تایوان متحد دیپلماتیک نیکاراگوئه را به چین از دست داد

تایپه، تایوان: تایوان نیکاراگوئه را به عنوان یک متحد دیپلماتیک از دست داد، پس از آن که این کشور آمریکای مرکزی اعلام کرد که به طور رسمی تنها چین را که مدعی است تایوان خودگردان را به عنوان بخشی از قلمرو خود به رسمیت می شناسد.
دولت نیکاراگوئه روز پنجشنبه در بیانیه ای با اعلام این تغییر گفت: «تنها یک چین وجود دارد». جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که نماینده تمام چین است و تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است.
در ادامه این بیانیه آمده است: «از امروز نیکاراگوئه روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع می‌کند و دیگر هیچ گونه تماس یا رابطه رسمی ندارد.»
این اقدام انزوای دیپلماتیک تایوان را در صحنه بین‌المللی افزایش می‌دهد، حتی در شرایطی که این جزیره خودگردان مبادلات رسمی با کشورهایی مانند لیتوانی و اسلواکی را افزایش می‌دهد که تایوان را به‌عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسند. اکنون تایوان 14 متحد دیپلماتیک باقی مانده است.
جیسون مارکزاک، مدیر مرکز آمریکای لاتین آدرین آرشت شورای آتلانتیک، در ایمیلی گفت: «آنچه برای تایوان بسیار مهم است تعداد کشورهایی است که با آنها روابط دیپلماتیک برقرار می کند. در آمریکای مرکزی، نیکاراگوئه در حال حاضر سومین کشوری است که در چهار سال گذشته به رسمیت شناخته شده را از تایوان به چین تغییر داده است.
وزارت امور خارجه تایوان با ابراز “تأسف و تاسف” گفت که فورا کارکنان دیپلماتیک خود را فرا خواهد خواند.
تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان روز جمعه در پاسخ گفت: «هرچه دموکراسی تایوان موفق‌تر باشد و حمایت بین‌المللی بیشتر باشد، فشار از سوی اردوگاه استبدادی بیشتر خواهد شد». چه فشار دیپلماتیک و چه ارعاب نظامی، عزم خود را برای پایبندی به دموکراسی و آزادی، حضور در صحنه بین المللی و مشارکت تغییر نخواهیم داد.»
چین در چند سال گذشته متحدان دیپلماتیک تایوان را تحت تعقیب قرار داده است و تعداد کشورهایی را که جزیره دموکراتیک را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسند، کاهش داده است. چین مخالف نمایندگی تایوان در مجامع جهانی یا دیپلماسی است. جزایر سلیمان در سال 2019 چین را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی CCTV چین، دولت نیکاراگوئه روز جمعه در تیانجین بیانیه ای رسمی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با چین امضا کرد. بر اساس این توافق، نیکاراگوئه قول داده است که در آینده هیچ تماس رسمی با تایوان نداشته باشد.
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در یک نشست روزانه گفت: «از سرگیری روابط دیپلماتیک بین چین و نیکاراگوئه یک تصمیم سیاسی است و قطعاً تجارت اوراق بهادار نیست». او وجود هرگونه “پیش شرط اقتصادی” برای ایجاد روابط را رد کرد.
برخی از کارشناسان می گویند این سوئیچ لزوماً ضرر قابل توجهی برای تایوان نیست و ممکن است فقط موضوع زمان بوده باشد. تایوان مبادلات خود را با کشورهای غربی افزایش داده و بر اشتراک ارزش‌های دموکراتیک و همکاری با کشورهای همفکر تاکید کرده است.
آنتونیو سی هسیانگ، پروفسور La Academia Nacional de Estudios Y Estrategicos در شیلی و کارشناس روابط تایوان در آمریکای لاتین، گفت: «همه از همان ابتدا متوجه شدند که این رابطه دیپلماتیک نمی تواند حفظ شود.
تاکید تایوان بر ارزش‌های دموکراتیک در تضاد با بسیاری از متحدان دیپلماتیک آن مانند نیکاراگوئه یا هندوراس است.
رئیس جمهور نیکاراگوئه دانیل اورتگا در ماه نوامبر در انتخاباتی که کاخ سفید آن را “انتخابات پانتومیم” نامید، دوباره انتخاب شد.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه نوامبر در بیانیه‌ای در واکنش به انتخاب اورتگا گفت: «حبس خودسرانه نزدیک به 40 چهره مخالف از ماه مه، از جمله هفت نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری، و ممانعت از مشارکت احزاب سیاسی، نتیجه را قبل از روز انتخابات تقلب کرد.» .
وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه بر تغییر دیپلماتیک تاکید کرد و در بیانیه‌ای گفت: «اقدامات اورتگا نمی‌تواند منعکس‌کننده اراده مردم نیکاراگوئه باشد که به مبارزه برای دموکراسی و توانایی اعمال حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود ادامه می‌دهند.»
هندوراس، در همین حال، با فساد گسترده در دولت خود مواجه است. به گفته دادستان فدرال ایالات متحده در نیویورک، رئیس جمهور خوان اورلاندو هرناندز با اتهامات مرتبط با قاچاقچیان مواد مخدر مواجه است. برادر او در سال 2018 توسط مقامات آمریکایی به ظن قاچاق مواد مخدر در میامی دستگیر شد.
هسیانگ، پروفسور، گفت که وقفه دیپلماتیک را پاسخی به روابط رو به رشد تایوان و لیتوانی و همچنین دعوت تایوان برای اجلاس سران برای دموکراسی بایدن، که این هفته برگزار می شود، می داند.
مقامات چینی آن را یک پیروزی در یک زمین بازی بزرگتر می دانستند. ژائو لیجیان، یکی دیگر از سخنگویان وزارت امور خارجه چین، در حساب شخصی خود در ویبو، در حالی که ویدئویی از دنیس مونکادا کولیندرس، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در حال خواندن بیانیه‌ای که می‌گوید تایوان بخشی غیرقابل تفکیک از چین است، می‌خواند، نوشت: «ما یک نبرد زیبای دیگر را بردیم. .
ژائو این تغییر را بخشی از “روند مقاومت ناپذیر” نامید.
نیکاراگوئه روابط دیپلماتیک با تایوان در دهه 1990 برقرار کرد، زمانی که رئیس جمهور ویولتا چامورو پس از شکست رژیم ساندینیستای اورتگا در انتخابات، قدرت را به دست گرفت. اورتگا که در سال 2007 به قدرت بازگشت، تا کنون روابط نزدیک خود را با تایپه حفظ کرده است.