بحران گرسنگی افغانستان: کودکان تحت حاکمیت طالبان با گرسنگی روبرو هستند

کامیلا در حال حاضر هشت ماه است که دچار سوءتغذیه شده است مادربزرگش بلقیس، در حالی که تلاش می کند او را در یک بخش بیمارستانی پر از کودکان لاغر دیگر در قندهار، در جنوب افغانستان آرام کند.

دختر کوچولو خیلی ضعیف تر از آن که گریه کند، گوش هایش را از درد می مالید.

بلقیس: «مادرش مریض است و ما فقیریم می گوید. او سعی کرد به او شیر بدهد اما شیری برای دادن نداشت.»

خانواده کامیلا در میان میلیون‌ها افغانی هستند که برای زنده ماندن از کمبود شدید مواد غذایی در زمستان سخت و سقوط اقتصادی تلاش می‌کنند. سازمان های حقوق بشر برای کمک های خارجی بیشتر درخواست می کنند و استدلال می کنند که آسیب پذیرترین گروه ها – زنان و کودکان – در رنج هستند.

طالبان حاکم در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان، «مشکلات اقتصادی» کشور را تصدیق کرد – اما به شدت وجود بحران را رد کرد و چنین ادعاهایی را «اخبار جعلی» خواند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: “هیچ کس گرسنگی نخواهد کشید زیرا قحطی وجود ندارد و شهرها پر از غذا است.”

کامیلا، یک دختر تقریباً 3 ساله که از سوء تغذیه رنج می برد، در بیمارستانی در قندهار، افغانستان. اعتبار: CNN

حتی قبل از اینکه طالبان قدرت را در افغانستان در ماه اوت به دست بگیرند، فقر و ناامنی غذایی به دلیل خشکسالی های متوالی، سقوط اقتصادی، درگیری های طولانی مدت و همه گیری همه گیر گسترده بود.
اما سه ماه پس از تصاحب، بحران به سرعت بدتر شده است. میلیاردها دلار کمک توسعه خارجی دارد خشک شد و کشور را از پولی که حمایت می کرد محروم کرد اقتصاد، خدمات کلیدی و امدادگران.
به گفته سازمان ملل، با فرا رسیدن زمستان، نزدیک به 23 میلیون نفر – بیش از نیمی از جمعیت – با سطح شدید گرسنگی روبرو هستند. حداقل یک میلیون کودک زیر 5 سال در معرض خطر مرگ بر اثر گرسنگی هستند.

شرایط به حدی بد است که برخی از بیمارستان‌ها بدون پول سوخت، به قطع درختان برای گرم کردن اتاق‌های بیماران متوسل شده‌اند و گروه‌های امدادی هشدار می‌دهند که اگر جامعه بین‌المللی هم اکنون اقدامی نکند، وضعیت بدتر خواهد شد.

خانواده های ناامید همه چیز را می فروشند

آب و هوای نامطلوب کمبود مواد غذایی را تشدید کرده است.

اکثریت قریب به اتفاق مردم افغانستان برای امرار معاش خود به زراعت متکی هستند، اما طبق برنامه جهانی غذا (WFP)، این کشور امسال 40 درصد از محصول خود را به دلیل خشکسالی از دست داده است. با کاهش ذخایر مواد غذایی، هزینه مواد اولیه مانند گندم و نان به شدت افزایش یافته است.

مسافر، کارگر و مغازه دار که به یک نام معروف است، گفت: “ما فقط آب و نان داریم — گاهی اوقات آن را داریم، اما گاهی چیزی برای خوردن نداریم.”

اوایل ماه جاری، او دخترش را به شفاخانه ولایتی غور در مرکز ولایت چغچران برد.

راضیه تقریباً 3 ساله است، اما دنده‌ها و ستون فقراتش در حالی که صورتش را در دامان مادرش فرو می‌برد با وضوح وحشتناکی بیرون می‌آیند. این سومین مراجعه او به بیمارستان در تنها هشت ماه است — و حال او بهتر نمی شود.

مسافر گفت: «نه کار، نه درآمد، نه غذا برای او وجود دارد. “هر بار که او را می بینم ناراحت می شوم.”

راضیه که تقریباً 3 سال دارد به دلیل سوء تغذیه در شفاخانه ولایت غور تحت درمان قرار گرفت. اعتبار: CNN

ریچارد ترنچارد، نماینده سازمان خواربار و زراعت در افغانستان، در یک بیانیه ماه نوامبر وضعیت را “فاجعه بار” توصیف کرد.

او گفت: “هر کشاورز که با آنها صحبت کرده ایم تقریباً تمام محصولات خود را امسال از دست داده اند، بسیاری مجبور به فروش دام های خود شده اند، آنها بدهی های هنگفتی انباشته اند و به سادگی پول ندارند.”

قبل از تسلط طالبان، فقر در بسیاری از مناطق روستایی کشور رایج بود – اما اکنون، طبقه متوسط ​​و ساکنان شهری نیز در ناامیدی فرو رفته اند.

WFP هشدار داد که کارمندان دولتی و مدیران مدارس – که بسیاری از آنها ماه ها بدون حقوق مانده اند – از جمله کسانی هستند که برای جیره غذایی و مراقبت های پزشکی در صف ایستاده اند. آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در سراسر کشور، خانواده‌ها لباس‌ها، اثاثیه، دام‌های خود – گاهی حتی کل خانه‌ها – را برای غذا می‌فروشند.
مردی الاغ های خود را در 15 اکتبر از میان یک مزرعه خشک شده در بالامرغاب ولایت بادغیس افغانستان هدایت می کند.
خطر قحطی زمانی به مناطق روستایی محدود شده بود – اما اکنون، 10 مورد از 11 مورد افغانستان دبورا لیون، رئیس مأموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان، در ماه نوامبر هشدار داد که اکثر مناطق شهری پرجمعیت با سطوح اضطراری ناامنی غذایی مواجه هستند.
در اردوگاه‌های آوارگان داخلی، برخی از فقیرترین خانواده‌ها که چیزی برای فروش ندارند، به دختران خود به عنوان عروس کودکان متوسل می‌شوند. چندین والدین به سی ان ان گفتند که این تنها راه برای زنده نگه داشتن فرزندان دیگرشان است.

مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت که مردم افغانستان نیاز فوری به مواد غذایی و تجهیزات پزشکی دارند.

او گفت که طالبان “تلاش می کنند تا این کمک ها را افزایش دهند” و همراه با گروه های بشردوستانه بین مردم توزیع کنند.

بیمارستان های غرق شده

حتی با کمبود منابع و نیروی انسانی، بیمارستان ها مملو از بیماران گرسنه شده اند.

برنامه ملی صحت افغانستان قبلاً توسط بانک جهانی تمویل می شد — اما تمویل در ماه اوت متوقف شد و 2,300 تسهیلات بدون ابزار خرید تجهیزات پزشکی یا پرداخت معاش باقی ماند.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تا اواخر سپتامبر، اکثر این بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها بسته شده بودند و از هر پنج بیمارستان کمتر از یک مورد باز است.

قبل از تسلط طالبان، 39 شفاخانه در افغانستان وجود داشت که کووید-19 را درمان می کردند. دکتر پل اشپیگل از دانشگاه جانز هاپکینز که به تازگی از افغانستان برگشته است، به عنوان مشاور برنامه جهانی غذا گفت که اکنون تنها سه یا چهار نفر هنوز کار می کنند.

سازمان بهداشت جهانی نیز در میان این سازمان ها قرار دارد که انتقال تجهیزات پزشکی ضروری به افغانستان را از سر گرفته اند. WHO در ماه نوامبر اعلام کرد که چهار محموله مواد تا کنون باید 1.5 میلیون بیمار را پوشش دهد.
اردوگاه بیجاشدگان داخلی جر سخی در ولسوالی قلعه نو ولایت بادغیس افغانستان به تاریخ 17 اکتبر.
در همین حال، بر اساس خبرهای سازمان ملل، برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ماه نوامبر 15 میلیون دلار به بخش صحت افغانستان کمک کرد و به پرداخت دستمزد بیش از 23000 کارمند صحی کمک کرد.

اما بسیاری از کارکنان بشردوستانه و پزشکان حاضر در محل هشدار می دهند که این کافی نیست.

فضیلتحق فرجاد، رئیس بخش سوءتغذیه شفاخانه، گفت که در شفاخانه ولایتی غور، روزانه بیش از 100 مادر و کودک برای درمان سوءتغذیه — و نیز مجموعه ای از بیماری های دیگر مانند سرخک، اسهال، سرماخوردگی و آنفولانزا وارد می شوند.

او افزود که همه این مشکلات به هم مرتبط هستند — مادران و کودکان دارای سوءتغذیه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری و عفونت می شوند. او گفت که اغلب آنها مجبورند مسافت های طولانی را طی کنند تا به بیمارستان ها برسند و حتی ضعیف تر برسند.

فضی‌لوحق فرجاد، رئیس سوءتغذیه شفاخانه ولایت غور در چغچران افغانستان.

اما عرضه تجهیزات و داروی بیمارستان به سرعت در حال کاهش است — بخش سوء تغذیه فقط شیر برای تهیه بیمارانش باقی مانده است.

فرجاد گفت: «تقریباً 70 درصد موارد شدید است و این در شهر است – تصور کنید که ولسوالی ها چقدر بد هستند. “اگر کسی توجه نکند، وضعیت بسیار بدتر خواهد شد.”

پدرش عبدالروف که به عنوان کارگر کار می کند، گفت که یکی از بیماران فرجاد، نسرین 1 ساله، به قدری دچار سوء تغذیه شدید است که تقریبا نیمی از عمر خود را در بیمارستان گذرانده است.

رئوف گفت: «هر 20 روز، هر 10 روز، ما در بیمارستان هستیم. این زندگی من است و ما آن را اینگونه می گذرانیم.

خواستار کمک های خارجی است

سازمان های امدادی می گویند که تلاش های دولت های خارجی برای خفه کردن طالبان از منابع مالی، اثر ناخواسته گرسنگی مردم افغانستان را دارد و از کشورهای کمک کننده می خواهند تا استراتژی خود را تغییر دهند.

اشپیگل، دکتری که برای برنامه جهانی غذا از افغانستان بازدید کرد، از کشورهای خارجی خواست تا در اقدام خود برای مسدود کردن دارایی های افغانستان پس از تصرف، از جمله تمویل برای بیمارستان های دولتی تجدید نظر کنند.

او گفت: «آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا باید به سرعت تصمیم‌گیری کنند وگرنه خیلی دیر می‌شود و مرگ‌های غیرضروری زیادی رخ می‌دهد.»

وی تمایل دولت های خارجی برای اجتناب از مشروعیت بخشیدن به طالبان و پاسخگویی به آن را تایید کرد، اما گفت که تحریم های موجود به اندازه کافی ظریف نیستند.

“هدف تغییر هدف خوبی است، اما آیا ارزش ده ها هزار مرگ را دارد؟” او گفت.

اتحادیه اروپا در ماه اکتبر یک میلیارد یورو (1.12 میلیارد دلار) بسته کمکی را متعهد شد و هیئت مدیره بانک جهانی اخیراً 280 میلیون دلار به صندوق کودکان سازمان ملل متحد و برنامه جهانی غذا اختصاص داد. ایالات متحده همچنین در سال جاری نزدیک به 474 میلیون دلار در کمک های بشردوستانه – جدا از کمک های توسعه- کمک کرده است.
ریاست مدیریت فجایع و فوریت های ترکیه در 7 دسامبر به خانواده های افغان در کابل کمک های غذایی می دهد.

اما حتی وجوه بین المللی که تعهد شده اند تنها کسری از دارایی های مسدود شده 9.5 میلیارد دلاری افغانستان است. و طبق اظهارات دولت های ایالات متحده و اتحادیه اروپا، این وجوه به سازمان های بین المللی که در حال حاضر در افغانستان کار می کنند، ارسال می شود – به این معنی که این پول در دسترس بانک ها یا مردم افغانستان نیست.

شماری از قانونگذاران آمریکایی، عمدتاً دموکرات‌ها، همچنین از دولت بایدن خواسته‌اند که کمک‌های بشردوستانه را در اختیار سازمان ملل قرار دهد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، زمانی که دوشنبه در مورد تأثیر تحریم ها بر غیرنظامیان افغان تحت فشار قرار گرفت، گفت که واشنگتن قبل از تسلط بر طالبان به طالبان هشدار داده بود که در دست گرفتن کنترل کمک های خارجی از ایالات متحده و سایر کشورها را به خطر می اندازد.

او گفت قبل از اینکه ایالات متحده بتواند هر گونه رابطه آتی با طالبان حاکم را در نظر بگیرد، این گروه اسلامگرا باید تعهدات حقوق بشری از جمله تشکیل یک دولت فراگیر را انجام دهد. پرایس با اشاره به کمک های بشردوستانه ارائه شده تاکنون، گفت که ایالات متحده همچنان متعهد به کمک به مردم افغانستان است.

در مواجهه با فشارهای فزاینده، دولت روز چهارشنبه گفت که برخی از محدودیت ها را در مورد نوع کمک های سازمان های بشردوستانه که می توانند به افغانستان ارائه کنند، برداشته است، که امکان حمایت بیشتر از برنامه های آموزشی، از جمله پرداخت حقوق معلمان را فراهم می کند.

یک معلم افغان در 15 دسامبر در مزارشریف ولایت بلخ افغانستان کمک های بشردوستانه دریافت می کند.

مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده کمک های اضطراری سازمان ملل متحد، گفت که افغانستان تنها با کمک های اضطراری زمستان را پشت سر نمی گذارد.

او روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «نیاز به نقدینگی و تثبیت سیستم بانکی اکنون فوری است – نه تنها برای نجات جان مردم افغانستان، بلکه برای فعال کردن سازمان‌های بشردوستانه برای پاسخگویی».

برای خانواده های افغان در زمین، کاری جز انتظار برای رسیدن کمک وجود ندارد. پس از 15 روز درمان، نسرین با وزن کمی بیش از 14 پوند (6 کیلوگرم) از بیمارستان مرخص شد. خانواده به خانه بازگشتند، جایی که چهار کودک گرسنه دیگر منتظر هستند.

رئوف، پدر نسرین گفت: «از جامعه جهانی می‌خواهم به هر فقیری که از فقر و گرسنگی رنج می‌برد کمک کند. اگر آنها به ما کمک نکنند، فرزندانم را از دست خواهم داد.»