تحت رژیم طالبان، سربازان زن سابق افغان از جان خود می ترسند

هرات (افغانستان): پس از تسلط طالبان، سربازان زن سابق افغان با داغ چرخش وقایع تحت رژیم جدید روبرو هستند. فروپاشی این وضعیت، داستان های دلخراش زیادی را در اخبار به همراه داشت و زنان افغانی که در نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان (ANDSF) خدمت می کردند، زیر رادار طالبان قرار دارند.
جمیله، 28 ساله، یک افسر نظامی افغان در شهر غربی ولایت هرات، گفت که احساس می کند در یک زندان زندگی می کند. او گفت: “احساس می کنم در زندان هستم. باید در خانه باشم. نمی توانم کار کنم یا بیرون بروم. خیلی می ترسم.” اخبار صدای آمریکا گزارش داد.
طالبان محدودیت هایی را برای زنان وضع کرده و می گویند که این محدودیت ها با قوانین اسلام مطابقت دارد. بیش از 6300 زن در نیروهای دفاع ملی و امنیتی سابق افغانستان خدمت می کردند و اکنون این زنان در معرض تهدید طالبان قرار دارند. آنها از زندگی خود می ترسند و دائماً از آنچه ممکن است رخ دهد می ترسند.
طالبان قوانین سرکوبگرانه بسیاری از جمله ممنوعیت تحصیل، کار و سفر طولانی را بر زنان تحمیل کرده است.
پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، حوادث تهدید زنان در حال تبدیل شدن به یک «عادی جدید» است. میلیون‌ها نفر بیکار هستند و بسیاری از مردم پس از قطع کمک‌های کشور پس از حکومت طالبان گرسنه مانده‌اند، اما طالبان بر تشدید قوانین برای زنان اصرار دارند.
جمیله گفت: “ما هیچ امیدی نداریم که اوضاع تغییر کند. من فکر نمی کنم که زنان نظامی افغان در زمان طالبان آینده ای داشته باشند.” به گزارش صدای آمریکا، او نام واقعی خود را فاش نکرد زیرا می ترسید که اگر طالبان با او آشنا شوند، او را به دردسر بیاندازند.
دیده بان حقوق بشر و سازمان ملل متحد در ماه نوامبر طالبان را به قتل بیش از 100 مقام امنیتی سابق افغانستان متهم کردند. این برخلاف وعده این گروه مبنی بر عفو عمومی است.
جمیله به مدت 10 سال در قول اردوی 207 ظفر (پیروزی) ارتش ملی افغانستان که مقر آن در ولایت هرات بود، خدمت کرد.
او گفت که هر روز یک خبر بد می شنود. او هر روز با کسی که کشته شده یا ناپدید شده است آشنا می شود. ترس او آنقدر زیاد شده که احساس می کند کشته خواهد شد. او گفت: «می ترسم که آنها (طالبان) مرا بیابند و بکشند.