تایوان پس از مناقشه چین، صندوق 200 میلیون دلاری برای لیتوانی ایجاد می کند

ویلنیوس: تایوان روز چهارشنبه اعلام کرد که صندوقی با 200 میلیون دلار (176 میلیون یورو) برای سرمایه گذاری در لیتوانی ایجاد خواهد کرد، زیرا مشاغل در آنجا از ضرر و زیان ناشی از اختلاف چین و لیتوانی شکایت دارند.
لیتوانی به تایوان اجازه داد تا در ماه نوامبر یک دفتر نمایندگی در ویلنیوس به نام خود باز کند – یک خروج دیپلماتیک قابل توجه که منجر به اختلافات تلخ با چین شد.
اریک هوانگ، رئیس دفتر نمایندگی تایوان در لیتوانی گفت: “تایوان در حال تاسیس یک صندوق سرمایه گذاری با سرمایه اولیه 200 میلیون دلار آمریکا برای سرمایه گذاری در صنایع لیتوانی است که برای لیتوانی و تایوان استراتژیک هستند.”
وی گفت که این سرمایه گذاری بخشی از برنامه تایوان برای توسعه روابط اقتصادی با لیتوانی در پی فشار چین است.
هوانگ گفت که این صندوق در صنایع نیمه هادی، لیزر، بیوتکنولوژی و صنایع مشابه لیتوانی سرمایه گذاری خواهد کرد و انتظار می رود اولین سرمایه گذاری در سال جاری انجام شود.
کشور بالتیک اتحادیه اروپا از فشار پکن سرپیچی کرد و به تایپه اجازه داد تا سفارت خود را بالفعل باز کند.
رهبران و مقامات تجاری لیتوانی می گویند که این اقدام تلافی جویانه در قالب صادرات مسدود شده از لیتوانی و سایر محدودیت های اقتصادی انجام داد.
یک شرکت مشروب تایوانی این هفته گفت که بیش از 20000 بطری رم لیتوانیایی را که از چین مسدود شده بود، ربوده است.
هوانگ گفت که 120 کانتینر باری که آسیب دیده بودند نیز توسط تایوان خریداری شده است.
ایالات متحده که به طور فزاینده ای در مورد نگرانی های خود در مورد پکن ابراز نگرانی کرده است، از لیتوانی نیز حمایت کرده است.
دفتر او گفت، کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده، در تماس تلفنی با گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی، قول همکاری برای “مقابله با رفتارهای اجباری دیپلماتیک و اقتصادی” داده است.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در دیدار با آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در واشنگتن، گفت که دو کشور در مورد تلاش‌های پکن برای “قلدری” لیتوانی نگرانی مشترک دارند.
بلینکن در یک کنفرانس خبری مشترک گفت: «این فقط مربوط به لیتوانی نیست، بلکه به این موضوع می‌پردازد که چگونه هر کشوری در جهان باید بتواند سیاست خارجی خود را فارغ از این نوع اجبار تعیین کند.
وی گفت: «و ایالات متحده با متحدان و شرکای خود از جمله آلمان همکاری خواهد کرد تا با تقویت انعطاف‌پذیری اقتصادی، تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تأمین و مقابله با هر گونه باج‌گیری اقتصادی، در برابر ارعاب‌هایی مانند این از سوی چین بایستد».
دولت لیتوانی قاطعیت خود را حفظ کرده است، اگرچه رئیس جمهور گیتاناس ناوسدا این هفته گفت که این “اشتباه” بوده است که به تایپه اجازه داده است دفتری در ویلنیوس با نام تایوان افتتاح کند.
پکن از هرگونه حمایت بین‌المللی از تایوان سر باز می‌زند تا مبادا این جزیره مشروعیت بین‌المللی را به این جزیره که آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند و متعهد شده است روزی در صورت لزوم با زور تصرف کند، ایجاد کند.
لیتوانی قصد دارد در ماه های اول سال 2022 دفتر تجاری خود را در تایوان افتتاح کند.
این همبستگی در حالی صورت می‌گیرد که تایوان همچنان تعداد رو به کاهش کشورهای کوچکی را که هنوز آن را به رسمیت می‌شناسند از دست می‌دهد و نیکاراگوئه ماه گذشته سمت خود را تغییر داد.