بریتنی گرینر: ستاره بسکتبال آمریکایی در دوران بازداشت روسیه مجبور به حفاری عمیق شد

بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال، می گوید که برای پشت سر گذاشتن بازداشت 10 ماهه خود در روسیه، مجبور بوده «عمق کند».

این آمریکایی 32 ساله در فوریه 2022 پس از اینکه مقامات فرودگاه مسکو روغن شاهدانه را در چمدان او یافتند به اتهام مواد مخدر بازداشت شد.

گرینر دیرتر بود محکوم شد به نه سال زندان قبل از بازگشت به آمریکا در یک مبادله زندانیان در ماه دسامبر.

مرکز فینیکس مرکوری در اولین کنفرانس خبری خود پس از بازگشت او گفت: “من با روزهای سخت غریبه نیستم.”

گرینر متولد هوستون افزود: “فقط با کاوش عمیق، صادقانه، در طول زندگی خود با ناملایماتی روبرو خواهید شد. این یک مشکل بسیار بزرگ بود.

“شما راهی پیدا می کنید که آن را از بین ببرید، سر خود را پایین بیاندازید و فقط به راه خود ادامه دهید و به جلو ادامه دهید. هرگز نمی توانید ثابت بمانید.”

گرینر، که دوباره به فینیکس پیوست با قراردادی یک ساله در فوریه، بیش از 9 فصل برای آنها بازی کرد قبل از اینکه درست قبل از حمله این کشور به اوکراین در روسیه بازداشت شود.

او 10 ماه را در بازداشت روسیه گذراند تا اینکه دولت ایالات متحده – تحت فشار فعالان، سیاستمداران و افراد نزدیک به گرینر – برای آزادی وی برای فروشنده بدنام اسلحه روسی، ویکتور بوت، که 12 سال در بازداشت ایالات متحده بود، به توافق رسید.

مبادله مفصل شامل دو هواپیمای خصوصی بود که این دو هواپیما را از مسکو و واشنگتن به فرودگاه ابوظبی آوردند و سپس آنها را به خانه بردند.

گرینر، برنده دو مدال طلای المپیک و هشت بار آل استار WNBA، از دیگر آمریکایی‌هایی که در حال حاضر در خارج از کشور بازداشت هستند، خواست که «قوی بمانند، به مبارزه ادامه دهند، تسلیم نشوند».

او افزود: “این دردناک است زیرا هیچ کس نباید در آن شرایط باشد.”

گرینر گفت که مامور او با خانواده روزنامه نگار آمریکایی ایوان گرشکویچ که ماه گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شد در تماس بوده است – اتهاماتی که او آن را رد می کند.

اوایل روز پنجشنبه، وزارت امور خارجه در مسکو تایید کرد که مقامات روسیه این کار را کرده اند از ملاقات کنسولی گرشکویچ خودداری کرد.

گرینر گفت: “فقط بیدار باش.” “کمی روتین پیدا کنید و تا جایی که می توانید به روال بچسبید. این چیزی بود که به من کمک کرد.

“فقط به فشار دادن ادامه دهید زیرا ما متوقف نمی شویم. ما از جنگ دست نمی کشیم. ما از آگاهی بخشی به همه کسانی که در حال حاضر عقب مانده اند دست نخواهیم کشید.”

او اکنون مشتاقانه منتظر فصل جدید WNBA است که برای فینیکس در برابر لس آنجلس اسپارکس در 20 مه قبل از اولین بازی خانگی آنها مقابل شیکاگو اسکای یک روز بعد آغاز می شود.

گرینر از فونیکس، دوستان و خانواده‌اش و همچنین جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده برای تلاش برای آزادی او تشکر کرد و گفت که از تلاش‌های آنها در زمان زندان آگاه است.

او افزود: «این باعث شد من امیدوار باشم.