تایوان: چین می‌گوید آماده «درهم شکستن» خودمختاری تایوان است زیرا آمریکا بسته بزرگ تسلیحاتی را آماده می‌کند و مشاورانی ارسال می‌کند

پکن: ارتش این کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد که چین آماده است «قاطعانه هر شکلی از استقلال تایوان را درهم بشکند»، زیرا گزارش شده است که ایالات متحده برای تسریع فروش سلاح‌های دفاعی و سایر کمک‌های نظامی به دموکراسی جزیره‌ای خودگردان آماده می‌شود.
سرهنگ تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع در بیانیه و ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: افزایش اخیر مبادلات بین نظامیان ایالات متحده و تایوان یک “اقدام بسیار اشتباه و خطرناک” است.
تان با اشاره به نزدیکترین متحد تایوان گفت: ارتش آزادیبخش خلق چین “به تقویت آموزش و آمادگی های نظامی ادامه می دهد و قاطعانه هر شکلی از استقلال تایوان را همراه با تلاش برای مداخله خارجی شکست خواهد داد و قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دفاع خواهد کرد.” ، ایالات متحده.
چین این جزیره 23 میلیون نفری را قلمرو خود می داند که در صورت لزوم با زور تحت کنترل خود در می آید.
چین با داشتن بزرگترین نیروی دریایی جهان، آخرین نسل جت های جنگنده و زرادخانه عظیم موشک های بالستیک، تهدیدات خود را با فرستادن هواپیماها و کشتی های جنگی به آب ها و حریم هوایی اطراف تایوان افزایش داده است. با بیش از 2 میلیون عضو، PLA همچنین به عنوان بزرگترین ارتش ثابت جهان رتبه بندی می شود، اگرچه انتقال حتی بخشی از نیرو در صورت تهاجم یک چالش لجستیکی بزرگ در نظر گرفته می شود.
همراه با تهاجمات هوایی و دریایی روزانه به اطراف تایوان، پکن تمرینات نظامی را در داخل و اطراف تنگه تایوان برگزار کرده است که دو طرف را از هم جدا می کند، که تا حدی به عنوان تمرین محاصره یا تهاجمی تلقی می شود که پیامدهای عظیمی برای امنیت و اقتصاد در سراسر جهان خواهد داشت.
چنین اقداماتی به دنبال آزار و اذیت ارتش تایوان و ترساندن سیاستمداران و رأی دهندگانی است که در سال آینده رئیس جمهور و قوه مقننه جدیدی را انتخاب خواهند کرد.
به نظر می رسد که این حرکت ها تأثیر محدودی داشته است، به طوری که اکثر تایوانی ها قاطعانه طرفدار حفظ وضعیت مستقل واقعی خود هستند. سیاستمداران و دیگر شخصیت‌های عمومی از اروپا و ایالات متحده نیز علیرغم فقدان روابط دیپلماتیک رسمی کشورهایشان در احترام به پکن، برای نشان دادن حمایت خود به تایپه سفر می‌کنند.
اظهارات تان به دلیل سوال خبرنگار ناشناس در مورد گزارش هایی مبنی بر آماده شدن جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای تایید فروش 500 میلیون دلاری تسلیحات به تایوان و همچنین اعزام بیش از 100 پرسنل نظامی برای ارزیابی روش های آموزشی و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود این موضوع بود. دفاع جزیره
تایوان از حمایت قوی هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه ایالات متحده برخوردار است، که از دولت بایدن خواسته اند تا نزدیک به 19 میلیارد دلار اقلام نظامی را که برای فروش تایید شده اما هنوز به تایوان تحویل داده نشده است، دنبال کند.
مقامات دولتی تاخیر در تحویل را به دلیل تنگناهای تولید مرتبط با مسائل مربوط به همه گیری کووید-19 به ظرفیت محدود و افزایش تقاضا برای اسلحه برای کمک به اوکراین می دانند. این اقدام بایدن امکان صادرات اقلام از انبارهای نظامی موجود ایالات متحده را فراهم می کند و به تحویل حداقل برخی از سخت افزارهایی که تایوان برای جلوگیری یا دفع هرگونه حمله چینی نیاز دارد سرعت می بخشد.
از جمله مواردی که سفارش داده می شود، موشک های ضد کشتی هارپون، جت های جنگنده اف-16، موشک های جاولین و استینگر با شانه شلیک و سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا، یا HIMARS، یک موشک و پرتاب کننده موشک چندگانه نصب شده بر روی کامیونی است که به یک کامیون تبدیل شده است. سلاحی حیاتی برای نیروهای اوکراینی که با نیروهای متجاوز روسیه می جنگند.
اظهارات تان مطابق با لحن استاندارد پکن در مورد آنچه که “هسته اصلی منافع چین” می نامد، بود. دو طرف در پایان جنگ داخلی در سال 1949 از هم جدا شدند و پکن کنترل تایوان را به عنوان کلیدی برای اثبات حاکمیت و تمامیت ارضی خود در نظر می گیرد.
تان گفت که تلاش برای «استقلال طلبی با اتکا به ایالات متحده» و «جستجوی استقلال با قدرت نظامی» یک «بن بست» است.
در شرایطی که روابط چین و ایالات متحده در پایین ترین سطح تاریخی خود قرار دارد و تایوانی ها نسبت به درخواست های پکن برای امتیازات سیاسی در مورد اتحاد ناپذیرند، نگرانی ها در مورد احتمال درگیری آشکار که هر سه طرف و احتمالاً متحدان معاهده ایالات متحده مانند ژاپن را درگیر می کند، افزایش یافته است.
حمایت دیپلماتیک و اقتصادی چین از روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین نیز تنش ها را با واشنگتن افزایش داده است. اعتقاد بر این است که پکن از نزدیک در حال بررسی شکست‌های نظامی مسکو در درگیری است، در حالی که غرب می‌خواهد از آن حمایت کند. کیف برخی آن را آزمونی برای عزم این کشور برای جانبداری از تایوان در صورت درگیری با چین می دانند.