با بازگشایی کوبا به روی جهان، بسیاری از خود کوبا به دنبال ترک آن هستند

برای بسیاری از کوبایی ها، این تنها آغاز یک سفر طولانی و اغلب خطرناک به ایالات متحده است.

در بسیاری از دوره های همه گیر کووید-19، مرزهای کوبا بسته بود و سفر بین المللی را تقریبا غیرممکن می کرد.

اما از آنجایی که این جزیره اکنون به روی جهان خارج باز شده است و کوبایی‌ها با بدتر شدن کمبود مواد غذایی و پزشکی، تاثیر تحریم‌های اقتصادی شدیدتر ایالات متحده و سرکوب خود دولت در پی اعتراضات بی‌سابقه در ماه ژوئیه دست و پنجه نرم می‌کنند، تعداد زیادی می‌گویند که آنها برای همیشه برای ترک وطن خود آماده می‌شوند.

در میان ازدحام جمعیت خارج از دفاتر خطوط هوایی در مرکز تجاری هاوانا، یک «تسهیل‌کننده» به نام سرجیو که نمی‌خواست نام خانوادگی‌اش را با توجه به ماهیت خدماتی که ارائه می‌داد بیان کند، پیشنهاد کرد از تماس‌هایش برای کمک به مردم استفاده کند. صف های طولانی در ازای «درصدی» از قیمت بلیط.

سرجیو به سی‌ان‌ان گفت: «بیشتر این افراد برنمی‌گردند» و افزود: «شاید برخی برای خرید چیزهایی به نیکاراگوئه بروند – اما اکثریت در حال مهاجرت هستند.»

یک خانواده کوبایی که به دنبال پناهندگی در ایالات متحده هستند، در ماه می از بخش باز دیوار مرزی در مرز ایالات متحده و مکزیک در یوما، آریزونا عبور می کنند.

مهاجرت آنها پیچیده است زیرا اکثر کشورها به کوبایی ها نیاز دارند که ویزا بگیرند. کووید-19 فقط وضعیت اسفناک آنها را پیچیده می کند. برای ورود به ایالات متحده، کوبایی‌ها باید مدرکی مبنی بر واکسیناسیون با واکسن مورد تایید FDA یا واکسنی که فهرست استفاده اضطراری را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده باشد، داشته باشند، که اکثر کوبایی‌های جزیره به آن دسترسی ندارند.

کوبا در حال سرکوب منتقدان است.  این مخالف بعید می گوید که به هر حال اعتراض خواهد کرد
کوبا هنوز در مرحله تایید واکسن های تولید داخل خود با سازمان جهانی بهداشت است. این بدان معناست که کوبایی‌هایی که ویزای ایالات متحده دارند هنوز نمی‌توانند به طور قانونی بدون واکسینه شدن در کشور ثالث به آنجا سفر کنند.
در ماه اکتبر، نیکاراگوئه، متحد نزدیک کوبا، از الزام ویزا خود صرف نظر کرد، به این معنی که هر کوبایی که پول خرید بلیط هواپیما را داشته باشد، می تواند به آنجا سفر کند و احتمالاً به مرز ایالات متحده و مکزیک برود.

دولت نیکاراگوئه اعلام کرد که درها را به روی کوبایی ها باز می کند تا تجارت، گردشگری و اتحاد مجدد خانواده را تشویق کند.

منتقدان دولت‌های سوسیالیستی کوبا و نیکاراگوئه آن‌ها را متهم می‌کنند که تلاش می‌کنند یک بحران مهاجران را تحریک کنند – مانند بحران‌هایی که در دهه‌های 1980 و 90 در جزیره رخ داد – که به هزاران کوبایی که از بی‌ثباتی اقتصادی جزیره خسته شده‌اند اجازه می‌دهد آن را ترک کنند.

سناتور مارکو روبیو (R-FL) در بیانیه ای گفت: «دولت بایدن باید به سرعت واکنش نشان دهد و این را یک اقدام خصمانه بداند.

یک اودیسه جهانی

پس از اینکه دولت نیکاراگوئه اعلام کرد که الزام ویزا خود را لغو می کند، قیمت بلیط در شرکت هواپیمایی کوپا – که رزروهای هاوانا به ماناگوئه، پایتخت نیکاراگوئه را از طریق پاناما سیتی می فروشد – به شدت افزایش یافت. روز چهارشنبه، Conviasa، خط هوایی ملی ونزوئلا، همچنین متحد کوبا، پروازهای مستقیم از هاوانا به ماناگوا را آغاز کرد.

مشخص نیست چه تعداد کوبایی با هدف نهایی رسیدن به ایالات متحده به نیکاراگوئه سفر خواهند کرد. در ماه اکتبر – قبل از اعمال این تغییر – 5870 مهاجر کوبایی توسط گمرکات و حفاظت مرزی ایالات متحده در امتداد مرز با مکزیک بازداشت شدند که بالاترین تعداد در بیش از دو سال گذشته است.

اگرچه هنوز گران‌تر از آن چیزی است که بسیاری از کوبایی‌ها می‌توانند بپردازند، اما مسیر عبور از نیکاراگوئه به طور قابل توجهی ارزان‌تر و مستقیم‌تر از مسیرهایی خواهد بود که بسیاری از آنها جزیره را در طول همه‌گیری ترک کرده‌اند.

یک مرد کوبایی که از سی‌ان‌ان خواسته بود به‌دلیل نگرانی‌های ایمنی، به جای نام واقعی‌اش، او را میگوئل صدا کند، در ماه سپتامبر از مکزیک از مرز ایالات متحده عبور کرد تا به خانواده خود در تگزاس ملحق شود.

این اودیسه ای بود که او را تقریباً به سراسر جهان برد.

میگل گفت: “من به مسکو رفتم زیرا در آن لحظه پرواز مستقیم به مکزیک وجود نداشت.” “من سه روز در مسکو بودم. از آنجا از طریق ترکیه به مکزیکو سیتی رفتم. دو روز در مکزیکو سیتی بودم و سپس برخی از افرادی که می شناسم مرا به مکزیکای بردند — و از آنجا از مرز عبور کردم (به ایالات متحده آمریکا). )،” او گفت.

پزشکان کوبایی انتقادهای نادری از مدیریت کووید-19 توسط دولت دارند

سایر کوبایی ها سفرهای مشابهی را در رسانه های اجتماعی شرح داده اند.

روسیه یکی از معدود کشورهایی است که کوبایی ها برای سفر به آنجا نیازی به دریافت ویزا ندارند، بنابراین برخی از کوبایی ها از این مسیر به عنوان راهی برای عبور به دیگر کشورهای اروپایی استفاده می کنند و هدف نهایی در نهایت رسیدن به ایالات متحده است.

اما در هفته‌های اخیر، روسیه ظاهراً شروع به سرکوب کوبایی‌هایی کرده است که از معافیت ویزا برای سفر به کشورهای ثالث استفاده می‌کنند.

بر اساس بیانیه کنسولگری کوبا در مسکو، در ماه دسامبر، گروهی متشکل از 71 کوبایی از ورود به روسیه منع شدند و به دلیل “عدم رعایت شرایط لازم به عنوان توریست” به این جزیره بازگردانده شدند.

تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی توسط اعضای این گروه نشان می دهد که آنها در حمام فرودگاه جمع شده و در حال خوابیدن در انتظار پرواز برگشت به کوبا هستند.

در همین حال، کوبایی‌ها به طور فزاینده‌ای در حال تلاش برای عبور از دریای خطرناک از تنگه فلوریدا هستند که خلیج مکزیک را به اقیانوس اطلس متصل می‌کند.

گارد ساحلی ایالات متحده 838 کوبایی را در دریا در سال مالی 2021 منع کرد که نسبت به سال مالی قبل 49 نفر بود. از ماه اکتبر، 410 کوبایی بازداشت شده اند.

روز شنبه، گشت مرزی کوبا اعلام کرد که 23 نفر را نجات داده و جسد دو نفر دیگر را که سعی کرده بودند با یک قایق پر بار جزیره را ترک کنند، پیدا کردند.

مقامات کوبا پس از اینکه دولت وقت ترامپ خدمات ویزا سفارت آمریکا در هاوانا را در سال 2017 به دلیل بیماری های هنوز نامشخصی که دیپلمات های آمریکایی شاغل در جزیره را تحت تاثیر قرار داد، تعطیل کرد، دولت آمریکا را مسئول افزایش مهاجرت غیرقانونی می دانند.

کارلوس فرناندز دی کوسیو، دیپلمات ارشد کوبا در امور ایالات متحده، روز چهارشنبه به سی ان ان گفت که دولت بایدن هنوز باید با کوبا در مورد مسائل مهاجرت تعامل داشته باشد.