بلژیک تا سال 2025 تمامی رآکتورهای هسته ای خود را خواهد بست

بروکسل: بر اساس توافقی که روز پنجشنبه توسط دولت ائتلاف منعقد شد، بلژیک تا سال 2025 هر هفت رآکتور هسته‌ای خود را تعطیل خواهد کرد اما درها را بر روی فناوری هسته‌ای نسل جدید نخواهد بست.
یک منبع دولتی به خبرگزاری فرانسه گفت که مذاکرات یک شبه شامل توافقی برای “سرمایه گذاری حدود 100 میلیون یورو (113 میلیون دلار) بر روی راکتورهای کوچک مدولار بود.”
قرار است یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر مرکزی نخست وزیری در ساعت 1000 GMT برای ارائه جزئیات برگزار شود.
حذف تدریجی انرژی هسته ای از سال 2003 در قوانین بلژیک به ثبت رسیده است.
تاریخ نهایی 2025 است، هدفی که دولت کنونی در زمان روی کار آمدن در اکتبر 2020 متعهد به انجام آن است.
اما این موضوع ائتلاف هفت حزبی حاکمیتی متشکل از سبزها، سوسیالیست‌ها و لیبرال‌های الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر را دچار اختلاف کرده است.
حزب لیبرال MR فرانسوی زبان مخالف کنار گذاشتن کامل انرژی هسته ای، استراتژی پیشنهادی وزیر انرژی سبز فلاندری، تین ون در استرایتن بود.
آنها گفتند که برخی از ظرفیت هسته ای فعلی بلژیک باید حفظ شود زیرا نیروگاه های گازی جدید که برای تامین منابع انرژی برنامه ریزی شده اند بسیار آلاینده هستند.
شبکه تلویزیونی بلژیکی RTBF گزارش داد که در یک نشست وزیران با سرمایه گذاری در “انرژی های تجدید پذیر و کربن خنثی” – از جمله انرژی هسته ای نسل جدید موافقت شد.
این منبع دولتی به خبرگزاری فرانسه گفت که بودجه سرمایه گذاری در این فناوری از قبل آماده شده بود.
این منبع افزود که این سازش “سناریوی A” وزیر انرژی را حفظ می کند و “مکانیسم سرمایه گذاری ایجاد شده برای جایگزینی انرژی هسته ای فعلی را که منسوخ شده است، تایید می کند.”
انرژی هسته‌ای دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز دچار اختلاف کرده است، زیرا این بلوک بر سر گنجاندن آن و گاز طبیعی در فهرست منابع انرژی پایدار واجد شرایط برای سرمایه‌گذاری بلوک بحث می‌کند.
این فهرست – که به عنوان “طبقه بندی” اتحادیه اروپا شناخته می شود – برای ترویج انرژی های سبزتر و تسهیل گذار به آینده ای بدون کربن وجود دارد.
تیری برتون، کمیسر بازار داخلی روز دوشنبه گفت که انتظار دارد این فهرست در زمان ارائه در ژانویه شامل انرژی هسته ای و گاز طبیعی باشد.
اما منتقدان می گویند انرژی هسته ای سازگار با آب و هوا نیست و باید به نفع سایر منابع انرژی کنار گذاشته شود.