بدون شوخی: چین یک شرکت کمدی را به دلیل “توهین” به ارتش 2 میلیون دلار جریمه کرد

پکن روز چهارشنبه یک استودیوی کمدی چینی را به دلیل شوخی که ارتش چین را با سگ‌های ولگرد مقایسه می‌کرد، حدود 2 میلیون دلار جریمه کرد، که یادآور محدودیت‌های بیانی در زمان رهبر این کشور، شی جین پینگ است.
اداره فرهنگ و گردشگری شهرداری پکن یک کمدین محبوب را متهم کرد لی هائوشیاو که توسط استودیو استخدام شده است، در طی دو اجرای زنده در روز شنبه در پکن به “توهین شدید” به ارتش آزادیبخش خلق، ارتش چین، پرداخت. این مقام گفت که شوخی او “تأثیر ناپسند اجتماعی” داشته است. در این بیانیه آمده است: «ما به هیچ شرکت یا فردی اجازه نخواهیم داد که عمداً به تصویر باشکوه ارتش آزادیبخش خلق تهمت بزند.
این مقام همچنین اعلام کرد که تمام اجراهای پکن که توسط استودیو مستقر در شانگهای برگزار می شد را به حالت تعلیق درآورده است. رسانه فرهنگ شیائوگو. این اداره همچنین حدود 180000 دلار از آنچه که مقامات به عنوان درآمد غیرقانونی کشف شده در جریان تحقیقات که روز دوشنبه آغاز شد، مصادره کرد. مقامات در شانگهای از این روند پیروی کردند و همه را به حالت تعلیق درآوردند شیائوگو اجراهای آنجا این کاوشگر پس از انتشار یک قطعه ضبط شده از شوخی لی در فضای مجازی راه اندازی شد. لی در آن صحنه ای را توصیف می کرد که در آن دو سگ ولگرد به فرزندخواندگی او در حال تعقیب یک سنجاب بودند. او گفت که وحشیانه تعقیب سگ ها او را به یاد یک شعار نظامی معروف چینی در مورد فضیلت و صلابت می اندازد: “رفتار مثال زدنی داشته باشید، برای پیروزی بجنگید”.
شی از این شعار در یک نشست سیاسی با یک هیئت نظامی در سال 2013 و اندکی پس از به قدرت رسیدن استفاده کرده بود و از آن زمان این عبارت رایج شده است. این شوخی به طور گسترده در رسانه های اجتماعی پخش شد، پس از اینکه منتقدان استدلال کردند که این کمدین سخنان جدی شی را به تمسخر گرفته است.
این پنالتی ضربه سنگینی به صحنه نوپای کمدی استندآپ چین وارد کرد و حرکت کمدین‌های بی‌سیم در چین را برجسته کرد، جایی که مرزهای گفتار دائماً در حال سفت شدن است. مقام پکن، در اعلام مجازات علیه شیائوگو، از هنرمندان و نویسندگان خواست تا “تفکر خلاقانه صحیح” داشته باشند و “تغذیه معنوی سالم برای مردم فراهم کنند”.