بلینکن: بلینکن می‌گوید روسیه می‌تواند در کوتاه‌مدت درباره اوکراین حرکت کند و نسبت به تحریم‌ها هشدار داد

ریگا: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه هشدار داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اگر بهانه‌ای برای انجام این کار داشته باشد، می‌تواند به سرعت دستور حمله به اوکراین را بدهد، اما متحدان ناتو آماده هستند تا در صورت وقوع چنین اتفاقی، تحریم‌های سنگینی را علیه اقتصاد روسیه اعمال کنند.
تنش‌ها بر سر تجمع نیروهای روسیه در امتداد مرز اوکراین، محور سفر اروپایی بلینکن بوده و در دستور کار جلسه روز چهارشنبه او با همتایان ناتو در لتونی قرار گرفته است. دولت اوکراین به دنبال همسویی با ناتو و غرب است.
ما نمی دانیم که رئیس جمهور پوتین تصمیم به حمله گرفته است یا خیر. بلینکن گفت: «ما می دانیم که او ظرفیت انجام این کار را در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیارش قرار می دهد. ما باید برای همه موارد احتمالی آماده شویم.» او گفت: «ما همچنین از اوکراین می‌خواهیم که به خویشتنداری ادامه دهد، زیرا باز هم، کتاب بازی روسیه ادعای تحریک برای کاری است که آنها از مدت‌ها قبل قصد انجام آن را داشتند.» بلینکن گفت که ایالات متحده “به کرملین روشن کرده است که ما قاطعانه پاسخ خواهیم داد، از جمله با مجموعه ای از اقدامات اقتصادی با تاثیر بالا که در گذشته از استفاده از آنها خودداری کرده ایم.” او جزئیاتی در مورد اینکه اگر روسیه به اوکراین حمله کند، چه نوع تحریم‌های «تأثیر بالایی» در نظر گرفته شده است، ارائه نکرد.
در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که مسکو به دنبال تضمین های غرب برای جلوگیری از گسترش بیشتر ناتو خواهد بود. وی در سخنرانی در یک رویداد کرملین تاکید کرد که روسیه به دنبال “ضمانت های امنیتی قابل اعتماد و بلندمدت” خواهد بود. در گفت‌وگو با ایالات متحده و متحدانش، ما بر روی دستیابی به توافق‌های خاصی که هرگونه حرکت بیشتر ناتو به سمت شرق و استقرار سامانه‌های تسلیحاتی که ما را در نزدیکی خاک روسیه تهدید می‌کند، منتفی می‌کند، پافشاری خواهیم کرد.»