با استعفای دستیار بوریس جانسون دستور تحقیقات در مورد جشن کریسمس را صادر می کند

لندن: بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه پس از انتشار ویدئویی از شوخی دستیاران ارشد درباره جشن کریسمس در داونینگ استریت سال گذشته که رویدادهای اجتماعی بر اساس قوانین کووید-19 ممنوع شده بود، عذرخواهی کرد و مشاور او استعفا داد.
به نظر می رسد فیلم های فاش شده با بیش از یک هفته انکار جانسون و وزرای او مبنی بر برگزاری یک مهمانی، پس از گزارش روزنامه ها مبنی بر شرکت ده ها تن از کارکنان در یک گردهمایی شبانه در 18 دسامبر 2020، در تناقض باشد.
این رهبر درگیر، که با درخواست استعفای خود از سوی برخی از سیاستمداران اپوزیسیون در طول جلسه پرسش‌های پرحجم پارلمان مواجه بود، قول داد در صورت نقض قوانین، “اقدامات انضباطی” اتخاذ خواهد شد.
او گفت: “من عصبانیت کشور را از دیدن کارکنان شماره 10 که به نظر می رسد اقدامات قرنطینه را نادیده می گیرند، درک می کنم و با آن شریک هستم.”
“من بی هیچ قید و شرطی به خاطر توهینی که باعث شده است عذرخواهی می کنم… و برای برداشتی که ایجاد کرده عذرخواهی می کنم.”
جانسون افزود که «مکرراً به او اطمینان داده شده است که هیچ مهمانی در دفتر شماره 10 داونینگ استریت او وجود ندارد و هیچ قانونی نقض نشده است.
آلگرا استراتون، مشاور جانسون، روزنامه‌نگار سیاسی سابق که در زمان ضبط این فیلم به عنوان منشی مطبوعاتی او خدمت می‌کرد، به سرعت استعفای او را اعلام کرد.
این فیلم نشان می دهد که او در حالی که برای یک کنفرانس مطبوعاتی آماده می شود، به شوخی به یک “پارتی خیالی” اشاره می کند.
استراتون در بیانیه‌ای گریه‌آمیز تصدیق کرد که اظهارات او «به نظر می‌رسد قوانین را نادیده می‌گیرد» و گفت که «تا آخر روزهایم از این اظهارات پشیمان خواهد شد».
او گفت: «من عصبانیت و ناامیدی را که مردم احساس می‌کنند، درک می‌کنم.
رهبر حزب کارگر، کیر استارمر، به نخست وزیر گفت که حساب کاربری او اعتماد به نفس را ضعیف کرده است.
او به نمایندگان مجلس گفت: «آنها می‌دانستند که یک مهمانی وجود دارد، می‌دانستند که خلاف قوانین است، می‌دانستند که نمی‌توانند آن را بپذیرند، و فکر می‌کردند که خنده‌دار است».
“آیا نخست وزیر فکر می کند که اقتدار اخلاقی برای رهبری و درخواست از مردم بریتانیا برای پایبندی به قوانین را دارد؟” او درخواست کرد.
ارشدترین کارمند دولتی کشور، وزیر کابینه سایمون کیس، تحقیقات تازه اعلام شده را رهبری خواهد کرد.
سخنگوی جانسون به خبرنگاران گفت: از کیس خواسته شده است که حقایق مربوط به هر رویدادی را در 18 دسامبر (دسامبر) مشخص کند و این چیزی است که او کار روی آن را آغاز خواهد کرد. تیم “به درستی” چارچوب زمانی خود را تعیین می کند، “اما بدیهی است که ما آن را (گزارش) در اسرع وقت می خواهیم.”
پلیس متروپولیتن لندن روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحقیقاتی را آغاز نمی‌کند زیرا این فیلم «شواهدی مبنی بر نقض مقررات حفاظت از سلامت ارائه نمی‌کند» و همچنین به «سیاست ما برای بررسی نکردن نقض‌های گذشته‌نگر» اشاره کرد.
حزب مورد ادعا پس از چندین رسوایی قبلی، از جمله استعفای مت هنکوک، وزیر بهداشت در ژوئن به دلیل شکستن محدودیت‌های ویروس کرونا در طول رابطه با یک دستیار، آخرین نمونه از ریاکاری آشکار دولت در مورد محدودیت‌ها است.
فیلم آتش زا نشان می دهد که استراتن در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی تمرینی در 22 دسامبر و بدون حضور هیچ رسانه ای سوالاتی را به میدان می آورد.
این گروه چهار روز قبل بر سر یک “مهمانی خیالی” می خندند و شوخی می کنند که طبق گزارش ها شامل غذا، نوشیدنی، بازی و هدیه دادن “بابانوئل مخفی” بود.
استراتون در مورد مبادلات شوخی در مورد “پنیر و شراب” و اینکه آیا نخست وزیر چنین رویدادی را “معافیت” می کند، می خندد: “این مهمانی خیالی یک جلسه تجاری بود و از نظر اجتماعی فاصله ای نداشت.”
در آن زمان، لندن تحت محدودیت های شدید قرار داشت و اجتماعات اجتماعی دو یا چند نفر در داخل خانه ممنوع بود، در حالی که مهمانی های اداری به طور خاص غیرقانونی بودند.
این ویدئو که اواخر روز سه‌شنبه به شبکه ITV News درز کرد، بولتن‌های اصلی اخبار را به خود اختصاص داد، میلیون‌ها بازدید آنلاین را به خود جلب کرد و باعث محکومیت طیف‌های سیاسی شد.
قانونگذاران محافظه کار از جمله کسانی بودند که خواستار پاسخ بودند.
راجر گیل، نماینده حزب محافظه کار به بی بی سی گفت: «این موضوع خنده دار نیست.
این رسوایی بازتاب یک حادثه بدنام در اوایل بیماری همه گیر است که در آن دامینیک کامینگز، دستیار ارشد وقت جانسون، صدها کیلومتر رانندگی کرد تا در طول قرنطینه از خانه خود در لندن دور بماند.
با گسترش سریع نوع Omicron در بریتانیا، برخی از قانونگذاران محافظه کار گفتند که رسوایی اخیر، بازگرداندن محدودیت ها را «بسیار دشوارتر» می کند.
چارلز واکر، نماینده بانفوذ مجلس نمایندگان به رادیو تایمز گفت: «رویدادهای 24 ساعت گذشته احتمالاً اکنون تقریباً غیرممکن است.
اما جانسون اواخر روز چهارشنبه اقدامات ویروسی جدید را برای انگلیس از جمله توصیه به کار از خانه، معرفی مجوزهای اجباری کووید برای مناطق شلوغ و پوشیدن ماسک در بیشتر مکان‌های عمومی سرپوشیده اعلام کرد.