بریتانیا: انگلیس چین را به دلیل استفاده از قانون امنیتی در هنگ کنگ سرزنش کرد

هنگ کنگ/لندن: بریتانیا چین را به دلیل استفاده گسترده از قانون امنیت ملی در هنگ کنگ که جزئیات حملات به قوه قضاییه شهر، گروه های جامعه مدنی و دیپلمات های خارجی را تشریح می کند، سرزنش کرده است.
لیز تراس وزیر امور خارجه در انتشار آخرین گزارش شش ماهه دولتش در مورد هنگ کنگ در روز سه شنبه گفت: “فرسایش آزادی در هنگ کنگ توهین به آزادی و دموکراسی است.”
تراس در پیشگفتار این گزارش گفت: «فقط بیش از یک سال پس از معرفی قانون امنیت ملی، مقامات چین و هنگ کنگ از قانون و نهادهای مرتبط علیه همه مخالفان، مطبوعات آزاد و جامعه مدنی در هنگ کنگ استفاده کرده اند. .
این محدود کردن فضا برای بیان آزادانه دیدگاه‌های جایگزین همچنان به تضعیف کنترل‌ها و توازن‌ها بر قدرت اجرایی ادامه می‌دهد.»
به نظر می رسد این گزارش که رویدادهای 30 ژوئن را پوشش می دهد، قوی تر از گزارش های قبلی است که تأثیر قانون امنیت ملی را هدف قرار می دهد.
هر دو دولت چین و هنگ کنگ بیانیه هایی در محکومیت این گزارش صادر کردند و سخنگوی سفارت چین در لندن هشدار داد که “تلاش های بریتانیا برای ایجاد مشکل در هنگ کنگ یا استفاده از هنگ کنگ برای مهار چین موفق نخواهد بود.”
پکن این قانون را در ژوئن 2020 پس از ماه ها اعتراضات ضد دولتی گاهی اوقات خشونت آمیز که شهر را در سال 2019 تکان داد، بر مرکز مالی آسیا وضع کرد.
این گزارش با اشاره به استفاده از قانون علیه برخی رسانه ها و روزنامه نگاران، فشار رسانه های طرفدار پکن را نشان می دهد که اتحادیه های کارگری و سایر گروه ها را مجبور به انحلال کرده است.
با تشریح انتقاد برخی از مقامات سرزمین اصلی، بیان می‌کند که «استقلال قضایی به طور فزاینده‌ای متعادل می‌شود».
تراس گفت، با این حال، او معتقد است که قضات بریتانیا همچنان می توانند “نقش مثبتی در حمایت از این استقلال قضایی ایفا کنند.”
قضات بریتانیایی مدت‌هاست در میان حقوقدانان خارجی منصوب شده به عالی‌ترین دادگاه هنگ‌کنگ خدمت می‌کنند، ترتیبی که برای حفظ اعتماد به سیستم حقوقی شهر طراحی شده است که به عنوان بستر آزادی‌های اجتماعی و تجاری گسترده‌تر آن دیده می‌شود.
بریتانیا مستعمره سابق خود را در سال 1997 در بحبوحه ضمانت هایی مبنی بر اینکه شیوه زندگی آن تحت مدل “یک کشور، دو سیستم” محافظت می شود، به حاکمیت چین بازگرداند.
تراس گفت که بریتانیا متعهد است به نظارت بر وضعیت هنگ کنگ از جمله صحبت با طیف وسیعی از سیاستمداران ادامه دهد.
او نسبت به “الگوی رو به رشد مقامات چین و هنگ کنگ که چنین تماس دیپلماتیک عادی را به عنوان تبانی خارجی نادرست معرفی می کنند” ابراز نگرانی کرد.
دولت هنگ کنگ گفت “به شدت با اتهامات بی اساس مخالفت می کند” و از بریتانیا خواست که “از دخالت در امور داخلی چین از طریق امور هنگ کنگ” دست بردارد.
این سازمان همچنین گفت که با انتقاد گزارش از اصلاحات اساسی در سیستم انتخاباتی توسط دولت مخالف است. هنگ کنگ قرار است در آخر این هفته برای شورای قانونگذاری جدید رای دهد، با بسیاری از مخالفان در زندان یا تبعید و تنها کسانی که به عنوان “وطن پرست” طبقه بندی می شوند اجازه دارند نامزد شوند.