با نزدیک شدن به قانون کووید، موارد افزایش می یابد اما سوئیس از قرنطینه اجتناب می کند

ژنو: سوئیس نیز مانند بسیاری دیگر در اروپا با افزایش شدید موارد ابتلا به ویروس کرونا مواجه است. اما دولت فدرال آن، بر خلاف سایرین، با اقدامات محدودکننده جدید واکنش نشان نداده است. تحلیلگران می‌گویند که نمی‌خواهد مخالفت بیشتری با سیاست‌های ضد کووید-19 خود ایجاد کند، سیاست‌هایی که این آخر هفته در پای صندوق‌های رای با آزمونی حیاتی مواجه می‌شوند، زیرا منتقدان به شدت بلند شده‌اند.
روز یکشنبه، به عنوان بخشی از همه پرسی منظم در این کشور، رأی دهندگان سوئیسی در مورد به اصطلاح «قانون کووید-19» رای خواهند داد که میلیاردها فرانک (دلار) سوئیس را برای کمک به کارگران و مشاغل آسیب دیده از همه گیری کرونا باز کرده است. این قانون همچنین استفاده از گواهی ویژه کووید را تحمیل کرده است که فقط به افرادی که واکسینه شده، بهبود یافته اند یا آزمایش آنها منفی است اجازه می دهد در رویدادها و اجتماعات عمومی شرکت کنند.
در صورتی که سوئیس از این موضوع حمایت کند، دولت ممکن است تلاش‌های ضد کووید را افزایش دهد.
این رای به طور خاص در مورد سیاست دولت برای مبارزه با ویروس کرونا در اروپا، مرکز جهانی همه‌گیری، هشدار نسبتاً نادری از افکار عمومی ارائه می‌کند. این قاره در مقایسه با کشورهای آفریقا، آسیا و خاورمیانه از نرخ نسبتاً بالایی واکسیناسیون برخوردار است، اما در هفته‌های اخیر تقریباً تنها بوده است که با افزایش موارد ابتلا به این بیماری مواجه شده است.
نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اکثریت قاطع سوئیس این اقدام را تأیید می‌کنند، که در حال حاضر اجرایی شده است و رد آن محدودیت‌ها و همچنین پرداخت‌ها را پایان می‌دهد. اما در هفته‌های اخیر، مخالفان انبوهی از پول نقد را برای کمپین خود جمع‌آوری کرده‌اند و از خارج از کشور حمایت کرده‌اند، از جمله بازدید رابرت اف کندی جونیور، مبارز آمریکایی ضد واکسیناسیون از تجمعی در پایتخت، برن، در این ماه.
هفته نامه سوئیسی NZZ am Sonntag گزارش داد که مبارزان صدها طومار به دفاتر دولتی در سراسر کشور ارسال کرده اند که ادعا می کنند زبان سؤال همه پرسی مبهم است و هیچ اشاره ای به «گواهی کووید» که امکان دسترسی به مکان هایی مانند رستوران ها و رویدادهای ورزشی را فراهم می کند، ندارد.
روز سه‌شنبه، مقامات بهداشتی سوئیس نسبت به افزایش «موج پنجم» در این کشور ثروتمند آلپ هشدار دادند، جایی که نرخ واکسیناسیون تقریباً با نرخ واکسیناسیون در اتریش و آلمان که به سختی آسیب دیده‌اند، در حدود دو سوم جمعیت است. نرخ عفونت در هفته های اخیر افزایش یافته است. میانگین تعداد موارد هفت روزه در سوئیس از اواسط اکتبر تا اواسط نوامبر به بیش از 5200 مورد در روز رسید که بیش از 5 برابر افزایش یافته است – با منحنی صعودی مانند موارد در کشورهای همسایه آلمان و اتریش.
اتریش با یک قرنطینه شدید واکنش نشان داده است و آلمان – که با نزدیک شدن به پایان دوره تصدی صدراعظم آنگلا مرکل، دولت جدیدی تشکیل می دهد – اقداماتی مانند الزام کارگران به ارائه مدارک واکسیناسیون، بهبودی یا تست منفی به کارفرمایان خود انجام داده است. تا هفته آینده اجرایی شود.
شورای فدرال سوئیس، قوه مجریه هفت نفره، روز چهارشنبه از راه خود خارج شد و گفت: “زمان آن نیست که اقدامات سختگیرانه در سراسر کشور را صادر کنیم”، در حالی که رویکرد منطقه به منطقه را انتخاب کرد و از شهروندان خواست. از طریق پوشیدن ماسک، فاصله گذاری فیزیکی و تهویه مناسب فضاهای داخلی، مسئولانه عمل کنند.
این در حالی است که شورا در بیانیه ای اعتراف کرد که موارد – به ویژه در میان جوانان – در حال افزایش است و “تعداد عفونت های روزانه به رکوردی در سال رسیده است و افزایش تصاعدی ادامه دارد.” گفته می شود که بستری شدن در بیمارستان – به ویژه در میان سالمندان – نیز در حال افزایش است، اما نه به این سرعت.
آلن برست، وزیر بهداشت سوئیس تاکید کرده است که دولت او محدودیت ها را تشدید نکرده است زیرا بیماران کووید-19 هنوز تنها درصد کمی از افراد در بخش مراقبت های ویژه را تشکیل می دهند.
پاسکال سیارینی، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه ژنو، گفت: «اما ما همچنین می دانیم که تعداد بستری شدن در بیمارستان از تعداد عفونت ها عقب است. می توان تصور کرد که اگر سوئیس این رویداد خاص – رای گیری روز یکشنبه – را نداشت، ما از قبل در حال آماده سازی () مراحل بعدی بودیم.”
او پیشنهاد کرد که شورای سوئیس ممکن است به سادگی نفس خود را در آخر هفته حبس کند.
اسکارینی گفت: “من تعجب نمی کنم اگر در اوایل هفته آینده، لحن تغییر کند.” او در حال تکان خوردن است… شورای فدرال مطمئناً تا پس از رفراندوم صبر خواهد کرد.»