بوروندی: تلفات سنگین در آتش سوزی بزرگ زندان بوروندی بیم داشت

نایروبی: به گفته شاهدان، آتش سوزی گسترده پیش از طلوع صبح روز سه شنبه در زندانی پر ازدحام در بوروندی رخ داد و ترس از تلفات سنگین وجود داشت زیرا بسیاری از زندانیان هنوز در آن زمان خواب بودند.
به گفته آنها، آتش سوزی حدود ساعت 4:00 صبح (02:00 به وقت گرینویچ) رخ داد و چندین منطقه از تاسیسات در گیتهگا، پایتخت سیاسی بوروندی را ویران کرد.
یکی از زندانیان با تماس تلفنی به خبرگزاری فرانسه گفت که زندانیان در شعله های آتش کشته شده اند، در حالی که شاهدان می گویند مجروحان با کامیون های پلیس و ارتش به بیمارستان منتقل می شوند.
علت آتش سوزی هنوز مشخص نیست و هیچ اظهارنظر رسمی در مورد این حادثه وجود ندارد.
فرد بازداشت شده به خبرگزاری فرانسه گفت: «وقتی دیدیم شعله های آتش بسیار بالا می رود، شروع به فریاد زدن کردیم که قرار است زنده در آتش بسوزانیم، اما پلیس از باز کردن درهای اتاق ما خودداری کرد و گفت: این دستوراتی است که ما دریافت کرده ایم».
نمی دانم چگونه فرار کردم، اما زندانیانی هستند که کاملا سوخته اند.
به گفته شاهدان، تیم‌هایی از صلیب سرخ در بوروندی برای رسیدگی به قربانیان در محل حادثه حضور داشتند و شعله‌های آتش اکنون کنترل شده است.
کسانی که شدیدترین سوختگی ها را داشتند به بیمارستان منتقل شدند و بقیه با موارد خفیف تر در محل درمان شدند.
یکی از شاهدان گفت که حدود 20 نفر به بیمارستان منتقل شده اند.
چهار وزیر ارشد دولت و همچنین معاون رئیس جمهور پروسپر بازومبانزا پس از فاجعه به زندان شتافتند.
طبق آمار مقامات زندان، این مرکز در پایان نوامبر بیش از 1500 زندانی را در خود جای داده بود که بسیار بیشتر از ظرفیت آن 400 نفر است.
اکثر زندانیان مرد هستند اما یک جناح زنانه نیز وجود دارد.
شاهدان گفتند که گروه بزرگی از پلیس و سربازان محل را محاصره کرده بودند و از نزدیک شدن یا عکس گرفتن خبرنگاران جلوگیری می کردند.
یک منبع پلیس گفت اورژانس دیر به محل حادثه رسید و یک خودروی آتش نشانی تنها دو ساعت پس از شروع آتش به محل رسید.
به گفته وزارت کشور، همان زندان در Gitega، که در قلب این کشور کوچک واقع شده است، در ماه اوت مورد آتش سوزی دیگری قرار گرفت و آن را به دلیل اتصال کوتاه الکتریکی مقصر دانست.
این حادثه تلفات جانی نداشته است.