ترامپ: جامعه ضد واکسی ترامپ را پس از اظهارنظرهای طرفدارش مورد انتقاد قرار می دهد

واشنگتن: اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری خواه، مبنی بر اینکه واکسن های کووید-19 را بی خطر و دستاورد بزرگ دوران ریاست جمهوری او می داند، مخالفان افراطی را که شامل بسیاری از حامیان سرسخت وی می شود، آزار داده است.
پس از ماه‌ها انتشار نسبتاً کم در مورد واکسن‌ها و عدم عکس‌برداری از او در حال تلقیح، ترامپ در ۱۹ دسامبر در جریان رویدادی در دالاس به بیل اوریلی مجری سابق فاکس نیوز گفت که او این واکسن را دریافت کرده است – که باعث تشویق تماشاگران شد.
در مصاحبه‌ای با Candace Owens کارشناس جناح راست که دو روز بعد منتشر شد، ترامپ زمانی که اوونز پیشنهاد کرد تیراندازی‌ها بی خطر نبودند، عقب نشینی کرد.
ترامپ صحبت اوونز را که گفت واکسینه نشده است قطع کرد: “اوه نه، واکسن کار می کند.” آنهایی که خیلی مریض می شوند و به بیمارستان می روند، آنهایی هستند که واکسن مصرف نمی کنند.
در حالی که در هر دو مورد ترامپ تاکید کرد که مخالف دستورات واکسن جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات است، اظهارات او انتقادهای نادری را از سوی فعالان ضد واکسن و برخی از حامیان برانگیخته است.
این جنجال بر تعادلی که ترامپ ممکن است در رقابت بالقوه ریاست جمهوری 2024 با آن روبه رو شود، برجسته می کند: او باید پایگاه خود را که برای بسیاری از آنها مخالفت با واکسن ها تبدیل به یک فریاد تجمعی شده است، بدون دفع حومه نشینان میانه رو انرژی بخشد.
الکس جونز، نظریه‌پرداز توطئه و مجری رادیویی، در برنامه گفتگوی خود گفت که ترامپ با تبلیغ این واکسن یا «کاملاً نادان» یا «یکی از شرورترین مردانی است که تا به حال زندگی کرده است». او گفت که زمان «حرکت» از ترامپ فرا رسیده است و همچنین تهدید کرد که «همه کثیفی ها» را بر سر رئیس جمهور سابق خواهد ریخت.
وین آلین روت، مجری رادیو، یکی از حامیان سرسخت ترامپ، گفت که رئیس جمهور سابق “در همه چیز” به جز واکسن ها حق دارد و نیاز به “مداخله” دارد. در بیانیه ای به رویترز، روت تاکید کرد که او همیشه حامی ترامپ خواهد بود و منظور او از “مداخله” صرفاً فرصتی برای متقاعد کردن ترامپ برای “تغییر” پیامش بوده است.
یک سخنگوی به رویترز گفت که ترامپ از “کمک های فوق العاده دولت خود برای پایان دادن به این بیماری همه گیر” حمایت می کند. هیچ پاسخی فوری به درخواست‌ها برای نظرات نمایندگان جونز یا اوونز داده نشد.
در گروه‌های راستگرای رسانه‌های اجتماعی، برخی از رای‌دهندگان ترامپ استدلال کردند که او به صورت استراتژیک عمل می‌کند تا رسانه‌های متخاصم را از خود دور نگه دارد. با این حال، دیگران اظهار ناراحتی کردند.
دانیل مک لین، 42 ساله، که در صنعت حشیش در اورگان کار می کند، در مصاحبه ای گفت: “من دیگر نمی توانم از او حمایت کنم.”
مک‌لین گفت که به‌طور پیوسته از آنچه به‌عنوان استقبال ترامپ از نظام سیاسی می‌داند، ناامید شده است. مک‌لین که گفت که او تلقیح نشده است و تئوری‌های رد شده درباره هزاران نفر که بر اثر این گلوله جان خود را از دست می‌دهند، تکرار کرد، اظهارات طرفدار واکسن نقطه اوج بود.
بر اساس تجزیه و تحلیل بنیاد خانواده کایزر، جمهوری خواهان و مستقل های متمایل به جمهوری خواه اکنون 60 درصد از بزرگسالان آمریکایی واکسینه نشده را تشکیل می دهند.
مارتین هاید جمهوری خواه، که به عنوان رقیب ورن بوکانن، نماینده کنگره فلوریدا در انتخابات 2022 نامزد می شود، گفت که این اظهارات ترامپ را غافلگیرکننده تر می کند. هاید به رویترز گفت: «فکر نمی‌کنم این پیامی باشد که با پایگاه همخوانی داشته باشد.
غر زدن و گریه کردن؟
ترامپ همچنان به کنترل تقریبا آهنین رای دهندگان جمهوری خواه ادامه می دهد.
نامزدهای انتخابات میان دوره ای 2022 برای تایید او رقابت می کنند. او محبوبیت آشکار برای رقابت های ریاست جمهوری 2024 است. و او در حال آماده شدن برای راه اندازی یک سایت رسانه اجتماعی است که طبق گزارشات، توافقاتی برای جمع آوری حدود 1 میلیارد دلار منعقد کرده است.
یکی از کاربران به نام کروکت در چت اپلیکیشن تلگرامی درباره نظرات ترامپ درباره واکسن نوشت: «من تا آخر راه با ترامپ هستم». ترامپ چیزهایی را می داند که ما نمی دانیم.
هنوز هیچ نظرسنجی برای مشخص کردن اینکه آیا اظهارات ترامپ درباره واکسن به جایگاه او در پایگاه لطمه زده است یا خیر، انجام نشده است.
نیکلاس والنتینو، استاد متخصص روانشناسی سیاسی در دانشگاه میشیگان، گفت بعید است که شکاف جدی ایجاد کند.
والنتینو می‌گوید: «جناح افراطی‌تر در این گروه جای دیگری برای رفتن سیاسی ندارد. به عنوان مثال، مک لین در اورگان گفت که او همچنان ترامپ را بر بایدن ترجیح می دهد.
مارجوری تیلور گرین، نماینده کنگره جورجیا، یکی از متحدان کلیدی ترامپ، روز دوشنبه به نظر می رسد تلاش می کند تا این موضوع را حل کند و از حامیان خود خواست تا بر کووید-19 که منشا آن چین است، تمرکز کنند. او در توییتر گفت: «ما باید کسانی را که این ویروس را ایجاد کرده‌اند پاسخگو بدانیم، نه با یکدیگر بجنگیم.
با این حال، ران فیلیپکوفسکی، دادستان فدرال سابق و منتقد ترامپ که جناح راست افراطی را زیر نظر دارد، گفت که ترامپ از راه خود برای تبلیغ واکسن‌ها “موج شوک” وارد پایگاه او کرده است.
فیلیپکوفسکی گفت: «یک سال پیش، هرگز هیچ مخالفتی در میان آنها نمی شنید. “الان شما حداقل صدای غرغر و گریه را می شنوید. و این قطعا جدید است.”