برنامه کووید 1 میلیارد دوز به کشورهای فقیرتر تحویل می دهد

برلین: سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه گفت که یک برنامه تحت حمایت سازمان ملل برای ارسال واکسن‌های ویروس کرونا به بسیاری از کشورهای فقیر، اکنون 1 میلیارد دوز ارسال کرده است، اما این نقطه عطف “تنها یادآور کارهایی است که پس از احتکار و انباشت در کشورهای ثروتمند باقی مانده است”.
آژانس بهداشت سازمان ملل گفت که یک محموله 1.1 میلیون دوز واکسن کووید-19 به رواندا در روز شنبه شامل میلیاردمین دوز ارائه شده از طریق برنامه COVAX است.
سازمان جهانی بهداشت مدت‌هاست که از توزیع نابرابر واکسن‌ها انتقاد کرده و از تولیدکنندگان و سایر کشورها خواسته است تا COVAX را در اولویت قرار دهند. این سازمان گفت که تا روز پنجشنبه، 36 کشور از 194 کشور عضو آن کمتر از 10 درصد جمعیت خود را و 88 کشور کمتر از 40 درصد واکسینه کرده اند.
سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای گفت: این برنامه تاکنون به 144 کشور تحویل داده است، “اما کارهایی که در این نقطه عطف انجام شده است تنها یادآوری از کارهای باقی مانده است.”
این سازمان افزود: “جاه طلبی COVAX با احتکار/ذخایر در کشورهای ثروتمند، شیوع فاجعه بار منجر به قفل شدن مرزها و عرضه به خطر افتاد.” استفاده نشده.”
در پایان ماه دسامبر، تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، از همه خواست تا «تصمیم‌نامه سال نو» را اتخاذ کنند تا از ابتدای ماه جولای، 70 درصد از جمعیت کشورها را واکسینه کنند.
وزیر توسعه بین‌المللی جدید آلمان در مصاحبه‌ای که یکشنبه منتشر شد، گفت که می‌خواهد از ریاست کشورش در سال جاری بر گروه هفت کشور صنعتی استفاده کند تا اطمینان حاصل شود که COVAX منابع مورد نیاز خود را در سال 2022 دریافت می‌کند.
Svenja Schulze به گروه روزنامه Funke گفت: “متاسفانه هنوز کشورهای بسیار کمی در تامین مالی کمپین جهانی واکسیناسیون شرکت می کنند.” در کنار سوئد، نروژ، کانادا و ایالات متحده، ما کسانی هستیم که بیشترین کمک را می کنند. سایر کشورهای صنعتی زمینه قابل توجهی برای جبران دارند.»
آلمان اعلام کرده است که در سال گذشته 103 میلیون دوز به کشورهای فقیرتر اهدا کرده است و قصد دارد 75 میلیون دوز دیگر را در سال 2022 اهدا کند.
شولزه نشان داد که می‌خواهد کمک به کشورهای در حال توسعه برای تولید واکسن‌ها را گسترش دهد، با مشارکت بین شرکت‌ها برای تولید واکسن تحت مجوز، هدف مطلوبی است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا لغو حق ثبت اختراعات مربوط به کووید-19 که دولت قبلی آلمان با آن مخالف بود منطقی است، پاسخ داد: “تردید دارم اگر کشورهای در حال توسعه از حق ثبت اختراع چشم پوشی کنیم، راحت تر واکسن دریافت کنند.” این موضوع تنها بخش کوچکی است. او استدلال کرد که در مورد فرآیند تولید.