تحلیل: بازنویسی تاریخ پوتین در مورد آینده روسیه چه می گوید

تاریخچه جنگ سرد

شهر تفریحی کریمه یالتا محل برگزاری نشست تاریخی رهبران بریتانیا، ایالات متحده و شوروی — وینستون چرچیل، فرانکلین دی. روزولت و جوزف استالین — در فوریه 1945 بود. با شکست قریب الوقوع آلمان نازی، سه متحد بزرگ موافقت کرد که مشترکاً آلمان پس از جنگ را اداره کند، در حالی که استالین وعده برگزاری انتخابات عادلانه و آزاد در لهستان را داد.

تاریخچه جنگ سرد

تصمیم ایالات متحده برای استفاده از بمب اتمی علیه ژاپن در اوت 1945 به عنوان پایان جنگ جهانی دوم شناخته شد. صدها هزار نفر در هیروشیما و ناکازاکی بلافاصله یا در اثر تشعشعات پس از بمباران جان خود را از دست دادند.

تاریخچه جنگ سرد

وینستون چرچیل نخست وزیر بریتانیا در 5 مارس 1946 در کالج وست مینستر در فولتون، میسوری سخنرانی می کند. او اعلام کرد: “از استتین در بالتیک تا تریست در دریای آدریاتیک، یک پرده آهنین در سراسر قاره فرود آمده است.”

تاریخچه جنگ سرد

در 24 ژوئن 1948، اتحاد جماهیر شوروی با مسدود کردن تمام دسترسی های زمینی به شهر، تلاشی برای کنترل برلین کرد. برلین به چهار بخش تحت کنترل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و شوروی تقسیم شد، اما خود شهر به طور کامل در شرق آلمان تحت اشغال شوروی قرار داشت. از ژوئن 1948 تا مه 1949، هواپیماهای آمریکایی و بریتانیایی 1.5 میلیون تن تجهیزات را به ساکنان برلین غربی منتقل کردند. پس از 200000 پرواز، اتحاد جماهیر شوروی محاصره را لغو کرد. در اینجا گروهی از برلینی‌ها در میان ویرانه‌های ساختمانی در نزدیکی فرودگاه تمپلهوف ایستاده‌اند و یک هواپیمای باری C-47 غذا را به شهر می‌آورد.

تاریخچه جنگ سرد

در آگوست 1949، رئیس جمهور هری ترومن پیمان آتلانتیک شمالی را امضا کرد که آغاز ناتو بود. دو سال قبل از آن، او 400 میلیون دلار کمک از کنگره برای مبارزه با کمونیسم در یونان و ترکیه درخواست کرد. دکترین ترومن متعهد شد که کمک های اقتصادی و نظامی آمریکا را به هر کشوری که توسط کمونیسم تهدید می شود ارائه کند.

تاریخچه جنگ سرد

ژوزف استالین، سمت چپ، در دسامبر 1949 با مائو تسه تونگ در مسکو ملاقات کرد. در ژوئن 1949، کمونیست های چینی پیروزی بر نیروهای ملی گرای چیانگ کای شک را اعلام کردند که بعداً به تایوان گریختند. در اول اکتبر، مائو تسه تونگ جمهوری خلق چین را اعلام کرد. دو ماه بعد، مائو به مسکو رفت تا با استالین ملاقات کند و در مورد پیمان دوستی، اتحاد و کمک متقابل چین و شوروی مذاکره کند.

تاریخچه جنگ سرد

در 25 ژوئن 1950، نیروهای کمونیست کره شمالی به کره جنوبی حمله کردند. دو روز بعد، پرزیدنت ترومن به نیروهای آمریکایی دستور داد تا به کره جنوبی کمک کنند. در اینجا، تفنگداران دریایی ایالات متحده در اینچون فرود می آیند و نبرد خشمگین است. سه سال بعد، توافقنامه آتش بس امضا شد که مرز بین شمال و جنوب تقریباً مشابه سال 1950 بود. تمایل چین و کره شمالی برای پایان دادن به جنگ تا حدی به مرگ استالین در ماه مارس نسبت داده شد.

تاریخچه جنگ سرد

بچه های مدرسه ای در سال 1951 با تمرین یک تمرین اردک و پوشش در کلاس درس خود می آموزند که در صورت حمله هسته ای از خود محافظت کنند.

تاریخچه جنگ سرد

جسد استالین پس از مرگ او در 5 مارس 1953 پس از سکته مغزی در تابوت او دیده می شود. جسد مومیایی شده رهبر کمونیست شوروی تا سال 1961 در معرض نمایش بود.

تاریخچه جنگ سرد

در 29 مارس 1951، جولیوس و اتل روزنبرگ به دلیل فروش اسرار اتمی ایالات متحده به اتحاد جماهیر شوروی محکوم شدند. روزنبرگ ها در سال 1953 با وجود خشم لیبرال ها که آنها را قربانی شکار جادوگران ضد کمونیستی معرفی می کردند، به صندلی الکتریکی فرستاده شدند.

تاریخچه جنگ سرد

محکومیت روزنبرگ به ظهور مک کارتیسم، کمپین ضد کمونیستی به رهبری سناتور آمریکایی جوزف مک کارتی از ویسکانسین در دهه 1950 کمک کرد. نزدیک به 400 آمریکایی – از جمله افراد معمولی، مشهور و برخی که لباس ارتش آمریکا را به تن داشتند – در جلسات محرمانه مورد بازجویی قرار گرفتند و با اتهامات مک کارتی و کارکنانش درباره دخالت ادعایی آنها در فعالیت های کمونیستی مواجه شدند. در حالی که مک کارتی از توجه عمومی برخوردار بود و در ابتدا با شروع جلسات کار خود را ارتقا داد، موج تغییر کرد. برخورد خشن او با افسران ارتش در جلسات محرمانه باعث سقوط او شد.

تاریخچه جنگ سرد

در 4 اکتبر 1957، اتحاد جماهیر شوروی، اسپوتنیک، اولین ماهواره ساخت بشر را که به دور زمین می چرخد، پرتاب کرد. در سال 1958، ایالات متحده ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضایی را ایجاد کرد و مسابقه فضایی در شرایط کامل بود.

تاریخچه جنگ سرد

در سال 1959، نیروهای چپ به رهبری فیدل کاسترو، دولت فولخنسیو باتیستا را در کوبا سرنگون کردند. کاسترو به زودی صنعت شکر را ملی کرد و قراردادهای تجاری با اتحاد جماهیر شوروی امضا کرد. سال بعد، دولت او دارایی های ایالات متحده را در جزیره توقیف کرد.

تاریخچه جنگ سرد

نیکیتا خروشچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی، در اجلاس پاریس در سال 1960 سخنرانی می کند، که با سرنگونی یک هواپیمای جاسوسی U-2 آمریکایی در یک ماموریت بر فراز اتحاد جماهیر شوروی قطع شد.

تاریخچه جنگ سرد

فرانسیس گری پاورز، خلبان هواپیمای جاسوسی U-2، با کلاه پروازی خود در کنار سایر شواهد مربوط به محاکمه او در مسکو در سال 1960 ژست می گیرد. پس از آنکه شوروی اعلام کرد که پاورز را تصرف کرده است، ایالات متحده ادعاهای قبلی مبنی بر اینکه این هواپیما در یک ماموریت تحقیقاتی آب و هوا بود را رد کرد.

تاریخچه جنگ سرد

در 12 آوریل 1961، یوری گاگارین فضانورد اتحاد جماهیر شوروی با فضاپیمایی به نام وستوک 1 دور زمین چرخید. گاگارین پس از چتر نجات از فضاپیما در نزدیکی روستای روسی اسملووکا، قهرمانی را فرود آورد – و این یک شرمساری بزرگ برای ایالات متحده بود که قبلاً توسط این فضاپیما گزیده شده بود. اولین پرتاب ماهواره اسپوتنیک 1 در شوروی چهار سال قبل از آن.

تاریخچه جنگ سرد

زن جوانی به همراه دوست پسرش در جنگ برلین می ایستد تا با مادرش در سمت برلین شرقی در سال 1962 صحبت کند. دیوار بخش های شرقی و غربی شهر را تقسیم می کرد. ایالات متحده پیشنهادهای نیکیتا خروشچف، رهبر شوروی را مبنی بر تبدیل برلین به یک “شهر آزاد” با دسترسی تحت کنترل آلمان شرقی رد کرده بود و در اوت 1961 مقامات کمونیستی ساخت دیوار را برای جلوگیری از فرار آلمان شرقی به برلین غربی آغاز کردند.

تاریخچه جنگ سرد

خبرنگاران پس از امضای تحریم تسلیحاتی علیه کوبا در سال 1962 از جان اف کندی، رئیس جمهور ایالات متحده، پشت میزش عکس می گیرند. این تحریم عملاً کوبا را قرنطینه کرد. در سال 1961، تهاجم سازماندهی شده توسط ایالات متحده از 1400 تبعیدی کوبایی توسط نیروهای کاسترو در خلیج خوک ها شکست خورد. پرزیدنت کندی مسئولیت کامل این فاجعه را بر عهده گرفت. سال بعد، اتحاد جماهیر شوروی موشک‌های هسته‌ای را روی کوبا نصب کرد که می‌توانست به بیشتر ایالات متحده برسد. کندی دستور محاصره دریایی کوبا را صادر کرد تا زمانی که شوروی موشک ها را از بین برد. شش روز بعد، شوروی با حذف موشک‌ها موافقت کرد و یکی از خطرناک‌ترین رویارویی‌های جنگ سرد را خنثی کرد.

تاریخچه جنگ سرد

کشتی باری شوروی فیزیک کورچاتوف در سال 1962 در جریان بحران موشکی کوبا، کوبا را در مسیر روسیه ترک کرد. بر روی عرشه شش ناقل موشک با پوشش بوم با موشک قرار دارد.

تاریخچه جنگ سرد

نیروهای آمریکایی در سال 1965 پس از اینکه ادعا شد قایق های گشتی ویتنام شمالی به ناو یو اس اس مادوکس در خلیج تونکین شلیک کرده اند، به ویتنام جنوبی اعزام شدند. جنگ ویتنام نزدیک به یک دهه به طول انجامید و بیش از 58000 آمریکایی کشته شدند.

تاریخچه جنگ سرد

پرتاب کننده های موشک در جریان رژه نظامی در میدان سرخ مسکو در سال 1967 به نمایش گذاشته شده است.

تاریخچه جنگ سرد

یک زن جوان چک فریاد می زند “ایوان برو خانه!” به سربازانی که در سال 1968 روی تانک‌ها در خیابان‌های پراگ نشسته بودند. در 5 ژانویه 1968، اصلاح‌طلبان الکساندر دوبچک، دبیر کل حزب کمونیست چکسلواکی شد و در حالی که جنبش بهار پراگ سراسر کشور را فرا گرفت، قول “گسترده‌ترین دموکراسی‌سازی‌های ممکن” را داد. رهبران اتحاد جماهیر شوروی و پیمان ورشو در ماه اوت یک نیروی تهاجمی متشکل از 650000 سرباز فرستادند. دوبچک دستگیر شد و تندروها به قدرت بازگردانده شدند.

تاریخچه جنگ سرد

ادوین ای. “باز” ​​آلدرین جونیور، فضانورد آپولو 11، در 20 ژوئیه 1969 روی سطح ماه راه می رود. او و فرمانده ماموریت، نیل آرمسترانگ، اولین انسان هایی بودند که روی ماه قدم گذاشتند. ماموریت آنها پیروزی آمریکا در جنگ سرد و مسابقه فضایی متعاقب آن در نظر گرفته شد و هدف پرزیدنت کندی، که در سال 1961 بیان شد، یعنی “فرود یک انسان بر ماه و بازگرداندن او سالم به زمین” قبل از پایان دهه، برآورده شد.

تاریخچه جنگ سرد

با نگاه رهبران کرملین و دستیاران رئیس جمهور، ریچارد نیکسون رئیس جمهور ایالات متحده با لئونید برژنف، رئیس حزب کمونیست پس از امضای یکی از چندین توافق نامه ای که در خلال نشست هفت روزه آنها در سال 1974 امضا شد، دست می دهد.

تاریخچه جنگ سرد

شورشیان افغان در فوریه 1980 در بالای یک خودروی زرهی روسی در افغانستان دیده می شوند. اتحاد جماهیر شوروی در سال 1979 به افغانستان حمله کرد، زیرا ببرک کارمل کمونیست کنترل دولت را به دست گرفت. مبارزان چریکی مسلمان مورد حمایت ایالات متحده جنگ پرهزینه ای را علیه شوروی برای نزدیک به یک دهه به راه انداختند.

تاریخچه جنگ سرد

بالن ها در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک تابستانی 1984 در لس آنجلس رها می شوند. پس از تحریم بازی های تابستانی مسکو توسط ایالات متحده در سال 1980، کشورهای بلوک شرق – از جمله اتحاد جماهیر شوروی و آلمان شرقی – بازی های 1984 را تحریم کردند.

تاریخچه جنگ سرد

ریگان، رئیس جمهور ایالات متحده، در مراسم گرامیداشت هفتصد و پنجاهمین سالگرد برلین، در 12 ژوئن 1987 در پایه دروازه براندنبورگ، نزدیک دیوار برلین، مردم برلین غربی را خطاب قرار داد. به دلیل استفاده از سیستم تقویت، سخنان رئیس جمهور نیز شنیده می شد. در سمت شرقی (کنترل کمونیست ها) دیوار. “این دیوار را خراب کن!” درخواست معروف ریگان، خطاب به گورباچف، برای تخریب دیوار برلین بود. به عقیده بسیاری، سخنرانی ریگان در آن روز آغاز پایان جنگ سرد و سقوط بلوک شوروی را تأیید می کند.

تاریخچه جنگ سرد

رئیس جمهور ریگان و رهبر شوروی میخائیل گورباچف ​​در دسامبر 1987 توافقنامه کنترل تسلیحاتی را امضا کردند که استفاده از موشک های هسته ای میان برد را ممنوع می کرد.

تاریخچه جنگ سرد

تظاهرکننده ای در نوامبر 1989 به دیوار برلین می کوبید. گورباچف ​​دکترین برژنف را که متعهد به استفاده از نیروی شوروی برای حفاظت از منافع خود در اروپای شرقی بود، انکار کرد. در ماه سپتامبر، مجارستان مرز خود را با اتریش باز کرد و به آلمان شرقی اجازه داد تا به غرب فرار کنند. پس از تظاهرات گسترده مردمی در آلمان شرقی و اروپای شرقی، دیوار برلین در 9 نوامبر فرو ریخت.

تاریخچه جنگ سرد

مردم سرخوش بر سر مجسمه فلیکس دزرژینسکی، بنیانگذار و رئیس پلیس مخفی شوروی که بعدها به KGB معروف شد، قدم می گذارند، مجسمه ای که در 23 اوت 1991 در مقابل مقر KGB در مسکو سرنگون شد. KGB مسئول این کار بود. دستگیری ها و اعدام های دسته جمعی

تاریخچه جنگ سرد

رئیس جمهور فدراسیون روسیه، بوریس یلتسین، چپ، و گورباچف، رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی، هنگام شرکت در کنگره نمایندگان خلق در مسکو در سپتامبر 1991، به یک سند نگاه می کنند. گورباچف ​​در حالی که تعطیلات خود را در شبه جزیره کریمه می گذراند، در کودتای تندروهای کمونیست در 19 اوت از قدرت برکنار شد. ، 1991. کودتا خیلی زود شکست خورد زیرا شهروندان به خیابان های مسکو و دیگر شهرها در حمایت از یلتسین که کودتا را محکوم کردند، ریختند. یلتسین اولین رئیس جمهور روسیه بود که به صورت دموکراتیک انتخاب شد.

تاریخچه جنگ سرد

در این عکس از یک صفحه تلویزیون، گورباچف ​​استعفای خود را در 25 دسامبر 1991 اعلام می کند و به نزدیک به هفت سال قدرت خود پایان می دهد و پایان اتحاد جماهیر شوروی را نشان می دهد.

تاریخچه جنگ سرد

پرچم روسیه اندکی پس از استعفای گورباچف ​​بر فراز کرملین به اهتزاز درآمد. پرچم قرمز کمونیست با نشان چکش و داس طلایی که بر فراز کرملین به اهتزاز در می‌آمد، در آخرین اقدامی فرود آمد که بر سقوط اتحاد جماهیر شوروی – و پایان جنگ سرد تاکید کرد.