برخورد خرس: چگونه از حمله جلوگیری کنیم (یا زنده بمانیم).

(سی ان ان) – شما برای پیاده روی در یک روز باشکوه پاییزی بیرون هستید. ناگهان یک خرس را می بینید. و خرس هم شما را دیده است. آیا می دانید در مرحله بعد چه کاری انجام دهید؟

مطمئناً بث پرت این کار را خواهد کرد.

او یک بار در مسیر جاده Old Gardiner در پارک ملی Yellowstone بود و از دویدن خود در طبیعت وحشی لذت می برد. وقتی با خرس گریزلی روبرو شد که در حال خوردن گل بود، خیال او به پایان رسید.

او به CNN Travel گفت: “من ایستادم. روی پاهای عقبش ایستاد و به من نگاه کرد. می دانستم که این یک حرکت تهدیدآمیز نیست.” شوخی نمی‌کنم، پنجه‌اش را برایم تکان داد، انگار می‌خواهد بگوید: «فقط به راهت برو» و به غذا خوردن برگشت.

و من به آرامی دور شدم و فاصله ای بین خودمان گذاشتم و برخورد به خوبی به پایان رسید.

وقتی صحبت از برخورد با خرس‌ها به میان می‌آید، پرت تقریباً یک یا دو چیز در مورد بقیه ما دارد.

او مدیر اجرایی منطقه ای کالیفرنیا برای فدراسیون ملی حیات وحش است، شغلی که بیش از 10 سال است که دارد. او همچنین چندین سال در یلوستون کار کرد – و یک بار در یک روز نه گریزلی را در آنجا دید.

سرانجام، او در مرز پارک ملی یوسمیتی زندگی می کند و خرس ها از حیاط او عبور می کنند، از جمله این مورد که در فیلم بالا در اواخر سپتامبر دیده می شود.

می‌توانید شور و شوق را در صدای پرت بشنوید، زیرا او با حسن نیت خرس خود را به اشتراک می‌گذارد و نصیحت می‌کند تا مطمئن شود برخورد خرس/انسان لذت‌بخش است، نه خطرناک.

“یک خرس وحشی منظره زیبایی برای دیدن است. دیدن آنها در طبیعت باورنکردنی است. من هرگز تجربه بدی با خرس نداشتم. چیزی که سعی می کنم مردم را وادار به احساس کردن کنم احترام به خرس ها است نه ترس. حیوان معمولاً می خواهد. برای جلوگیری از برخورد.”

خرس در اخبار

وب‌سایت‌های پرت و خدمات پارک ملی ایالات متحده اشاره می‌کنند که حملات خرس نادر است، اما اتفاق می‌افتد.

در اوایل این ماه در کارولینای شمالی، سگ آزاد شده یک زوج توجه ناخواسته یک خرس سیاه را در حالی که آنها در حال پیک نیک در Blue Ridge Parkway بودند به خود جلب کرد. چند روز پیش یک شکارچی در وایومینگ مورد حمله یک ماده گریزلی که همراه توله هایش بود قرار گرفت.
در هر دو مورد، مردم از حملات جان سالم به در بردند. اما در کشور اروپایی اسلواکی، مردی پس از حمله خرس قهوه ای در ماه ژوئن جان خود را از دست داد.

همه این نکته را نشان می دهند که نادر هرگز برابر نیست.

جشن برای حیوانات

یک گریزلی بالغ در یک محل کمپ و پیک نیک در دریاچه لوئیز، که در آلبرتا، کانادا است، قدم می زند.  مطمئن شوید که غذای شما هرگز در کشور خرس وسوسه انگیز نیست.

یک گریزلی بالغ در یک محل کمپ و پیک نیک در دریاچه لوئیز، که در آلبرتا، کانادا است، قدم می زند. مطمئن شوید که غذای شما هرگز در کشور خرس وسوسه انگیز نیست.

جورج رز/ گتی ایماژ

پرت گفت: این زمان خوبی از سال برای بررسی حقایق و ایمنی خرس است زیرا بسیاری از خرس ها اکنون در مرحله ای هستند که به عنوان هایپرفاژی شناخته می شود. “این دوره ای در پاییز است که در آن خرس ها هر چیزی و هر چیزی را می خورند تا برای خواب زمستانی چاق شوند.”

او خاطرنشان کرد که شیرهای کوهستانی نسبتاً خورنده‌ای هستند. خرس نیست.

“آنها همه چیز را می خورند: مورچه ها. کشتار جاده ای. گل ها. آجیل. و متأسفانه، غذای انسان که امن نیست. غذای ما برای آنها بسیار جذاب است؛ کالری آن آسان است.”

پرت گفت: “اگر افراد بیشتری از زمین های عمومی استفاده می کنند و افراد بیشتری در ترکیب قرار می گیرند، پتانسیل بیشتری برای برخورد و درگیری وجود دارد. این موضوع کمی مرا نگران می کند.”

کلید در حال آماده شدن است — و اینجاست که پرت و دیگران آگاه وارد می شوند.

قانون اول “باشگاه مبارزه خرس”: دعوا نکنید

بهترین استراتژی این است که هرگز با فریب دادن یا تحریک یک خرس وحشی در مسیر آسیب قرار نگیرید. تلاش برای دادن غذا به خرس یا نزدیک شدن به توله های بامزه راه های بسیار وحشتناکی برای شروع یک برخورد است. این فقط به دنبال دردسر است.

سایت خدمات پارک ملی ایالات متحده اشاره می کند که هر خرس و هر برخورد متفاوت است، اما دستورالعمل های کلی در بیشتر موقعیت ها مفید است.
اول از همه، اگر با خرس برخورد کردید، فاصله خود را حفظ کنید. به آن نزدیک نشوید و به آن فضای زیادی بدهید تا از شما دور شود. یلوستون به شما می گوید که حداقل 100 یارد (300 فوت یا 91 متر) دورتر باشید. پارک ملی Shenandoah در ویرجینیا 200 فوت (61 متر) را برای خرس های سیاه خود پیشنهاد می کند.
اگر خیلی نزدیک شوید، می توانید با قانون و همچنین خرس ها مخالفت کنید. همین هفته، زنی به دلیل نزدیکی بیش از حد به خرس گریزلی و توله هایش در یلوستون، چهار روز در بازداشت فدرال و جریمه نقدی محکوم شد.
یک خرس گریزلی به نام "399" در ژوئن 2020 با چهار توله خود در خارج از جکسون، وایومینگ قدم می زند. مادر در پارک ملی گراند تتون و جنگل ملی بریجر-تتون زندگی می کند.  یک کوهنورد عاقل هرگز بین 399 و توله هایش قرار نمی گیرد.

خرس گریزلی به نام «399» با چهار توله‌اش در ژوئن 2020 در خارج از جکسون، وایومینگ راه می‌رود. مادر در پارک ملی گراند تتون و جنگل ملی بریجر-تتون زندگی می‌کند. یک کوهنورد عاقل هرگز بین 399 و توله هایش قرار نمی گیرد.

جورج فری/گتی ایماژ

نکات دیگر:

– با آرامش و با صدای آهسته با خود صحبت کنید تا خود را انسان معرفی کنید.

– با یک گروه پیاده روی کنید (ما در بسته ها بوتر و پر سر و صداتر هستیم) و در مسیرهای تعیین شده بمانید.

– اگر کودک یا سگ کوچکی دارید، آن را بردارید.

— خود را بین توله ها و مادرشان قرار ندهید.

پرت گفت اگر خرس روی پاهای عقب خود بایستد نگران نباشید. این یک حرکت تهاجمی در نظر گرفته نمی شود.

پرت گفت: تقریباً همه برخوردها صلح آمیز است. بسیاری اوقات، مردم هرگز نمی‌دانستند که حتی به یک خرس نزدیک شده‌اند، همانطور که در این ویدیوی یوتیوب نشان می‌دهد که دو نفر از زیرزمین بیرون می‌آیند و غافل از خرس نزدیک هستند.

اگر به هر حال خرس شروع به آمدن به سمت شما کند چه؟

این خرس قهوه ای در جنگل باواریا در Neuschonau آلمان پرسه می زد.  اگر خرس شروع به دویدن به سمت شما کرد، مهم است که روی موضع خود بایستید.  دور زدن بولت حرکت اشتباهی است.

این خرس قهوه ای در جنگل باواریا در Neuschonau آلمان پرسه می زد. اگر خرس شروع به دویدن به سمت شما کرد، مهم است که روی موضع خود بایستید. دور زدن بولت حرکت اشتباهی است.

Ingo Geriach/ Barcroft Media/Getty Images

اگر یک خرس شروع به انجام حرکات قاطعانه در جهت شما کرد، شما باید تصمیمات مهمی بگیرید – و سریع.

اولین چیز این است: در کنار خرس ها بایستید.

پرات گفت: با گرزلی ها (زیرگونه خرس های قهوه ای) یا سیاه، “لطفا بدوید. خرس ها می توانند از هر کسی پیشی بگیرند.” “از درخت هم بالا نرو. اونا هم بهتر از تو میتونن از درخت بالا برن.”
بخش حفاظت از محیط زیست ماهی و حیات وحش نیوجرسی نیز نکاتی را ارائه می دهد:

– با فریاد زدن، کوبیدن قابلمه ها و ماهیتابه ها یا استفاده از بوق هوا برای ترساندن خرس ها صداهای بلند ایجاد کنید.

– با تکان دادن بازوهای خود تا حد امکان بزرگ به نظر برسید.

پرت گفت که بسته به گونه خرس و موقعیت، معمولاً می‌توانید از موقعیت‌های خرس چسبنده بترسید یا بلوف بزنید.

اما اگر یک خرس قصد حمله داشته باشد چه؟

شما اکنون در نادرترین موقعیت ها هستید — توجه یک خرس را به خود جلب کرده اید. حرکت نکرد شروع شده است به سمت شما تهاجمی و سریع. شما فکر می کنید قرار است مورد حمله قرار بگیرید. بعدش چی؟

یک چیز بسیار مهم این است که یک شناسه سریع از نوع خرس تهیه کنید، زیرا استراتژی شما متفاوت خواهد بود.

این چهره را مطالعه کنید.  این یک صورت خرس سیاه است.  اگر مورد حمله یک خرس سیاه قرار گرفتید، مرده بازی نکنید.  مبارزه کن

این چهره را مطالعه کنید. این یک صورت خرس سیاه است. اگر مورد حمله یک خرس سیاه قرار گرفتید، مرده بازی نکنید. مبارزه کن

فریسو گنتش/تصویر اتحاد/dpa/Getty Images

اگر خرس سیاه است، NPS و Pratt یک پیام واضح دارند: فرار نکنید. مرده بازی نکن

پرت گفت: “شما می خواهید با خرس های سیاه پایبند باشید. تا جایی که ممکن است ترسناک به نظر برسید.” “اشیاء را نه به سمت آن، بلکه نزدیک آن پرتاب کنید. کاری کنید که خرس سیاه ترسیده شما شود. بگذارید بداند شما آدم بزرگی هستید. چیزی بردارید؛ بر سر آن فریاد بزنید. اگر حمله کرد، مقابله کنید – صورت را هدف بگیرید.”

وضعیت با گریزلی ها متفاوت است

اگر با گریزلی سر و کار دارید که عقب نشینی نمی کند و حمله قریب الوقوع است، به شما توصیه می شود برعکس عمل کنید. باید مرده بازی کنی

پرت گفت: “با گریزلی تا جایی که ممکن است خطرناک رفتار کنید. اگر گریزلی شروع به حمله کرد با مرده بازی کنید.” بچسبانید و بپوشانید. در وضعیت جنینی قرار بگیرید. دستان خود را دور گردن خود بپیچید. روی شکم خود دراز بکشید. هنگامی که این کار را انجام دادید، 99 درصد از مواقع گریزلی حرکت می کند.

NPS توضیح می دهد: “تا زمانی که خرس منطقه را ترک نکند، بی حرکت بمانید. معمولاً مقابله به مثل شدت چنین حملاتی را افزایش می دهد. با این حال، اگر حمله ادامه داشت، به شدت مبارزه کنید.”

مبارزه با خرس گریزلی آخرین راه حل است — به قول پرت ” پاس درود مری شما ” — زمانی که همه گزینه ها در دسترس هستند.

یک استثنا از این قاعده: اگر در چادر چادر زده اید و مورد حمله قرار می گیرید، احتمالاً آن خرس شما را به عنوان غذا می بیند. NPS و پرات می گویند که این زمان برای مبارزه است.

چگونه خرس سیاه را از گریزلی تشخیص دهید؟

اول از همه، منطقه خود را بشناسید و در مورد خرس های آنجا بخوانید.

در آمریکای شمالی، گریزلی ها محدوده بسیار محدودتری نسبت به خرس های سیاه دارند. در Lower 48، آنها در واشنگتن، مونتانا، آیداهو و وایومینگ هستند. و سپس در آلاسکا نیز. آنها همچنین بخش های بزرگی از غرب کانادا را پوشش می دهند.

بنابراین بگویید که شما در کبک، آپالاچی ها، اوزارک ها، کالیفرنیا یا حتی بخش هایی از فلوریدا هستید، این یک خرس سیاه است. اما اگر به عنوان مثال در پارک ملی یلوستون یا گلاسیر هستید، ممکن است خرس سیاه یا گریزلی باشد. در این زمان بسیار مهم است که بدانید چگونه یک شناسه بصری سریع بسازید.

شما نمی توانید از رنگ خز عبور کنید. به گزارش Bear.org، خرس های سیاه می توانند سیاه، قهوه ای، دارچینی، بلوند، خاکستری آبی یا سفید باشند.
این یک گریزلی در سمت چپ است.  قوز را می بینید؟  این یکی از راه‌هایی است که می‌توان بین آن و یک خرس سیاه که قوز پشت گردن را ندارد، تفاوت قائل شد.

این یک گریزلی در سمت چپ است. قوز را می بینید؟ این یکی از راه‌هایی است که می‌توان بین آن و یک خرس سیاه که قوز پشت گردن را ندارد، تفاوت قائل شد.

گتی ایماژ

پرت گفت، یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص تفاوت، جستجوی قوز در شانه‌ها است. گریزلی ها آنها را دارند. خرس های سیاه این کار را نمی کنند.

او همچنین گفت که شکل صورت متفاوت است. چهره‌های خرس سیاه برای من کمی نوازش‌تر به نظر می‌رسند، کمی گردتر، با بینی صاف. صورت خرس گریزلی بیشتر شبیه یک شکارچی وحشی به نظر می‌رسد و شکلی ظروف دارد.

اسپری خرس و سلاح

برخی از افراد دوست دارند اسپری خرس و/یا اسلحه را هنگام سفر به کشور خرس با خود حمل کنند.

پرت از طرفداران اولی است و می‌گوید قبل از رفتن به طبیعت، ابتدا استفاده از آن را تمرین کنید. NPS یک ویدیو و نکات مفید در مورد استفاده از اسپری برای دفع خرس ها دارد.

او در مورد آوردن اسلحه با شما محتاط تر است، به خصوص اگر شما بی تجربه باشید. بیرون آوردن گریزلی با یک شلیک کار سختی است. برای افزایش شانس ایمنی باید در استفاده از اسلحه بسیار باتجربه باشید.

برخی از مردم دوست دارند زنگ های خرس را در پیاده روی خود حمل کنند، به این امید که سر و صدا حیوانات را از خود دور کند. اما سرویس پارک می گوید که “فریاد زدن، کف زدن و صحبت کردن راه های موثرتری برای آگاه کردن خرس از حضور شما هستند.”

آنچه کمپینگ ها باید بدانند

اگر وسیله نقلیه خود را برای یک سفر کمپینگ شبانه می‌برید، سعی کنید مواد غذایی را در آن ذخیره نکنید.

اگر وسیله نقلیه خود را برای یک سفر کمپینگ شبانه می‌برید، سعی کنید مواد غذایی را در آن ذخیره نکنید.

جورج رز/ گتی ایماژ

اگر یک شبه در کمپینگ هستید، باید ملاحظات بیشتری در نظر بگیرید.

کایل پترسون، کارشناس مدیریت و افسر امور عمومی در پارک ملی کوه راکی، راه‌هایی برای دور نگه داشتن خرس‌های گرسنه به CNN Travel ایمیل کرد.

پترسون توصیه کرد که اگر در کمپ‌ها و مکان‌های پیک‌نیک وجود دارد، از یک قفسه نگهداری مواد غذایی استفاده کنید. همچنین، “از نگهداری مواد غذایی و خنک کننده در وسیله نقلیه خود خودداری کنید. در صورت لزوم، مواد غذایی را در ظروف دربسته در صندوق عقب یا دور از دید قرار دهید. شیشه های خودرو را کاملا ببندید.”

سایر نکات و احتیاطات:

– مواد غذایی را در چادرها یا کمپینگ‌های پاپ آپ در کمپ‌ها یا وسایل نقلیه در مسیرهای پیاده‌روی نگهداری نکنید.

– غذا، خنک کننده و ظروف کثیف آشپزی را بدون مراقبت رها نکنید. پارکبان ها ممکن است آنها را مصادره کنند و به شما استناد کنند.

– زباله‌ها را در سطل‌های زباله و سطل‌های زباله مقاوم در برابر خرس خلاص کنید.

پاترسون گفت: خرس های تغذیه شده توسط انسان معمولاً به مشکلات مزمن تبدیل می شوند و باید حذف شوند. “یک خرس تغذیه شده یک خرس مرده است.”

توپ در زمین ماست

پرت تاکید کرد که مسئولیت پذیری در برابر این موجودات به عهده انسان است.

خرس ها فقط خرس هستند مترتهدیدی برای آنها محسوب می شود. حملات خرس بسیار نادر است. و تلفات حتی نادرتر است.”

“زندگی خرس‌ها بیشتر از زندگی ما در مواجهه‌ها در خطر است. من می‌خواهم مردم تجربیات جادویی و شگفت‌انگیزی در طبیعت داشته باشند. من می‌خواهم مردم از داشتن این برخوردها احساس خوبی داشته باشند.”

تصویر بالا: یک گریزلی و توله اش از میان علفزاری در پارک ملی یلوستون عبور می کنند. (عکس از Will Powers/SOPA Images/LightRocket از طریق Getty Images)