بریتانیا 114 میلیون دوز اضافی واکسن کووید-19 را سفارش داد

لندن: دولت بریتانیا اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد که 114 میلیون دوز اضافی واکسن کووید-19 را به غول‌های دارویی Pfizer-BioNTech و Moderna سفارش داده است تا در طی دو سال آینده پیشرفت خود را افزایش دهد.
این سفارشات – 60 میلیون دوز اضافی واکسن مدرنا و 54 میلیون واکسن دیگر Pfizer-BioNTech – در حالی است که بریتانیا برنامه تقویت کننده خود را پس از ظهور نوع Omicron گسترش می دهد.
این کشور هدف دو ماهه ای را برای دادن دوز سوم به همه بزرگسالان بالای 18 سال، پس از گسترش واجد شرایط بودن و نصف کردن زمان مورد نیاز از زمان تزریق قبلی به سه ماه تعیین کرده است.
ساجد جاوید، وزیر بهداشت، در بیانیه ای گفت: «این قراردادهای جدید در آینده تلاش بزرگ بریتانیا برای واکسیناسیون را اثبات خواهد کرد – که تاکنون بیش از 115 میلیون تزریق اول، دوم و تقویت کننده در سراسر بریتانیا ارائه کرده است.
این یک ماموریت ملی است و بهترین سلاح ما برای مقابله با این ویروس و انواع آن، ضربه زدن به سلاح است.»
وزارت بهداشت با اعلام این دستورات جدید گفت که بریتانیا متعهد به اهدای 100 میلیون دوز “به کشورهای نیازمند” تا اواسط سال 2022 است.
این سازمان خاطرنشان کرد که بریتانیا تا پایان سال بیش از 30 میلیون کمک مالی خواهد کرد و برنامه‌هایی را برای کمک‌های مالی 70 میلیونی تا کنون اعلام کرده است.
با این حال، کشورهای غربی از جمله بریتانیا به دلیل عدم دریافت واکسن‌های بیشتر به کشورهای فقیرتر با انتقاد شدید مواجه شده‌اند و کارشناسان هشدار می‌دهند که این امر خطر ظهور انواع خطرناک کووید را افزایش می‌دهد.
بریتانیا با 145000 مرگ از سال گذشته یکی از بدترین کشورهایی است که تحت تأثیر همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان قرار گرفته است.
نرخ روزانه عفونت همچنان بالا است، اگرچه بیش از 80 درصد از افراد 12 ساله و بالاتر دچار دو جرقه شده اند و تقریباً یک سوم آنها تا کنون تقویت کننده داشته اند.
مقامات اوایل چهارشنبه گفتند پس از شناسایی 9 مورد جدید در انگلیس و کشف یک مورد دیگر در اسکاتلند، اکنون 32 مورد از نوع Omicron ثبت شده است.
22 مورد انگلیسی از لندن و جنوب شرقی تا شرق میدلندز، شرق انگلستان و شمال غربی را در بر می گیرد، در حالی که اسکاتلند 10 مورد را ثبت کرده است.
نخست وزیر بوریس جانسون در تلاش برای تحویل 3.5 میلیون بار در هفته، روز سه شنبه گفت که مراکز واکسیناسیون “مثل درخت کریسمس ظاهر می شوند”.
او افزود که حداقل 400 پرسنل نظامی برای کمک به سرویس بهداشت ملی دولتی در انجام این گلوله ها به خدمت گرفته خواهند شد.
در همین حال، دفتر جانسون در روز پنج‌شنبه میزبان بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی جهان، از جمله AstraZeneca، GSK و Pfizer خواهد بود تا در مورد همکاری با یکدیگر برای مقابله با انواع در حال ظهور و همه‌گیری‌های آینده بحث کنند.
این اجلاس مجازی – که “میزگرد مدیرعامل بیوداروسازی” نامیده می‌شود – بررسی خواهد کرد که چگونه درس‌های آموخته شده از واکنش کووید-19 می‌تواند برای حل سایر چالش‌های مراقبت‌های بهداشتی نسل ما به کار رود.