسری بودجه می شود.

او گفت: «این ممکن است در حال حاضر با توجه به اینکه مالیه عمومی ترکیه نسبتا قوی است – بدهی عمومی پایین در حدود 40 درصد تولید ناخالص داخلی است – مشکلی ایجاد نمی کند، اما باعث بدتر شدن پویایی بدهی عمومی می شود.

وزارت دارایی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که ابزار جدید برای حساب های سپرده شخصی با شرایط ثابت بین 3 تا 12 ماه اعمال می شود.

تورم فزاینده در حال حاضر درد و رنجی را برای مصرف کنندگان انباشته کرده است و برنامه ریزی آینده را برای مشاغل دشوار می کند.

اردوغان روز پنجشنبه از افزایش نزدیک به 50 درصدی حداقل دستمزد این کشور خبر داد و امیدوار بود که این کار به کارگران رنج‌دیده تسکین دهد.

رئیس جمهور در نشست خبری گفت: با این افزایش معتقدم ما عزم خود را نشان دادیم که اجازه ندهیم کارگران زیر بار افزایش قیمت ها له شوند.

این اقدام ممکن است به اردوغان رونق سیاسی بدهد. اما دستمزدهای بالاتر عامل شناخته شده ای برای تورم هستند و می توانند وضعیت وخیم تر را بدتر کنند.

انجمن تجارت ترکیه اخیراً از سیاست اقتصادی دولت به دلیل تأثیر مخرب آن “نه تنها برای دنیای تجارت، بلکه برای همه شهروندان ما” انتقاد کرده است.

این شرکت در بیانیه ای در روز شنبه گفت: “در دراز مدت، خطر ایجاد مشکلات ساختاری بسیار بزرگتر افزایش یافته است. حتی صادرکنندگان ما که انتظار می رود بیشترین سود را ببرند، از این محیط رنج می برند.”

در این بیانیه آمده است که کشور باید به «اصول پذیرفته شده اقتصاد در چارچوب بازارهای آزاد» بازگردد.

اما یک گروه تجاری طرفدار اردوغان گفت که از سیاست نرخ بهره پایین رئیس جمهور حمایت می کند. انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل در بیانیه ای اعلام کرد که این موضوع را باور دارد دستاوردهای صادراتی و اشتغال محور ما را چندین برابر خواهد کرد.

— گل تویسوز در استانبول، چارلز رایلی و جولیا هورویتز در لندن در این مقاله مشارکت داشتند.