با یک “آزمایشگاه” خانه مخفی، زن ممنوعیت طالبان را کتک می زند، مدرک IIT را کیف می کند | اخبار هند

دهلی نو: پنهان از چشمان کنجکاو، بهشته خیرالدین آزمایش‌های آزمایشگاهی را روی لیوان‌های قرضی و اجاق مایکروویو خواهرش در خانه‌اش انجام داد و مهندسی شیمی را روی رایانه با اتصال Wi-Fi ناپایدار به مدت دو سال تحصیل کرد، حتی زمانی که طالبان کنترل قدرت را در افغانستان به دست گرفتند و زنان را از تحصیل در دبیرستان و دانشگاه منع کردند. .
این جوان 26 ساله رام نشدنی در IIT-Madras برای فوق لیسانس در مهندسی شیمی در جریان تسلط طالبان در سال 2021 ثبت نام کرده بود. او در استان خود در شمال افغانستان گیر افتاده بود. منزوی و محبوس در خانه‌اش، تمام ترم‌های تحصیلی خود را از راه دور نوشت و پایان داد، با IIT-Madras دست یاری درازی به سوی زن با استعداد افغانی که نامش در فارسی به معنی «بهشت» است، دراز کرد.
بهشتا در میان صدها دانش آموزی است که امسال برنامه پس از فارغ التحصیلی خود را از یکی از موسسات برتر هند به پایان رساندند. بهیستا در حالی که از دستاوردی لذت می برد که امروز کمتر زنی می تواند در کشورش تصور کند، افکار واپسگرایانه رژیم بنیادگرا را مورد انتقاد قرار داد.
“من هیچ احساس پشیمانی نمی کنم. اگر جلوی من را بگیری، راه دیگری پیدا خواهم کرد. من برای شما (طالبان) متاسفم، زیرا شما قدرت دارید، همه چیز دارید، اما از آن استفاده نمی کنید. این شما هستید که باید متاسف باشید، نه من TOI.
بهشته پس از پایان مصاحبه به دلیل پیامدهای دیپلماتیک زمانی که طالبان کنترل کشورش را به دست گرفتند، تقریباً پذیرش در IIT را از دست داد. پس از آن، من هیچ پاسخی از ICCR (شورای هند برای روابط فرهنگی، که به دانشجویان افغانستان بورسیه تحصیلی می داد) دریافت نکردم. حساب کاربری من در پورتال غیرفعال شد. من به تعامل جهانی IIT-Madras رسیدم. استاد راغو (راگوناتان رنگاسامی) آنجا بود و من ایمیل زدم که مصاحبه را پاک کردم و این مشکلات را داشتم. آنها به من بورس تحصیلی دادند و یک ماه بعد شروع به تحصیل کردم.
او سخت کار کرد و همه چیز را در خانه هزاران کیلومتر دورتر از مادرش آموخت. من در دو ترم اول تلاش کردم. همه چیز برای من جدید بود.» او به کامپیوتر چسبیده بود و تمام ساعات بیداری خود را مطالعه می کرد – فقط چهار تا پنج ساعت در شب استراحت می کرد. او گفت: “من در مقایسه با دانشم چیزهای زیادی یاد گرفتم” که در افغانستان به دست آوردم، جایی که او BTech خود را از دانشگاه جوزجان انجام داد.
آموزش همیشه در اولویت خانواده بهشتی بوده است. «من در خانواده ای تحصیل کرده و حامی به دنیا آمدم. پدرم فارغ التحصیل علوم اجتماعی و مادرم دکتر است. خواهر بزرگتر من دانشجوی دکترای IIT است که او نیز در افغانستان گیر کرده است. خواهر دومم حقوق خواند و برادرم علوم اجتماعی خواند. من فرزند پنجم هستم.»
بهشتا به زبان انگلیسی روان صحبت می کند، زبانی که خودش به صورت آنلاین آموزش داده است. او تمام مدت به زبان دری یا پشتو درس خوانده بود. «… من می خواهم به دانشگاه بروم و نه هیچ شغل صنعتی. من می توانم نیاز به یک سیستم آموزشی در افغانستان را احساس کنم. اکنون که استانداردهای بالای IIT-Madras را دیده‌ام، می‌خواهم این استاندارد را به کشورم بیاورم. بهشته گفت.