بریتانیا: انگلیس به پوتین و شی هشدار داد: غرب در مقابل “دیکتاتوری” خواهد ایستاد

سیدنی: بریتانیا روز جمعه به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین هشدار داد که متحدانش برای مبارزه برای دموکراسی علیه دیکتاتوری‌هایی که به گفته آن‌ها شجاع‌تر از هر زمان دیگری از زمان جنگ سرد بوده‌اند، کنار هم خواهند ایستاد.
لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در سخنانی در استرالیا گفت که بریتانیا و متحدانش در “جهان آزاد” باید با هم به تهدیدات جهانی پاسخ دهند، روابط خود را با دموکراسی‌های منطقه هند و اقیانوس آرام تعمیق بخشند و با متجاوزان جهانی که از وابستگی اقتصادی استفاده می‌کنند، مقابله کنند. آنچه آنها می خواهند
تراس و وزیر دفاع بریتانیا، بن والاس، روز جمعه با همتایان استرالیایی خود در سیدنی برای رایزنی سالانه وزیران استرالیا و بریتانیا (AUKMIN) دیدار کردند، جایی که توافق برای دستیابی استرالیا به زیردریایی های هسته ای مورد بحث قرار گرفت.
پیتر داتون، وزیر دفاع استرالیا، گفت، با وجود افزایش حضور نیروی دریایی بریتانیا در اقیانوس آرام، هیچ برنامه ای برای ایجاد پایگاه نظامی بریتانیا در استرالیا وجود ندارد. دو کشور قراردادهایی را برای تامین مالی زیرساخت ها در منطقه به عنوان مقابله با نفوذ پکن امضا کردند.
در بیانیه ای مشترک، وزراء نگرانی خود را نسبت به تقویت نظامی روسیه در مرز با اوکراین و “حمایت مطلق آنها از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین” ابراز کردند.
تراس در یک سخنرانی در اندیشکده روابط خارجی موسسه لووی به پوتین هشدار داد که “قبل از اینکه مرتکب یک اشتباه بزرگ استراتژیک شود، از اوکراین دست بکشد و از او عقب نشینی کند.”
تراس استدلال کرد که “کرملین از تاریخ درس نگرفته است” و “تهاجم تنها منجر به یک باتلاق وحشتناک و تلفات جانی خواهد شد، همانطور که از جنگ شوروی و افغانستان و درگیری در چچن می دانیم.”
بیش از 15000 سرباز شوروی از سال 1979 تا 1989 در افغانستان کشته شدند، در حالی که صدها هزار افغان کشته شدند. جنگ به رهبری ایالات متحده در افغانستان از سال 2001 تا 2021 منجر به کشته شدن بیش از 3500 نفر در میان ائتلاف نظامی بین المللی شد.
تراس در این سخنرانی گفت: متجاوزان جهانی “به گونه ای جسور شده اند که ما از زمان جنگ سرد ندیده ایم.”
او افزود: «آنها به دنبال صدور دیکتاتوری به عنوان یک خدمت در سراسر جهان هستند. به همین دلیل است که رژیم‌هایی مانند بلاروس، کره شمالی و میانمار نزدیک‌ترین متحدان خود را در مسکو و پکن پیدا می‌کنند.»
بریتانیا باید با متحدانی مانند استرالیا، اسرائیل، هند، ژاپن و اندونزی برای مقابله با متجاوزان جهانی، به ویژه در اقیانوس آرام، همکاری کند.
او گفت: «زمان آن فرا رسیده است که جهان آزاد روی موضع خود بایستد.» وی افزود که «اجبار اقتصادی» چین بر استرالیا «یکی از زنگ‌های بیدارباش» به بریتانیا بود که پکن از قدرت اقتصادی خود برای اعمال کنترل بر دیگران استفاده می‌کند. کشورها.
پکن که پس از درخواست کانبرا برای تحقیقات بین المللی در مورد منشاء همه گیری ویروس کرونا، تحریم های تجاری را بر کالاهای استرالیایی اعمال کرد، اتهامات مربوط به اجبار اقتصادی را رد کرده است.
غرب روسیه را به عنوان یک دزدسالاری دیکتاتوری معرفی می کند که توسط نخبگانی که خود را درگیر گریزهای غیرمسئولانه ای مانند الحاق کریمه در سال 2014، تلاش برای مداخله در انتخابات ایالات متحده و اروپا، و مجموعه ای از جاسوسی ها و ترورهای برجسته در خارج از کشور کرده است.
مقامات روسی می گویند غرب مملو از تفرقه است، روس هراسی را در برگرفته است و حق ندارد به مسکو درباره نحوه عمل کردن سخنرانی کند.