بوتان: بوتان عزادار مرگ نادر کووید است، نخست وزیر می گوید که “مثل اصابت گلوله بود”

موفقیت بوتان در اجتناب از ویروس کرونا تقریباً بی‌رقیب است، اما رهبر آن می‌گوید، مرگ بیمار نادر – فقط چهارمین مورد در پادشاهی – نشان می‌دهد که برای مبارزه با همه‌گیری در آنجا به کار بیشتری نیاز بود. کشور دورافتاده هیمالیا با جمعیتی حدود 800000 نفر که بین چین و هند قرار گرفته است کمتر از هر جای دیگری در جهان تلفات کووید را ثبت کرده است. اما لوتای تشرینگ، نخست‌وزیر بوتان – پزشکی که هنوز در تعطیلات آخر هفته به‌عنوان “تنش‌زدایی” از فشارهای مطب عمل می‌کند – گفت که مرگ این هفته “یادآوری تلخ است که ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم”. تشرینگ اواخر روز شنبه در پستی در فیس بوک گفت: «این که فهمیدم یک زندگی ارزشمند دیگر با کووید-19 جان باخته است، مانند یک گلوله به نظر می رسد. من با ملت داغدار شدم و همچنان برای دوست عزیزمان دعا می کنم.»
نخست وزیر گفت که بوتان به حذف کامل این بیماری متعهد است و گفت که این کشور نمی تواند “مردم خود را به خاطر چیزی که قابل پیشگیری است از دست بدهد.”
بوتان، مانند بسیاری از نقاط جهان، شاهد افزایش عفونت‌های مرتبط با نوع بسیار مسری Omicron بوده است.
مرگ روز جمعه در همان روز رخ داد که مقامات بهداشتی 205 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کردند – یک رکورد ملی از زمان شروع همه گیری. این پادشاهی از زمان ظهور این بیماری در دو سال پیش تاکنون کمتر از 5000 مورد را مشاهده کرده است و بوتان تقریباً تمام جمعیت بزرگسال خود را تا اواسط سال 2021 واکسینه کرده بود.