بلینکن: وزیر امور خارجه ایالات متحده، بلینکن، تور آسیای جنوب شرقی را با تمرکز بر چین آغاز کرد

جاکارتا: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه سفر خود به آسیای جنوب شرقی را در جاکارتا پایتخت اندونزی آغاز کرد و در آنجا خط مشی واشنگتن را در مورد اقیانوس هند و اقیانوس آرام، میدان جنگ کلیدی ایالات متحده و چین، تشریح کرد.
بلینکن با ورود از بریتانیا پس از نشست وزرای خارجه G7 که تحت تأثیر تنش با روسیه بود، آنچه را که دولتش می‌گوید اهمیت آسیای جنوب شرقی در سیاست خارجی ایالات متحده است، برجسته خواهد کرد.
اواخر دوشنبه، او با جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی دیدار خواهد کرد و روز سه شنبه در مورد “رویکرد ایالات متحده به هند و اقیانوس آرام” سخنرانی خواهد کرد.
راهبرد جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، اساساً با استراتژی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا تفاوتی ندارد – اصرار دارد که منطقه باید در برابر تجاوزات فزاینده چین آزاد و باز بماند.
اما تیم بایدن پس از تلاطم و غیرقابل پیش بینی بودن دوران ترامپ، تاکید بیشتری بر ایجاد اتحاد برای مقابله با پکن داشته است.
پس از اندونزی، بلینکن به مالزی و تایلند می رود.
دانیل کریتنبرینک، دستیار وزیر امور خارجه در امور شرق آسیا و اقیانوس آرام، پیش از سفر به خبرنگاران گفت: او در دیدارهای خود بر تقویت زیرساخت های امنیتی منطقه در پاسخ به قلدری جمهوری خلق چین در دریای چین جنوبی تمرکز خواهد کرد. برای جمهوری خلق چین
کریتنبرینک گفت: «ما با هرگونه اقدام جمهوری خلق چین یا هر بازیگر دیگری که برای بی ثبات کردن منطقه طراحی شده باشد، مخالفیم.
تنش ها با ادعای پکن در مورد تقریباً تمام دریای چین جنوبی، که با ادعاهای چندین کشور آسیای جنوب شرقی همپوشانی دارد، دامن زده است.
بلینکن همچنین قصد دارد به تشدید بحران در میانمار که پس از کودتای نظامی در فوریه در هرج و مرج بوده است، رسیدگی کند.
او گفته است که چین «بزرگترین آزمون ژئوپلیتیکی» قرن را مطرح می‌کند، اما به‌دنبال عبور از خط باریکی بین رقابت و تقابل است.
با این وجود، روابط در سال‌های اخیر به‌ویژه بر سر تایوان دموکراتیک و خودمختار تیره شده است، که چین آن را به عنوان سرزمین خود می‌داند و متعهد شده است که روزی در صورت لزوم با زور آن را پس بگیرد.