بریتانیا خواستار اتحاد غرب در برابر تهدیدهای روسیه و چین شد

لیورپول: لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا روز شنبه در حالی که میزبان همتایان G7 با نگرانی از تهدیدهای روسیه و چین بود، گفت: غرب و متحدانش باید علیه استبداد متحد شوند.
گردهمایی دو روزه وزرای خارجه از ثروتمندترین کشورهای جهان در لیورپول، شمال غرب انگلستان، آخرین گردهمایی حضوری ریاست یک ساله بریتانیا از گروه 7 است، قبل از اینکه باتوم را به آلمان تحویل دهد.
افزایش نیروهای روسیه در مرز اوکراین، در کنار بحث رویارویی با چین، محدود کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران و رسیدگی به بحران در میانمار تحت حاکمیت نظامی، در راس دستور کار قرار دارد.
تراس هنگام افتتاح رسمی مذاکرات بدون اشاره به کشورهای خاصی گفت: «ما باید قویاً گرد هم بیاییم تا در برابر متجاوزانی که به دنبال محدود کردن مرزهای آزادی و دموکراسی هستند، بایستیم.
برای انجام این کار، ما باید صدایی کاملاً متحد داشته باشیم. ما باید موقعیت اقتصادی و امنیتی خود را در سراسر جهان گسترش دهیم.»
تراس روز جمعه در حاشیه این اجلاس با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین آنالنا بائربوک وزیر خارجه جدید آلمان گفتگو کرد.
بلینکن هفته آینده در سفری به آسیای جنوب شرقی که برای برجسته کردن اهمیت این منطقه در استراتژی واشنگتن برای ایستادگی در برابر چین فزاینده قاطعانه در منطقه طراحی شده است، پرواز می کند.
وزرای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) برای اولین بار در تاریخ یکشنبه به اجلاس سران G7 خواهند پیوست، در نشستی که برای گفتگوهای گسترده در مورد موضوعاتی از جمله واکسن کووید-19، امور مالی و برابری جنسیتی تعیین شده است.
کره جنوبی، استرالیا، آفریقای جنوبی و هند نیز به عنوان “مهمان” برگزیده بریتانیا در گروه 7 شرکت خواهند کرد و بسیاری از شرکت کنندگان به دلیل همه گیر شدن و ظهور نوع Omicron عملاً در آن شرکت خواهند کرد.
تراس پیش از این نشست گفت که او خواهان روابط عمیق‌تر بین کشورهای G7 در تجارت، سرمایه‌گذاری، فناوری و امنیت است «تا بتوانیم از آزادی و دموکراسی در سراسر جهان دفاع و پیش ببریم».
او افزود: “من در چند روز آینده به این نقطه فشار خواهم آورد.”
تراس که در ماه سپتامبر جایگزین دومینیک راب به عنوان دیپلمات ارشد بریتانیا شد، اولین سخنرانی سیاست خارجی خود را در روز چهارشنبه در حالی ایراد کرد که بحران ها در سراسر جهان در حال ظهور هستند.
او به مسکو هشدار داد که حمله به اوکراین “یک اشتباه استراتژیک” است، به دنبال نگرانی‌های فزاینده در مورد افزایش تعداد نیروهای روسیه در مرز.
این بازتاب اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود در یک نشست مجازی در روز گذشته بود.
ریاست گروه 7 بریتانیا با واکنش به قاطعیت فزاینده بین المللی پکن و ادعای نقض گسترده حقوق داخلی، از جمله اقلیت مسلمان اویغور، تحت سلطه قرار گرفته است.
این هفته، هیئتی متشکل از وکلای حقوق بشر و کارشناسان در لندن به این نتیجه رسیدند که پکن با اعمال محدودیت های جمعیتی، از جمله کنترل موالید و عقیم سازی اجباری، بر اویغورها مرتکب نسل کشی شده است.
چین یافته های دادگاه را رد کرد.
در نشست سران G7 در ژوئن، بایدن برای یک موضع جمعی قوی‌تر در قبال چین و روسیه فشار آورد و این هفته شاهد تحریم‌های دیپلماتیک واشنگتن، لندن و کانبرا برای بازی‌های المپیک زمستانی پکن 2022 بودند.
تراس گفته است که غرب باید برای پایان دادن به “وابستگی استراتژیک” تعداد فزاینده ای از کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​به دشمنان خود در زمینه های مختلف از انرژی گرفته تا فناوری تلاش کند.
به گفته دفتر خارجه، او در این اجلاس شرکت کنندگان را تحت فشار قرار خواهد داد تا به این کشورها کمک مالی بیشتری برای پروژه های زیرساختی و فناوری ارائه کنند.
در این بیانیه آمده است که کشورهای G7 و متحدان آنها باید “یک جایگزین برای بدهی های ناپایدار از اقتصادهای غیر بازاری” مانند چین ارائه دهند.
تراس از یک ابتکار تحت رهبری بریتانیا – شتاب دهنده سرمایه گذاری انعطاف پذیری آفریقا – برای تقویت سرمایه گذاری همکاری در “شکننده ترین بازارهای” آفریقا و کمک به توسعه “خط لوله فرصت های سرمایه گذاری” رونمایی خواهد کرد.
این وزارت خارجه افزود: «این به G7 کمک می کند تا به تعهد خود مبنی بر سرمایه گذاری بیش از 80 میلیارد دلار در بخش خصوصی آفریقا طی پنج سال آینده برای حمایت از بهبود و رشد اقتصادی پایدار عمل کند.»