بریتانیا ستیزه جویان فلسطینی حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی ممنوع می کند

اورشلیم: وزارت کشور این کشور روز جمعه اعلام کرد که بریتانیا گروه شبه نظامی فلسطینی حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی ممنوع خواهد کرد، اقدامی که موضع این کشور را در قبال حاکمان غزه با ایالات متحده و اتحادیه اروپا همسو می کند.
بر اساس گزارشی که در روزنامه گاردین منتشر شد و این وزارتخانه گفت که این سازمان بر اساس قانون تروریسم ممنوع خواهد بود و هر کسی که از حماس حمایت کند، پرچم آن را برافراشته یا جلساتی برای این سازمان ترتیب دهد، قانون را نقض می کند.
روزنامه تایمز نوشت، پریتی پاتل، وزیر کشور این اقدام را در واشنگتن اعلام و هفته آینده به پارلمان ارائه خواهد کرد.
بریتانیا تا کنون تنها شاخه نظامی حماس – گردان های عزالدین قسام – را ممنوع کرده است.
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل از گزارش های مربوط به این تصمیم استقبال کرد. او در یک پست توییتری گفت: “حماس، به عبارت ساده، یک سازمان تروریستی است. “بازوی سیاسی” فعالیت نظامی خود را امکان پذیر می کند. همان تروریست ها – فقط در کت و شلوار.”
یکی از مقامات حماس در غزه گفت که قبل از صدور پاسخ تا اعلام رسمی بریتانیا صبر خواهد کرد.
حماس شاخه ای از اخوان المسلمین است. این سازمان که در سال 1987 تأسیس شد، مخالف موجودیت اسرائیل است و با مذاکرات صلح مخالف است و در عوض از «مقاومت مسلحانه» علیه اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل حمایت می‌کند.
آخرین بروز خشونت، درگیری 11 روزه در ماه مه بود که در آن مقامات فلسطینی می گویند که 250 نفر در حملات هوایی اسرائیل به غزه کشته شدند، از جمله 66 کودک. مقامات اسرائیلی می گویند 13 نفر از جمله دو کودک در اسرائیل بر اثر موشک های شبه نظامیان کشته شدند.
“تقویت روابط”
پاتل، وزیر کشور بریتانیا در سال 2017 به دلیل عدم افشای ملاقات با مقامات ارشد اسرائیلی در تعطیلات خصوصی در این کشور، مجبور به استعفا از سمت وزیر توسعه بین‌الملل بریتانیا شد.
او با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت، سلف بنت و یایر لاپید، رهبر مخالفان وقت دیدار کرد.
لاپید، وزیر خارجه کنونی اسرائیل، از تصمیم مورد انتظار در مورد حماس به عنوان “بخشی از تقویت روابط با بریتانیا” استقبال کرد.
اسرائیل و ایالات متحده همه حماس را یک سازمان تروریستی می دانند. در فهرست سازمان های تروریستی خارجی تعیین شده آمریکا قرار دارد. اتحادیه اروپا نیز آن را یک جنبش تروریستی می داند.
حماس مستقر در غزه در انتخابات پارلمانی فلسطین در سال 2006 پیروز شد و رقیب ملی‌گرای خود فتح را شکست داد. سال بعد کنترل نظامی غزه را به دست گرفت.