تایوان: رئیس جمهور تایوان، تسای اینگ ون امیدوار است تبادلات امنیتی ایالات متحده را عمیق تر کند

تایپه: رئیس جمهور تایوان به جان مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت بولتون روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش مایل به تعمیق همکاری با ایالات متحده و “دیگر شرکای همفکر” خود برای حفظ صلح است، زیرا این جزیره خودگردان با تهدیدهای نظامی فزاینده ای از سوی چین مواجه است.
رئيس جمهور تسای دفتر وی در بیانیه ای اعلام کرد که اینگ ون همچنین به بولتون، نامزد بالقوه جمهوری خواه ریاست جمهوری 2024، برای تبادلات نظامی و امنیتی و همکاری اقتصادی بیشتر بین دو طرف ابراز امیدواری کرد.
بولتون چهارشنبه گذشته سفر یک هفته ای خود به تایوان را آغاز کرد و خواستار تعامل عمیق تر بین تیم های امنیت ملی دو طرف شد. سفر او نشان دهنده اهمیت جزیره دموکراتیک به عنوان یک موضوع در ایالات متحده است انتخابات ریاست جمهوری در میان تشدید تنش ها بین واشنگتن و پکن.
اواخر دوشنبه، تسای در یک رویداد جداگانه گفت که مانورهای نظامی چین بر ثبات و صلح منطقه هند و اقیانوس آرام تأثیر گذاشته است.
او گفت: «اما ما آرام خواهیم ماند و قاطعانه از صلح در سراسر تنگه تایوان محافظت خواهیم کرد.
تایوان و چین در سال 1949 پس از جنگ داخلی که با کنترل سرزمین اصلی توسط حزب کمونیست به پایان رسید، از هم جدا شدند. این جزیره هرگز بخشی از جمهوری خلق چین نبوده است، اما پکن می گوید در صورت لزوم باید با سرزمین اصلی متحد شود.
علیرغم عدم وجود روابط دیپلماتیک رسمی بین آنها، تایوان همچنان نزدیکترین متحد نظامی و سیاسی تایوان است. قوانین ایالات متحده واشنگتن را ملزم می کند که تمام تهدیدات علیه جزیره را به عنوان مواردی “نگرانی جدی” تلقی کند، اگرچه هنوز در مورد اعزام نیروهای آمریکایی برای کمک به دفاع از جزیره مبهم است.
جمعه گذشته، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که ارتش چین 38 جت جنگنده و سایر هواپیماهای جنگی را در نزدیکی تایوان به پرواز درآورده است. این بیشترین میزان از زمان یک مانور نظامی بزرگ بود که در آن در واکنش به جلسه 5 آوریل بین تسای و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، مهر و موم کردن تایوان شبیه سازی شد. چین با هرگونه ملاقات مقامات تایوان و سایر دولت ها مخالف است.