ترامپ: دونالد ترامپ در تلاش برای جلوگیری از اظهارنامه مالیاتی خود از کنگره شکست خورد

واشنگتن: یک قاضی فدرال روز سه‌شنبه شکایتی را که از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تلاش برای ممانعت از دریافت اظهارنامه مالیاتی قانونگذاران کنگره مطرح شده بود، رد کرد.
حکم صادر شده توسط قاضی منطقه ای ایالات متحده ترور مک فادن – یکی از مقامات سابق وزارت دادگستری و منصوب ترامپ – نشان می دهد که رئیس کمیته راه و روش مجلس نمایندگان دارای اختیارات گسترده ای است و وزارت خزانه داری باید اظهارنامه مالیاتی را به کمیته ارائه دهد.
مک فادن در حکم خود گفت که “حتی اگر رئیس جمهور سابق در مورد حقایق حق داشته باشد، در قانون اشتباه می کند.”
پنل مجلس نمایندگان به دنبال دسترسی به اظهارنامه مالیاتی فدرال ترامپ به عنوان بخشی از تحقیق در مورد برنامه حسابرسی سرویس درآمد داخلی و رعایت قوانین مالیاتی توسط رئیس جمهور سابق بود. این کمیته به دنبال اظهارنامه های شخصی و تجاری ترامپ برای سال های 2013 تا 2018 بود. یک قانون فدرال می گوید که خدمات درآمد داخلی “باید” اظهارنامه های مالیات دهندگان را به تعداد انگشت شماری از قانونگذاران ارشد ارائه کند.
قاضی نوشت: «یک صف طولانی از پرونده‌های دیوان عالی مستلزم احترام زیادی به تحقیقات کنگره است. “حتی توجه ویژه به روسای جمهور سابق نیز نتیجه را تغییر نمی دهد.”
قاضی حکم خود را به مدت دو هفته متوقف کرد و به تیم حقوقی ترامپ فرصت داد تا درخواست تجدید نظر کنند.
این حکم همچنین نشان داد که هیئت مجلس نمایندگان و رئیس آن، ریچارد نیل، اختیار قانونی برای انتشار اظهارنامه مالیاتی ترامپ را دارند.
مک فادن در نظری که همراه با حکم خود بود نوشت: «ممکن است انتشار گزارش ها درست یا عاقلانه نباشد، اما این حق رئیس است که این کار را انجام دهد. کنگره این قدرت فوق‌العاده را به او اعطا کرده است و دادگاه‌ها نمی‌خواهند انگیزه‌های کنگره یا قوانینی که به درستی وضع شده را حدس بزنند.»
وزارت دادگستری، تحت دولت ترامپ، از تصمیم استیون منوچین وزیر خزانه داری وقت مبنی بر عدم پرداخت اظهارنامه مالیاتی دفاع کرده بود. منوچین استدلال می‌کرد که می‌تواند این اسناد را پنهان کند، زیرا به این نتیجه رسید که دموکرات‌ها به دلایل حزبی به دنبال آن هستند.
در ماه ژوئیه، وزارت دادگستری یک نظر حقوقی منتشر کرد که در آن به این نتیجه رسید که وزارت خزانه داری باید اظهارنامه مالیاتی را به کمیته ارائه کند. در این یادداشت آمده است که نیل “دلایل کافی برای درخواست اطلاعات مالیاتی رئیس جمهور سابق ارائه کرده است” و طبق قانون فدرال، “خزانه داری باید اطلاعات را در اختیار کمیته قرار دهد.”
سایروس ونس جونیور، دادستان منطقه منهتن، قبلاً به عنوان بخشی از تحقیقات جنایی، نسخه هایی از سوابق مالیاتی شخصی و تجاری ترامپ را به دست آورده است. ترامپ سعی کرد از تحویل اسناد توسط حسابدارانش جلوگیری کند و موضوع را به دیوان عالی کشور برد. قضات استدلال ترامپ مبنی بر اینکه وی مصونیت گسترده ای به عنوان رئیس جمهور دارد را رد کردند.