تایوان: چین در دومین روز از رزمایش نظامی “شمشیر مشترک” در محاصره تایوان

پکن: چین روز یکشنبه ده‌ها هواپیمای جنگنده و کشتی جنگی را برای دومین روز از رزمایش‌های نظامی در مقیاس بزرگ در اطراف تایوان مستقر کرد که در پی دیدار رئیس‌جمهور این جزیره و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در یک نمایش خشمگینانه قدرت نشان داد.
این اقدام باعث محکومیت تایپه و خواستار خویشتن داری از سوی واشنگتن شد که گفت “اقدامات پکن را از نزدیک زیر نظر دارد”.
فرماندهی تئاتر شرق ارتش آزادیبخش خلق (PLA) گفت که این عملیات سه روزه که “شمشیر مشترک” نام دارد – که شامل تمرین محاصره تایوان است – تا دوشنبه ادامه خواهد داشت.
دونالد هو 73 ساله که صبح روز یکشنبه در پارکی در تایپه ورزش می کرد، گفت: “من کمی نگران هستم؛ اگر بگویم که نیستم، به شما دروغ می گویم.” جزیره تحت حاکمیت
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «من هنوز نگران هستم زیرا اگر جنگی رخ دهد، هر دو طرف آسیب زیادی خواهند دید.
ارتش چین هنگام آغاز تمرینات مهندسی شده گفت: در بازی های جنگی چین هواپیماها، کشتی ها و پرسنل به “مناطق دریایی و فضای هوایی تنگه تایوان، در سواحل شمالی و جنوبی جزیره و به سمت شرق جزیره اعزام شدند.” تا عضلات نظامی پکن را در مقابل تایوان و جهان منعطف کند.
در گزارشی از تلویزیون دولتی CCTV آمده است: «گروه ضربت به طور همزمان گشت‌زنی‌ها و پیشروی‌ها را در اطراف جزیره تایوان سازماندهی می‌کند و یک وضعیت محاصره و بازدارندگی همه جانبه را شکل می‌دهد».
این نوشته میهن‌پرستانه در ادامه به جزئیات نوع تسلیحاتی که چین با سرعت خود به کار می‌برد، از جمله «توپخانه راکت‌های دوربرد، ناوشکن‌های دریایی، قایق‌های موشکی، جنگنده‌های نیروی هوایی، بمب‌افکن‌ها، پارازیت‌ها و سوخت‌رسان‌ها» پرداخت.
رئیس جمهور تایوان تسای اینگ ون بلافاصله این مانورها را محکوم کرد که پس از دیدار او با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا انجام شد.
او متعهد شد که با “ایالات متحده و سایر کشورهای همفکر” در مواجهه با “توسعه طلبی مستبدانه مستمر” همکاری کند.
در واشنگتن، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ایالات متحده “به طور مداوم خواستار خویشتن داری و عدم تغییر در وضعیت موجود شده است”، اما خاطرنشان کرد که منابع کافی برای انجام تعهدات امنیتی خود در آسیا دارد.
ایالات متحده عمداً در مورد اینکه آیا از تایوان دفاع نظامی خواهد کرد یا خیر، ابهام داشت، اگرچه برای چندین دهه به تایپه سلاح می فروخت تا از دفاع از خود اطمینان حاصل کند.
تمرینات روز دوشنبه شامل مانورهای آتش واقعی در سواحل صخره ای استان فوجیان چین، در حدود 80 کیلومتری (50 مایلی) جنوب جزایر ماتسو تایوان و 186 کیلومتری (115 مایلی) تایپه خواهد بود.
شی یین، سخنگوی PLA گفت: «این عملیات ها به عنوان هشداری جدی در برابر تبانی بین نیروهای جدایی طلب به دنبال «استقلال تایوان» و نیروهای خارجی و علیه فعالیت های تحریک آمیز آنها است.
این عملیات برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین ضروری است.»
خبرگزاری فرانسه هیچ نشانه‌ای از افزایش مانورهای نظامی در سواحل شمالی پینگتان، جزیره‌ای چینی در سراسر تنگه تایوان، جایی که تمرینات مهمات جنگی روز دوشنبه آغاز می‌شود، مشاهده نکرد.
در حالی که قایق‌های ماهیگیری در اسکله آن سوی اسکله غوطه‌ور می‌شدند، تعداد کمی از گردشگران صبح یکشنبه روی شن‌های طلایی سرگردان بودند.
چین تایوان دموکراتیک و خودمختار را بخشی از قلمرو خود می‌داند و قول داده است که در صورت لزوم روزی آن را به زور تصرف کند.
وزارت دفاع تایوان روز یکشنبه اعلام کرد که روز گذشته 9 کشتی جنگی چینی به همراه بیش از 70 هواپیما در اطراف جزیره کشف شده است.
بر اساس داده های جمع آوری شده توسط خبرگزاری فرانسه، تعداد عبور هواپیماها به منطقه شناسایی دفاع هوایی جنوب غربی تایوان (ADIZ) بالاترین میزان ثبت شده در یک روز در سال جاری بود.
وزارت دفاع چین گفت: «ح‌ک‌چ (حزب کمونیست چین) به انجام تمرین‌های نظامی در اطراف تنگه تایوان ادامه داده است و از صبح امروز به‌طور متوالی تعداد زیادی هواپیما و همچنین تعدادی کشتی در این منطقه اعزام کرده است». یکشنبه.
در ادامه این بیانیه آمده است: «ارتش از نزدیک وضعیت را برای تحولات مربوطه رصد کرده و هواپیماها، کشتی‌ها و سامانه‌های موشکی زمینی را موظف به پاسخگویی مناسب کرده است».
این رزمایش ساعاتی پس از خروج امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از پکن برگزار شد که در چین به سر می برد تا از همتای خود شی جین پینگ بخواهد به پایان دادن به جنگ در اوکراین کمک کند.
در آگوست سال گذشته، چین کشتی‌های جنگی، موشک‌ها و جت‌های جنگنده را در بزرگترین نمایش قدرت خود در سال‌های اخیر پس از سفر نانسی پلوسی، سلف مک کارتی به این جزیره، در اطراف تایوان مستقر کرد.
تسای روز جمعه پس از بازدید از گروه رو به کاهش متحدان دیپلماتیک رسمی جزیره خود در آمریکای لاتین، با دو توقف در ایالات متحده که شامل دیدار با مک کارتی و سایر قانونگذاران بود، به تایوان بازگشت.