بریتانیا قرص ضد ویروسی کووید-19 فایزر را تایید کرد

بریتانیا قرص کووید-۱۹ فایزر را برای بزرگسالانی که عفونت خفیف تا متوسط ​​دارند و در معرض خطر زیاد بدتر شدن بیماری خود هستند، تایید کرده است، دومین داروی ضد ویروسی آن که به راحتی در برابر ویروس کرونا تجویز می شود.
بریتانیا در حال تلاش برای ایجاد دفاع خود در میان رکورد روزانه موارد جدید کووید-19 در روز پنجشنبه است، داده های دولتی نشان می دهد که موارد ابتلا به کووید-19 در فصل زمستان افزایش یافته است زیرا نوع Omicron ویروس به سرعت گسترش می یابد.
آژانس تنظیم مقررات داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا (MHRA) روز جمعه اعلام کرد، بر اساس داده‌ها، قرص Paxlovid زمانی بیشترین تأثیر را دارد که در مراحل اولیه کووید-19 مصرف شود و توصیه می‌کند ظرف پنج روز پس از اولین علائم مصرف شود.
فایزر در این ماه گفت Paxlovid تقریباً 90 درصد در پیشگیری از بستری شدن و مرگ در بیماران پرخطر نشان داد و داده‌های آزمایشگاهی اخیر نشان می‌دهد که این دارو اثربخشی خود را در برابر نوع سریع شیوع ویروس Omicron حفظ می‌کند.
MHRA گفت که با فایزر، که یکی از واکسن‌های پیشرو کووید-19 را با شریک آلمانی BioNTech می‌سازد، برای ردیابی اثربخشی Paxlovid علیه Omicron کار می‌کند.
جون راین، رئیس MHRA در بیانیه‌ای گفت: «اکنون یک داروی ضد ویروسی دیگر برای درمان کووید-19 داریم که می‌تواند به جای تزریق داخل وریدی، از راه خوراکی مصرف شود. این بدان معناست که می‌توان آن را خارج از بیمارستان تجویز کرد.
Paxlovid از دو ماده فعال ساخته شده است که به صورت دو قرص جداگانه دو بار در روز به مدت پنج روز مصرف می شود. بریتانیا بیش از 2.75 میلیون دوره درمان ضد ویروسی را تضمین کرده است.
قرص‌های فایزر بخشی از دسته‌ای از داروها به نام مهارکننده‌های پروتئاز هستند که در حال حاضر برای درمان HIV، هپاتیت C و سایر ویروس‌ها استفاده می‌شوند که با جلوگیری از تکثیر ویروس کار می‌کنند.
قرص کووید-19 رقیب مرک ماه گذشته توسط بریتانیا تأیید شد، اما این دارو تنها در آزمایش بالینی خود بر روی بیماران پرخطر، بستری شدن و مرگ و میر در بیمارستان را تا حدود 30 درصد کاهش داد.