با افزایش ریسک “رکود تورمی”، PBOC ممکن است مجبور باشد اقتصاد چین را کاهش دهد

لیو شیجین، یکی از اعضای کمیته سیاست پولی بانک خلق چین، روز یکشنبه در یک فروم آنلاین گفت که دومین اقتصاد بزرگ جهان ممکن است در بقیه سال جاری و تا سال 2022 با “شبه رکود تورمی” مقابله کند، اگر تقاضا ادامه یابد. مبارزه و هزینه خروج کالا از کارخانه های چینی بالا می ماند.

لیو گفت: «ما باید به آن توجه کنیم، زیرا اگر این اتفاق بیفتد، نه تنها بر سه ماهه چهارم تأثیر خواهد گذاشت، بلکه سال آینده را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد».

رکود تورمی – زمانی که تورم بالا است اما رشد اقتصادی کند می شود – می تواند مشکل ساز باشد زیرا سیاست هایی که برای مهار تورم در نظر گرفته شده است. مانند نرخ بهره بالاتر، خطر سرکوب بیشتر رشد. در همین حال، سیاست‌هایی که برای تقویت رشد در نظر گرفته شده‌اند، خطر افزایش قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

لیو حتی با وجود هشدار خود، همچنان انتظار دارد که اقتصاد به هدف رشد بیش از 6 درصدی چین در سال برسد.
اقتصاد چین به دلیل بحران های انرژی، کشتیرانی و املاک و مستغلات در حال غرق شدن است

خطرات اقتصاد چین در ماه های اخیر افزایش یافته است. همراه با افزایش تورم قیمت تولید کننده در کارخانه های جهان، این کشور با بحران شدید انرژی و کاهش شدید در املاک و مستغلات نیز دست و پنجه نرم می کند.

لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین اخیراً به این نگرانی‌ها اذعان کرد و در سمیناری در پکن در هفته گذشته گفت که اقتصاد با “فشارهای نزولی جدید” مواجه است. او شیوع های اخیر کووید-19، سیل شدید، افزایش قیمت کالاها و کمبود انرژی را به عنوان نگرانی های اصلی خواند.

لی همچنین گفت که سیاستگذاران باید بر کمک به «بازیگران بازار» از جمله شرکت‌های تولیدی و کسب‌وکارهای کوچک با ارائه کاهش مالیات یا کاهش هزینه‌های اداری تمرکز کنند.

لری هو، رئیس اقتصاد چین در Macquarie Group، در گزارش یکشنبه خود نوشت: «نگرانی در مورد کند شدن رشد به وضوح در میان تکنوکرات‌ها در سازمان‌های مختلف دولتی افزایش یافته است.

چین

تحلیلگران همچنین گمان می‌برند که سیاست‌گذاران چین ممکن است کاهش نرخ بهره یا اتخاذ گام‌های دیگری را برای تسهیل سیاست‌های پولی در نظر بگیرند. گزارش سه ماهه ای که روز جمعه توسط بانک مرکزی منتشر شد، عباراتی را که قبلاً نشان دهنده سیاست های سخت گیرانه بود، حذف کرد.

به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس، نومورا و سیتی، حذف این عبارات حاکی از تغییر در افق است.

تحلیلگران Nomura در گزارش روز یکشنبه خود نوشتند: «از نظر ما، این حذف‌ها نشان‌دهنده تغییر رسمی در موضع سیاست PBoC است و زمینه را برای تسهیل پولی و اعتباری قاطع‌تر فراهم می‌کند.

این تغییرات هنوز اتفاق نیفتاده است. روز دوشنبه، بانک مرکزی نرخ اولیه وام – نرخ معیاری که بانک‌ها از مشتریان شرکت‌ها برای وام‌های جدید دریافت می‌کنند – را برای نوامبر، نوزدهمین ماه متوالی، بدون تغییر نگه داشت.

اما تحلیلگران کپیتال اکونومیکس فکر می کنند زمان زیادی نمی گذرد تا بانک مرکزی شروع به کاهش نرخ های سیاستی کند.

جولیان ایوانز پریچارد، اقتصاددان ارشد این شرکت در چین در گزارشی روز دوشنبه نوشت: «با ادامه رشد فشارهای اقتصادی، فشار بیشتری برای کاهش فشارهای مالی وام گیرندگان بدهکار وجود خواهد داشت. او اضافه کرد که کاپیتال اکونومیست ها فکر می کنند بانک مرکزی قبل از پایان سال 2021 کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد و «به دنبال آن در سال 2022 کاهش بیشتری خواهد داشت».

برخی دیگر از بانک مرکزی انتظار دارند گزینه های دیگر را بررسی کند. تحلیلگران گلدمن ساکس گفتند که به جای تغییر نرخ بهره، انتظار حمایت هدفمندتری از توسعه سبز و شرکت های کوچک یا متوسط ​​دارند.