برای فلسطینی ها، مقدس ترین شب رمضان از ایست بازرسی شروع می شود

نقطه بازرسی قلندیه: برای بسیاری از فلسطینی‌ها، سفر به یکی از مقدس‌ترین مکان‌های اسلام در مقدس‌ترین شب ماه رمضان در گردابی غرق‌شده و پر از زباله آغاز می‌شود.
ده ها هزار نمازگزار فلسطینی از سراسر کرانه باختری اشغالی روز دوشنبه از طریق یک ایست بازرسی نظامی منتهی به بیت المقدس جمع شدند تا در مسجد الاقصی برای شب قدر یا “شب قدر” دعا کنند، در حالی که مسلمانان معتقدند که قرآن قرنها پیش بر حضرت محمد نازل شد.
جمعیت پر سر و صدا و عرق‌ریز در ایست بازرسی قلندیه آشفته به نظر می‌رسد – اما سیستمی وجود داشت: زنان به سمت راست. مردان سمت چپ ساکنان اورشلیم اینجا، افراد معلول آنجا. و مردان عبوس که در گوشه گیر افتاده بودند، انتظار طولانی را تحمل کرده بودند تا به کلی به عقب برگردند.
دیا جمیل، معلم عربی 40 ساله از کرانه باختری، گفت: “من سیاسی نیستم، فقط معتقدم، بنابراین فکر کردم شاید امشب به خاطر شب قدر اجازه ورود بدهند.” شهر رام الله
او گفت: “اما نه. ممنوع است.” او روی زانوهایش فرو رفت تا در زمین خاکی نماز بخواند.
برای نمازگزاران فلسطینی، اقامه نماز در سومین مکان مقدس اسلام، یکی از محورهای ماه رمضان است. اما صدها هزار نفر از عبور قانونی به اورشلیم منع شده‌اند و اکثر مردان زیر 55 سال به دلیل محدودیت‌های امنیتی اسرائیل در ایست‌های بازرسی از آنجا دور شده‌اند. آنها اغلب در ماه روزه رمضان برای رسیدن به حرم مطهر به وسایل خطرناک متوسل می شوند.
امسال نیز مانند گذشته، اسرائیل برخی محدودیت ها را کاهش داده و به زنان و کودکان خردسال از کرانه باختری اجازه می دهد بدون مجوز وارد بیت المقدس شوند. کسانی که بین 45 تا 55 سال دارند و دارای مجوز معتبر هستند، می توانند در محوطه مسجد الاقصی – یکی از مکان های مقدس مورد مناقشه بر روی زمین – نماز بخوانند.
یهودیان آن را به عنوان کوه معبد، خانه معابد کتاب مقدس، احترام می گذارند و آن را مقدس ترین مکان در یهودیت می دانند. ادعاهای رقیب در قلب درگیری اسرائیل و فلسطین قرار دارند و اغلب به خشونت سرایت می کنند.
اسرائیل می گوید که متعهد به حفاظت از آزادی عبادت برای همه ادیان است و کنترل نمازگزاران فلسطینی را به عنوان یک اقدام امنیتی ضروری توصیف می کند که مهاجمان را از اسرائیل دور نگه می دارد. ماه گذشته، یک فلسطینی که از روستای نیلین در کرانه باختری وارد اسرائیل شده بود، در خیابانی شلوغ در تل آویو تیراندازی کرد و یک اسرائیلی را کشت و دو نفر دیگر را زخمی کرد.
اما برای فلسطینی‌ها، این محدودیت‌ها ضرر دارد.
نورالدین عوده 53 ساله در حالی که کوله پشتی اش از یک شانه آویزان شده است، گفت: «احساس می کنم کاملا گم شده ام. همسر و دختران نوجوانش از ایست بازرسی عبور کردند و او را پشت سر گذاشتند. امسال – دوره ای از خشونت های فزاینده در کرانه باختری اشغالی – اسرائیل محدودیت سنی برای نمازگزاران مرد را افزایش داد و او دیگر واجد شرایط نبود. تو را می‌کشند، انگار دارند خدا را بازی می‌کنند.»
مقامات اسرائیلی به سوالاتی در مورد تعداد درخواست های فلسطینی که از کرانه باختری و غزه رد کرده اند پاسخ ندادند. اما آنها گفتند که تا کنون در این ماه، حدود 289000 فلسطینی – اکثریت از کرانه باختری و چند صد نفر از نوار غزه – برای اقامه نماز از اورشلیم دیدن کرده اند.
اوایل ماه جاری، اسرائیل از آغاز پروازهای ویژه ماه رمضان برای فلسطینیان کرانه باختری از فرودگاه رامون در جنوب اسرائیل خبر داد. در مواقع عادی، فلسطینی ها باید از کشور همسایه اردن پرواز کنند. اما دوشنبه، چند روز مانده به پایان ماه رمضان، آژانس دفاعی اسرائیل که امور غیرنظامیان فلسطینی را مدیریت می کند، تنها گفت که فلسطینی ها “به زودی این گزینه را خواهند داشت.”
جمعیتی که در شب قدر – یکی از مهم ترین شب های سال که مسلمانان به دنبال اجابت دعایشان هستند – از طریق قلندیه هجوم می آوردند، به حدی بود که نیروهای اسرائیلی بارها دیوار را بستند. بسته شدن ناگهانی گلوگاه‌هایی برای مردم ایجاد کرد که بیشتر آنها تمام روز از آب و غذا پرهیز کرده بودند. پزشکان هلال احمر فلسطین اعلام کردند که حداقل 30 نفر در یک روز شلوغ ماه رمضان در ایست بازرسی سقوط کردند.
آرنج‌های آن‌ها به تنه غریبه‌ها فشار می‌آورد و سرهایشان زیر بغل فشرده می‌شد، پنج زن در حال تحصیل برای مامایی که هرگز کرانه باختری را ترک نکرده بودند، خود را با خیال‌پردازی‌های اورشلیم سرگرم کردند. سوندوس واراسنا 20 ساله فریاد زد: “گوشت و شیرینی می خریم.” «و پیک نیک در صحن الاقصی».
حیاط سنگ آهکی که مملو از خانواده های فلسطینی است که هر شب پس از غروب آفتاب روزه خود را افطار می کنند، در اوایل این ماه، زمانی که ماه رمضان با عید فصح یهودیان همپوشانی داشت، تحت تأثیر خشونت قرار گرفت. پلیس اسرائیل به محوطه حمله کرد و با شلیک نارنجک های شوکر، صدها نمازگزار فلسطینی را که با آتش بازی و سنگ خود را در داخل مسجد محاصره کرده بودند، دستگیر کرد. این حمله که اسرائیل گفت برای جلوگیری از خشونت بیشتر ضروری بود، خشم مسلمانان سراسر جهان را برانگیخت و شبه‌نظامیان در لبنان و نوار غزه را بر آن داشت تا به اسرائیل راکت شلیک کنند.
عصبانیت از دسترسی به محوطه مورد مناقشه در قلندیا فروکش نکرد. انبوهی از دختران فلسطینی و مردان مسن که ظاهراً اجازه عبور داشتند به عقب برگردانده شدند و به آنها گفتند که ممنوعیت‌های امنیتی دارند که هرگز نمی‌دانستند که آنها را از اورشلیم منع کرده است. این سیستم مخفی – که فلسطینی ها آن را ابزاری کلیدی در اشغال نظامی 55 ساله اسرائیل می دانند – آنها را متحیر کرد و در تلاش برای درک دلیل آن بود.
دختری 16 ساله اهل شهر جنین در شمال کشور با والدینش که بدون او وارد بیت المقدس شده بودند، دیوانه وار تماس گرفت. یک جوان 19 ساله اهل رام الله کت خود را عوض کرد و قبل از تلاش دوباره عینک آفتابی و رژ لب زد.
دیگران راه‌های پرمخاطره‌تری برای رسیدن به محوطه مقدس پیدا کردند – تقلا کردن بر روی دیوار جدایی عظیم اسرائیل یا سر خوردن زیر سیم تیغ.
عبدالله، یک دانشجوی جوان پزشکی از شهر جنوبی الخلیل، با شش نفر از دوستانش در تاریکی پیش از سپیده دم دوشنبه از یک نردبان رکودی بالا رفت – سپس طناب را از طرف دیگر دیوار پایین کشید – تا بتواند به ال اقصی برای لیلة القدر. آنها به یک قاچاقچی هر کدام حدود 70 دلار پرداخت کردند تا به آنها کمک کند تا از سد عبور کنند.
عبدالله که از ترس انتقام‌جویی فقط نام کوچک خود را می‌گفت، گفت: «قلب من خیلی بلند می‌تپید. مطمئن بودم که سربازان آن را می‌شنوند.
ارتش اسرائیل صدها فلسطینی را که در ماه رمضان مخفیانه از سوراخ‌های دیوار جدایی عبور کرده بودند، دستگیر کرد و افزود که نیروها “به اقدام خود در برابر خطر امنیتی ناشی از تخریب حصار امنیتی و ورود غیرقانونی” ادامه خواهند داد.
عبدالله گفت که تجربه شهر قدیمی اورشلیم باعث خوشحالی او شد. اما به زودی اضطراب شروع شد. پلیس اسرائیل همه جا را فرا گرفت – گهگاه مردان جوان را متوقف می کرد و از آنها می خواست که شناسنامه آنها را ببینند. او سعی کرد خود را با هم ترکیب کند، مانند بسیاری از اورشلمی‌ها لباس‌های ورزشی تقلبی پوشیده بود و لبخند می‌زد تا آرام به نظر برسد.
او از در ورودی محوطه مقدس گفت: “این یک احساس مختلط است. هر لحظه می دانم ممکن است دستگیر شوم.” اما مسجد ما به من احساس آزادی می دهد.»