بودجه ایالات متحده به WHO در طول همه گیری 25 درصد کاهش یافت

بروکسل/ ژنو: داده‌های موقت نشان می‌دهد که کمک‌های مالی ایالات متحده به سازمان بهداشت جهانی (WHO) در طول همه‌گیری کروناویروس 25 درصد کاهش یافته است، با حمایت‌های آینده واشنگتن از آژانس سازمان ملل متحد.
کاهش چشمگیر بودجه در مقایسه با دوره دوساله قبل، ناشی از کاهش تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده است که برای اولین بار مقیاس عقب نشینی دولت ترامپ از برجام را نشان می دهد.
قرار است بودجه ایالات متحده در بودجه دو ساله آینده WHO پس از تعهدات جدید در ماه دسامبر شامل 280 میلیون دلار توسط رئیس جمهور جو بایدن، دوباره افزایش یابد. با این حال، دولت بایدن در مورد حمایت آینده واشنگتن از این سازمان جهانی نیز تردیدهایی را مطرح کرده است.
طبق داده‌های موقت سازمان بهداشت جهانی که در سند بودجه بررسی شده توسط رویترز که هنوز علنی نشده است، آژانس سازمان ملل در سال‌های 2020 و 2021 بیش از 200 میلیون دلار کمتر از ایالات متحده دریافت کرده است، هرچند که موفق به جمع‌آوری بودجه بیشتر از سایر اهداکنندگان شد. که باعث افزایش کل بودجه آن شد.
داده های موقت نشان می دهد که واشنگتن 672 میلیون دلار برای آخرین بودجه دو ساله خود به WHO پرداخت کرده است که از 893 میلیون دلار در سال 2018-2019 کمتر است.
در نتیجه، ایالات متحده دیگر اهداکننده اصلی سازمان جهانی بهداشت نیست، و آلمان به تدریج از طریق انتقال بیش از یک میلیارد دلار طی دو سال گذشته جایگزین آن شده است.
وزارت امور خارجه ایالات متحده بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. سخنگوی WHO بلافاصله اظهار نظر رسمی ارائه نکرد.
بنیاد بیل و ملیندا گیتس با 584 میلیون دلار در سال 2020-2021، سومین کمک کننده بزرگ به WHO است که عمدتاً برای یک برنامه جهانی برای ریشه کنی فلج اطفال هزینه شده است. بنیاد فوراً به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.
طی دو سال گذشته، بودجه ایالات متحده عمدتاً در سال 2020 – آخرین سال کامل ترامپ در کاخ سفید – در بحبوحه کاهش شدید کمک‌های به اصطلاح داوطلبانه کاهش یافت.
بودجه در سال 2021 زمانی که بایدن به قدرت رسید دو برابر شد، اما این افزایش برای بازگرداندن کامل سطح مالی ایالات متحده در مقایسه با دوره های قبلی کافی نبود.
ترامپ بودجه خود را قطع کرد و اقدام به خروج ایالات متحده از WHO کرد و این کشور را به نزدیک بودن بیش از حد به چین و سوء مدیریت در مرحله اول همه گیری متهم کرد – اتهاماتی که WHO آنها را رد کرده است.
دولت بایدن واشنگتن را به سازمان جهانی بهداشت بازگرداند و متعهد شد که بودجه را بازگرداند، اما همچنین درباره توانایی سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با چالش‌های جدید، از جمله چین، ابراز تردید کرده است.
بخشی از کمک های مالی ایالات متحده توسط WHO به سال آینده به تعویق افتاد. اما حتی با در نظر گرفتن این موضوع، کاهش بودجه ایالات متحده همچنان حدود 20٪ بود، داده های WHO نشان می دهد.
حدود یک سوم از بودجه ایالات متحده حق عضویت اجباری بود که در مقایسه با سال های گذشته در حدود 230 میلیون دلار در هر دوسال ثابت باقی ماند.
این توسط WHO بهترین بودجه در نظر گرفته می‌شود، زیرا به انعطاف‌پذیری بیشتری در هزینه‌ها اجازه می‌دهد و به آژانس اجازه می‌دهد تا پول را به جایی که بیشتر مورد نیاز است هدایت کند.
اما اکثریت بودجه به مناطق انتخاب شده توسط دولت ایالات متحده اختصاص یافت.
این بخشی از یک روند گسترده‌تر است، به طوری که WHO در سال‌های اخیر در مجموع کمتر از 20 درصد بودجه خود را از این کمک‌های اجباری دریافت کرده است.
سند WHO نشان داد که یکی از مناطقی که تا 21 دسامبر کمبود بودجه داشت، آماده سازی کشور برای شرایط اضطراری بهداشتی، مانند بیماری همه گیر کنونی بود که تنها 73 درصد از آن تامین مالی شده است.
تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه تکرار کرد که ساختار بودجه فعلی محدود کننده است.
او در جریان یک بحث عمومی به هیئت اجرایی WHO گفت: «مشکل هنوز هم هر کاری که ما انجام داده‌ایم عمدتاً (بر روی) بودجه اختصاص‌یافته است، بنابراین واقعاً به اندازه کافی انعطاف‌پذیر نیست.»
ایالات متحده با طرحی برای افزایش هزینه های اجباری یا کمک های ارزیابی شده به 50 درصد از بودجه سازمان جهانی بهداشت در سال های آینده مخالف است.
مارا بور، مسئول بهداشت ایالات متحده، روز سه شنبه به هیئت مدیره سازمان جهانی بهداشت گفت: «ایالات متحده به دنبال درک بهتر مکانیسم‌های تأمین مالی، کارایی و تصمیم‌گیری کنونی قبل از در نظر گرفتن افزایش کمک‌های ارزیابی شده است».
بیشترین بخش از بودجه سازمان بهداشت جهانی از کمک‌های داوطلبانه ایالت‌ها یا اهداکنندگان خصوصی تامین می‌شود که در مورد بخش‌ها یا حتی پروژه‌هایی که باید از آنها استفاده شود، تصمیم می‌گیرند.
این یکی از عواملی است که آژانس مستقر در ژنو را وادار کرده است تا استفاده از برخی از منابع مالی را به تعویق بیندازد زیرا نمی‌توان همه آنها را فوراً به مبارزه با همه‌گیری اختصاص داد.