بریتانیا در حال بررسی نوع جدید کووید، 6 کشور آفریقایی در لیست قرمز ممنوعیت سفر است

لندن: مقامات بهداشتی بریتانیا تأیید کردند که یک نوع جدید و «مهم‌ترین» کووید-19 رسماً در این کشور تحت بررسی است زیرا دولت روز جمعه شش کشور را از جنوب آفریقا به فهرست قرمز ممنوعیت سفر خود اضافه کرد، جایی که B.1.1 سویه 0.529 برای اولین بار شناسایی شد.
آخرین نسخه، به شدت جهش یافته ترین نسخه کشف شده تاکنون است. اولین بار در آفریقای جنوبی در آغاز این هفته شناسایی شد، این سویه در حال حاضر به کشورهای همسایه از جمله بوتسوانا گسترش یافته است، جایی که طبق گزارش ها در افراد کاملاً واکسینه شده شناسایی شده است.
بریتانیا از روز جمعه محدودیت‌های سفر را برای مسافرانی که از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، لسوتو، اسواتینی، زیمبابوه و نامیبیا وارد می‌شوند اعمال کرده است، زیرا دولت بار دیگر تاکید کرد که تاکنون هیچ موردی از جهش جدید در بریتانیا شناسایی نشده است.
به گفته آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA)، این نوع شامل تعداد زیادی جهش پروتئین اسپایک و همچنین جهش در سایر بخش‌های ژنوم ویروسی است که به طور بالقوه می‌تواند بیشتر قابل انتقال باشد و به ایمنی واکسن گریزان باشد.
دکتر جنی هریس، مدیر اجرایی UKHSA گفت: «این مهم‌ترین گونه‌ای است که تا به امروز با آن مواجه شده‌ایم و تحقیقات فوری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قابلیت انتقال، شدت و حساسیت به واکسن در حال انجام است.»
«نتایج این بررسی‌ها مشخص خواهد کرد که چه اقدامات بهداشت عمومی ممکن است تأثیر B.1.1.529 را محدود کند. این یک یادآوری واضح برای همه است که این همه‌گیری تمام نشده است، و همه ما مسئولیت داریم تا آنچه می‌توانیم برای محدود کردن انتقال و کاهش نرخ عفونت و جلوگیری از ظهور انواع جدید انجام دهیم.
UKHSA گفت B.1.1.529 دارای جهش‌های بالقوه قابل توجهی از نظر بیولوژیکی است که ممکن است رفتار ویروس را از نظر واکسن‌ها، درمان‌ها و قابلیت انتقال تغییر دهد و بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا، گفت: “به عنوان بخشی از نظارت دقیق ما از انواع مختلف در سراسر جهان، ما از گسترش یک نوع جدید بالقوه نگران کننده آگاه شدیم که UKHSA یک نوع تحت بررسی را تعیین کرده است.”
وی گفت: “ما در حال انجام اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از سلامت عمومی و پیشرفت واکسن خود در یک لحظه حساس با ورود به فصل زمستان هستیم و وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم.” بسیار قابل انتقال از نوع دلتا – در حال حاضر نوع غالب کووید در بریتانیا.
اعتقاد بر این است که نوع جدید دارای 50 جهش سنبله است. پروتئین‌های اسپایک همان چیزی است که ویروس‌ها برای ورود به سلول‌های انسان از آن استفاده می‌کنند، و برخی از واکسن‌ها با آموزش بدن برای تشخیص خوشه‌ها و خنثی کردن آن‌ها کار می‌کنند. بنابراین جهش در سنبله یک ویروس می تواند در مهار گسترش آن مشکل ساز باشد.
از ظهر روز جمعه، ساکنان غیر بریتانیایی و ایرلندی که در 10 روز گذشته در 6 کشور آفریقایی بوده اند، از ورود به انگلیس خودداری می کنند. ممنوعیت موقت سفر هواپیماهای تجاری و خصوصی از شش کشور نیز از ظهر روز جمعه تا یکشنبه به اجرا گذاشته خواهد شد تا خطر واردات نوع جدید تحت بررسی در حالی که قرنطینه هتل ها متوقف شده است، کاهش یابد.
گرانت شاپس، وزیر حمل و نقل بریتانیا، گفت: “ما در حال انجام این اقدامات پیشگیرانه اولیه برای محافظت از پیشرفت های انجام شده در سراسر کشور هستیم و همچنان که در زمستان ادامه می دهیم، وضعیت را زیر نظر خواهیم داشت.”
اتحادیه اروپا نیز اقدامات مشابهی را دنبال کرده است و کشورهای اروپایی نیز برنامه‌های اقدام خود را در برابر نوع جدید اجرا می‌کنند.
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، «کمیسیون اتحادیه اروپا با هماهنگی نزدیک با کشورهای عضو پیشنهاد خواهد کرد که ترمز اضطراری را برای توقف سفرهای هوایی از منطقه جنوب آفریقا به دلیل نوع نگرانی B.1.1.529 فعال کند». روز جمعه توییت کرد.
اولین ژنوم نوع جدید در 22 نوامبر در GISAID، یک پایگاه داده علمی جهانی، آپلود شد. اکنون ژنوم ها از آفریقای جنوبی، بوتسوانا و هنگ کنگ بارگذاری شده اند – در مجموع 59 مورد گزارش شده است – اما وسعت گسترش آن است. هنوز مشخص نشده است
به گزارش آسوشیتدپرس، اسرائیل اولین مورد ابتلا به نوع جدید کووید-19 را در یک مسافر واکسینه شده که از مالاوی بازگشته بود، گزارش کرد.
مسافر و دو مورد مشکوک دیگر در انزوا قرار گرفته اند.
در آفریقای جنوبی، جو فاهلا، وزیر بهداشت، گفت: «افزایش تصاعدی بیشتری» در موارد ابتلا طی چهار یا پنج روز گذشته وجود داشته است. تا همین اواخر، این کشور روزانه حدود 200 مورد تایید شده را گزارش می کرد – اما این میزان در هفته گذشته به سرعت افزایش یافته است و در روز پنجشنبه به 2465 مورد رسیده است.
کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز جمعه برای ارزیابی نوع آن که در اوایل این هفته به عنوان یک نوع تحت نظارت طبقه بندی شده است، گرد هم می آیند. اگر به یک نوع نگران کننده ارتقا یابد، می توان نامی از الفبای یونانی، به دنبال گونه های آلفا و دلتا، به آن داد.