ترامپ: ترامپ می‌گوید در صورت بازگشت به دفتر بیضی شکل، ممکن است به عفو شورشیان کنگره در 6 ژانویه فکر کند.

هوستون: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته است که اگر پس از انتخابات ۲۰۲۴ به کاخ سفید بازگردد، اطمینان حاصل می‌کند که با شرکت‌کنندگان در شورش‌های کنگره ۶ ژانویه منصفانه رفتار می‌شود و حتی ممکن است چشم‌انداز عفو برای موارد مستحق را در نظر بگیرد.
ترامپ روز شنبه در سخنرانی در گردهمایی بزرگ «نجات آمریکا» در کانرو، تگزاس، گفت: «مردم زیادی در این باره از من می‌پرسند: (بله) اگر نامزد شوم و برنده شوم (انتخابات ریاست‌جمهوری 2024)، با آن افراد رفتار خواهیم کرد. عادلانه از 6 ژانویه.”
رئیس جمهور 75 ساله سابق با تشویق شدید هزاران حامی جمهوری خواه گفت: “ما با آنها منصفانه رفتار خواهیم کرد. و اگر نیاز به عفو داشته باشد، آنها را عفو خواهیم کرد. زیرا با آنها بسیار ناعادلانه رفتار می شود.”
شورش کنگره 6 ژانویه 2021 جدی ترین حمله به مقر دولت ایالات متحده از زمان جنگ 1812 بود.
اغتشاشگران به پلیس حمله کردند، اموال عمومی را ویران کردند و قانونگذاران را به جست و جوی سرپوش گذاشتند، زیرا تلاشی برای جلوگیری از انتقال آرام قدرت به جو بایدن دموکرات که در انتخابات ریاست جمهوری 2020 پیروز شده بود، انجام شد.
پس از آن، بیش از 700 نفر دستگیر و متهم به جنایات فدرال شدند که بزرگترین تحقیقات در تاریخ سیستم قضایی آمریکا را آغاز کرد. اتهامات از مجروح کردن عمدی افسران پلیس تا توطئه و توطئه فتنه انگیز متفاوت است.
بیش از 100 افسر پلیس در این حمله زخمی شدند و پنج نفر از جمله شورشیان در آن کشته شدند.
ترامپ مکرراً از اختیارات فعلی برای تحقیقات خود در مورد این حمله انتقاد کرده است.
روز شنبه، جمهوریخواهان ارشد تگزاس از ترامپ برای راه اندازی کمپین بازگشت به دفتر بیضی تشویق کردند.
هر اشاره ترامپ باعث تمجیدهای بلند جمعیت شد و نشان دهنده قدرت او در این ایالت جنوب شرقی بود.
دو رهبر برجسته ایالت طرفدار ترامپ – ستوان فرماندار دن پاتریک و سید میلر کمیسر کشاورزی – در سخنرانی قبل از ترامپ در این تجمع، به وضوح گفتند که می خواهند رئیس جمهور سابق دوباره نامزد شود.
میلر خود را به عنوان اولین مقام ایالتی معرفی کرد که از ترامپ برای سال 2024 حمایت کرد و گفت از نامزدهای جمهوری خواه در همه جا باید در مورد آن سوال شود، و پیشنهاد کرد که “وطن پرستان واقعی چه کسانی هستند”.
پاتریک گفت: «نمی‌دانم در سال 2024 چه اتفاقی می‌افتد، اما احساس می‌کنم اگر 45 بخواهد 47 ساله شود، آمریکا دوباره او را بالا می‌برد.» ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا بود.
بعدها، پاتریک ترامپ را به عنوان “چهل و پنجمین و به زودی چهل و هفتمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا” معرفی کرد.
ترامپ اعلام نکرده است که آیا در سال 2024 مجدداً نامزد خواهد شد یا خیر، اما از بازگشت احتمالی آن خبر داده است.
در این تظاهرات، او بارها به دموکرات‌ها، به‌ویژه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا حمله کرد. او به جمهوری‌خواهان قول داد که «خانواده جنایتکار بایدن را در سال 2024 از کاخ سفید بیرون کند».
در همین حال، نامزدهای جمهوری خواه پیش از انتخابات مقدماتی 1 مارس در تگزاس برای حمایت از ترامپ تلاش کردند، زیرا مقامات ایالتی با رقبای روبرو هستند.
در میان آنها فرماندار گرگ ابوت است که زمانی که برای سخنرانی در برابر ترامپ معرفی شد، با برخی از هویداها مواجه شد.
ستاد انتخاباتی ابوت ویدئویی را پخش کرد که در آن ترامپ از نامزدی او حمایت می‌کرد و می‌گفت که ابوت “تایید کامل و کامل” خود را دارد.
ترامپ همچنین حمایت خود را از کن پکستون، دادستان کل، که در رقابت های مقدماتی با مناقشه های داغ حضور دارد و با چالش هایی از سوی جورج پی.
گوهمرت در این مراسم حضور داشت و ترامپ از او به عنوان یک “مرد شگفت انگیز” و “دوست من از روز اول” یاد کرد.
قبل از تظاهرات، ترامپ به عنوان بخشی از «تور آزادی آمریکا» دونالد ترامپ جونیور در مرکز همایش جورج آر براون در هیوستون توقف کرد.