تدروس: نوع ویروس کرونا Omicron در 23 کشور تایید شد: رئیس سازمان جهانی بهداشت

ژنو: تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز چهارشنبه گفت: نوع جدید ویروس کرونا Omicron در 23 کشور تایید شده است و انتظار می‌رود تعداد آنها افزایش یابد.
تدروس در یک کنفرانس مطبوعاتی در اینجا گفت که ظهور نوع Omicron به طور قابل درک توجه جهانی را به خود جلب کرده است.
تدروس طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “حداقل 23 کشور از پنج منطقه از شش منطقه WHO اکنون موارد Omicron را گزارش کرده اند و ما انتظار داریم که این تعداد افزایش یابد. WHO این پیشرفت را بسیار جدی می گیرد.”
او گفت: “سازمان بهداشت جهانی این پیشرفت را بسیار جدی می‌گیرد، و همین طور هر کشوری. اما نباید ما را غافلگیر کرد. این کاری است که ویروس‌ها انجام می‌دهند. و این همان کاری است که این ویروس به انجام آن ادامه خواهد داد، تا زمانی که اجازه دهیم به گسترش آن ادامه دهد.” اضافه.
تدروس گفت که WHO همیشه در حال یادگیری بیشتر درباره Omicron است، اما هنوز چیزهای بیشتری در مورد تأثیر آن بر انتقال، شدت بیماری، و اثربخشی آزمایش‌ها، درمان‌ها و واکسن‌ها وجود دارد.
وی افزود: «چند گروه مشاوره سازمان جهانی بهداشت در چند روز گذشته برای ارزیابی شواهد در حال ظهور و اولویت بندی مطالعات مورد نیاز برای پاسخ به این سؤالات گرد هم آمده اند.
پیش از این، رئیس آژانس بهداشت سازمان ملل متحد از اقدامات “صالح” و “پتویی” کشورها در چند روز گذشته برای جلوگیری از گسترش نوع Omicron انتقاد کرده بود.
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه گفت که «عمیقاً نگران‌کننده» است که بوتسوانا و آفریقای جنوبی، جایی که نوع جدید برای اولین بار شناسایی شد، «از سوی دیگران به دلیل انجام کار درست مجازات می‌شوند».
از زمان کشف این جهش در پایان هفته گذشته، ده ها کشور ممنوعیت سفر را برای کشورهای جنوب آفریقا اعمال کرده اند.